۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۴۵۳۴۲۵
آيت الله حسيني بوشهري:

ايمانهاي مقطعي و فصلي نتيجه بخش نيست

عضو جامعه مدرسين قم با اشاره به اينكه برخي به تناسب با شرايط مکاني و زماني خاص رفتارهاي ديني از خودشان نشان مي دهند، گفت: چنين افرادي بايد بدانند ايمانهاي مقطعي و فصلي هرگز نتيجه بخش نيست و يکي از عواملي که انسان را در جبهه کفر عليه ايمان قرار مي دهد، همين ايمانهاي فصلي و مقطعي است.
آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در اصفهان، آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري شب گذشته در محفل رزمندگان اسلام که در مسجد امام خميني(ره) واقع در ميدان امام خميني(ره) برگزار شد، با تأكيد بر اينكه، جريان عاشورا صرفاً يک واقعه تاريخي نيست، گفت: عاشورا يک حرکت خروشاني در طول تاريخ است و مختص به محدوه مکاني و زماني خاص نيست.

وي در ابتدا افزود: قبل از آغاز سخن، خداوند بزرگ را سپاسگزارم که بعد از چند سال باز هم توفيقي عنايت کرد که بنده دوباره در هيأت رزمندگان و در جمع مردم ولايي مردم اصفهان باشم و عرض ادب داشته باشم.

آيت الله حسيني بوشهري در تشريح موضوع مورد بحث چند شبي که در هيأت رزمندگان اسلام حضور دارد، تبيين کرد: موضوعي که براي اين چند شب انتخاب کرده‌ام پيرامون عاشورا جريان هميشه تاريخ است، چرا که در مورد موضوع عاشورا سخن و حرف فراوان است، اين موضوع اين پيام را مي دهد که عاشورا يک حرکت خروشاني در طول تاريخ است و مختص به محدوه مکاني و زماني خاص نيست.

عضو جامعه مدرسين قم ادامه داد: در مورد عاشورا دو ديدگاه کاملا متفاوت وجود دارد، يک ديدگاه که کوتاه بينانه و سطحي است مي گويد عاشورا يک رويدادي بوده است که بين دو دسته اتفاق افتاده است و در وضع حال و آينده ما کوچکترين نقشي ندارد و مي گويد عاشورا صرفاً يک واقعه تاريخي بوده و محدود به زمان ماه محرم افتاده و محدود به مکان کربلا بوده است.

امام جمعه موقت قم در تشريح نگاه کوتاه بينانه نسبت به واقعه کربلا، اظهار کرد: اين افراد کوتاه بين معتقد هستند عزاداريها و بازگو کردن مسأله کربلا در هر محفلي کارِ اشتباهي است و سخنان خودشان را در قالب روشنفکري و جايگاه مقاله ارائه مي دهند، هر چند يک ديدگاه کوتاه بينانه است ولي متأسفانه طرفداراني اندک دارد.

استاد اخلاق حوزه علميه قم به تبيين نگاه دوم نسبت به عاشورا پرداخت و تشريح کرد: نگاه دوم کاملا متفاوت از نگاه اول است و طرفداران اين ديدگاه عاشورا را در محدوده مکاني و زماني خاصي محاسبه نمي کنند و معتقد هستند عاشورا يک جريان فکري است كه در زندگي سياسي، اجتماعي و اقتصادي حال و آينده افراد بسيار تأثيرگذار است.

وي به اولين شاخصه اردوگاه امام حسين(ع) اشاره کرد و افزود: اولين شاخصه عاشورائيان اين است که تمام کارهايشان به قصد تقرب به پروردگار انجام مي‌گيرد و مطمئناً ماهيت اين رفتار با  رفتار کساني که براي رسيدن به دنيا، ثروت، قدرت، حاکميت و کام جويي عملي را انجام مي دهند کاملاً متفاوت است، در ملاک عاشورايي اقتصاد، فرهنگ و سياست نمي تواند بر مبناي دنياخواهي باشد و اين مسأله از جمله زيباي امام حسين(ع) در روز عاشورا که مي فرمايند، «اميدوارم آن چه خدا براي ما مي خواهد اتفاق بيفتد خواه کشته شويم يا پيروز شويم» کاملاً هويدا است، اين جمله از امام حسين(ع) يعني ما خومان را گره زديم به خواست خداوند و يک شيعه امام حسين(ع) با اين انديشه بايد زندگي کند.

آيت الله حسيني بوشهري در تشريح شاخصه دوم جبهه عاشورائيان توضيح داد: شاخصه دوم جبهه عاشورائيان عبارت از عزت گرايي است و عزت گرايي يعني زير بار ظلم و ستم رفتن ذلت است، انسان عزت‌گرا نه ظالم است و نه مي‌گذارد ديگران به او ظلم کنند و با شعار مرگ با عزت، بالاتر از زندگي با ذلت است زندگي خودش را پيش مي برد.

عضو جامعه مدرسين قم شاخصه سوم عاشورائيان را مبارزه براي نجات انسان معرفي کرد و گفت: چرا ما بايد هشت سال در بدترين شرايط مبارزه کنيم؟ چرا ما بايد اين همه شهيد تقديم کنيم؟ دليل اين همه رشادتها و از خود گذشتگي‌ها چيست؟ همه و همه براي نجات ايمان انسانها بوده است، انسان مؤمن وقتي بين جان و دينش مردد شد، جانش را مي دهد.

نماينده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبري به چهارمين شاخصه عاشورائيان پرداخت و تبيين کرد: ويژگي ديگري که مکتب عاشورا را دارد، اين است که اعتقادات و باورها فصلي و مقطعي نيست چرا که اين ايمانهاي مقطعي و فصلي هرگز نمي تواند نتيجه بخش باشد، حضور دائم در مسجدها و عزاداريها خوب است، نبايد به شکل مقطعي مسلمان شويم و بعد از عبور از شرايط خاص زماني و مکاني به وضعيت بد قبلي بازگرديم.

امام جمعه موقت قم در پايان اظهار کرد: خوب است براي کسب ثواب و اجر اخروي در مجالس عزاداري شرکت کنيم ولي کافي نيست، ما بايد ملاکهاي عاشورايي را در زندگي خود پياده کنيم./867/202/ب2

ارسال نظرات