۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۵۳۵۶۹
آیت‌الله ایمانی تأکید کرد؛

ستاد احیای زکات باید تغییر نام پیدا کند/ ضرورت فضاسازی و اعتمادسازی برای دریافت زکات

رییس شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: لازم است با استفاده از هنر و ادبیات روز و در قالب‌هایی همچون عکس، فیلم و نوشته، آثار و تبعات پرداخت و عدم پرداخت زکات تشریح و تبیین شود.
آیت الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شیراز، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز، در دیدار رییس ستاد احیای زکات کشور که پیش از ظهر امروز در محل دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس برگزار شد، گفت: اگر ستاد احیای زکات است این باید تغییر نام پیدا کند.

وی در ادامه افزود: در اسلام پیامبر مأموریت داشت که زکات را از مسلمانان دریافت کند، این کاری است که به عهده رهبر و امام مسلمانان است و به کمیته امداد تفویض شده است، این وظیفه احیای زکات به تنهایی نیست بلکه گرفتن و مصرف و نظارت بر مصرف زکات است.

آيت‌الله ایمانی اظهار داشت: نظارت بر مصرف زکات هم بر اساس اختیاری که امام مسلمانان تفویض کرده‌اند در اختیار کمیته امداد قرار گرفته است وگرنه چگونگی مصرف زکات هم به عهده امامت و رهبری جامعه اسلامی است.

بحث زکات از خودیاری مردم و کمک دولت متفاوت است

وی یادآور شد: تلاشی لازم است که اشتباهی که آغاز کار اتفاق افتاد از دامن زکات پاک شود و زکات از آن اشتباه دور شود، و آن اشتباه این بود که خودیاری‌هایی که مردم برای عمران و آبادی محلشان پرداخت می‌کردند و بخش دیگری از آن را دولت عهده‌دار بود، به نام زکات قلمداد شد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در حالی که عنوان‌ها جدا بود، خودیاری امری مستحب است و زکات یک عنوان واجب است که قصد قربت لازم دارد و بدون قصد قربت و اخلاص مورد قبول حضرت حق قرار نمی‌گیرد.

وی ابراز کرد: خودیاری مردم و کمک دولت را از روز اول در آمارها آوردند و هر دو را یکی معرفی کردند و این سبب شد حرمت و اهمیت زکات به عنوان یک عبادت واجب که مبتنی بر تقرب الی الله است، پایین آورده شود.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به اهمیت زکات در اسلام بیان کرد: در اسلام اگر فردی مستبصر شد یعنی شیعه شد و مکتب اهل‌بیت(ع) را قبول کرد قضای عباداتش واجب نیست، اما قضای زکات واجب است، یعنی در زمانی که در حال استبصار نبوده اگر زکات پرداخت کرده از وی پذیرفته نیست باید زکات را قضا کند مگر آن‌که رهبری جامعه از وی بپذیرد.

وی ادامه داد: باید یک تلاش دائمی داشته باشیم که زکات را به عنوان زکات معرفی کنیم نه به عنوان خودیاری و انفاق‌های مستحبی که مردم انجام می‌دهند که در جای خود ارزشمند است و ثواب خاص خود را دارد.

ضرورت آشنایی مردم با آثار و تبعات پرداخت و عدم پرداخت زکات

آیت‌الله ایمانی با اشاره به ضرورت آشنایی بیش از پیش مردم با زکات تأکید کرد: فضای تحصیل زکات در جامعه بیش از آنی است که الآن پرداخت می‌شود و نیاز است مردم با نتیجه مادی و معنوی پرداخت زکات در زندگی‌شان آشنا شوند .

وی ادامه داد: منابع غنی اهل‌بیت درباره زکات هنوز دست‌نخورده باقی‌مانده است و برای مردم باز نشده است و مردم باید بدانند که یک درهم زکات که پرداخت می‌کنند در مقابلش خداوند متعال چه لطف و عنایتی به آنان می‌کند و در مقابل کسانی که زکات پرداخت نکرده‌اند چه سرنوشت شومی برایشان رقم می‌خورد.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان فارس تصریح کرد: لازم است با استفاده از هنر و ادبیات روز و در قالب‌هایی همچون عکس، فیلم، نوشته و مانند آثار و تبعات پرداخت و عدم پرداخت زکات تشریح و تبیین شود.

وی با تأکید بر ضرورت مطالعه و برنامه‌ریزی برای تبیین آثار و تبعات پرداخت و عدم پرداخت زکات بیان کرد: سخنرانان و علما در کنار بیان احادیث و روایات به فقه‌الحدیث هم توجه داشته باشند و این‌گونه نباشد که روایت بدون توضیح و تبیین برای مردم بیان شود.

دعوت از علمای اهل سنت برای تبیین احادیث زکات در مناطق سنی نشین

وی تأکید کرد: اگر فقهای عامه را دعوت کنیم در مناطق سنی نشین روایات و آیاتی که درباره زکات است برای اهل سنت نقل کنند و زیر نظر نماینده فقهای آن‌ها زکات بین فقرایشان تقسیم شود و بخشی دیگر هم صرف عمران و آبادی محلشان شود عدد و رقم بسیار قابل توجهی خواهد شد زیرا اهل سنت زکات تجارت را هم لازم می‌دانند.

امام‌جمعه شیراز ابراز کرد: با توضیحات، مقدمات، فضاسازی‌ها و اعتمادی که به وجود می‌آید میزان زکات در استان فارس بسیار بیشتر از این مقدار است.

وی با اشاره به ضرورت هزینه زکات در روستاها اظهار کرد: اگر زکات با هماهنگی کمیته امداد امام، دهیاری و ریش‌سفیدان صرف فقرا یا جوانان دم بختی که در روستاها زندگی می‌کنند شود، در روستاها فقیر باقی نخواهد ماند و فقر از روستاها ریشه‌کن می‌شود.

آیت‌الله ایمانی در پایان با اشاره به ضرورت الگوسازی برای جهان اسلام گفت: تمام دنیای اسلام انتظار می‌کشد از الگوهای جمهوری اسلامی ایران تبعیت کند، سوریه بعد از جنگ نیاز دارد به الگوی ما که چطور آثار و تبعات جنگ را از بین ببرد، همین نیاز در لبنان، یمن و عراق نیز مشاهده می‌شود./201/919/ب1

ارسال نظرات