۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۴۵۳۵۷۷
استاد حوزه و دانشگاه:

روحانیان و طلاب پرچمداران اصلاح امور جامعه هستند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اسلام برای همه جوانب زندگی بشر برنامه دارد گفت: دراین راستا نقش روحانیت به صورت مشخص و برجسته بوده و باید پرچمدار حرکت اصلاح امور جامعه باشند.
تبلیغ طلاب خپعهر

خانم معین الدینی استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: آیین اسلام برای کلیه مسلمانان در زندگی اجتماعی برنامه مشخص و معین تدوین کرده و این امر نشان می‌دهد تمامی انسان‌ها برای به سامان درآوردن امور جامعه نقش‌ و وظایفی برعهده دارند و دراین راستا نقش روحانیت به صورت اخص و برجسته بوده و بایستی پرچمدار حرکت اصلاح امور جامعه باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه وظیفه مبلغان را تلاش علمی و عملی در ارائه معارف اسلامی برشمرده و اظهار داشت: مبلغان بایستی در وحله اول دست به تلاش و اقدامات علمی زده و جامعه را از گرایش به سمت علوم انسانی ارائه شده از سوی مکاتب غربی و اروپایی که عمدتا انسان‌ها را با دید مادی و دنیا گرایانه نگاه می‌کنند و به سمت ضلالت و گمراهی سوق می‌دهند برحذر داشته و منابع علمی و دانشی غنی در بعد اسلام و فرهنگ دینی را ارائه دهند و در وحله دوم اقدام به تلاش و کارهای عملی زده و با رفتار و کردار و عمل خود برای جامعه دراین مسیر الگو باشند.

وی در ادامه به بحث معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی اشاره کرده و افزود: ناهنجاری‌ها محدود به ارتکاب جرم و جنایت و گناه و امور مشخص این‌چنینی نیست، بلکه از ردکردن چراغ قرمز گرفته تا بحث معضل ازدواج جوانان و نیز شیوع طلاق و تاثیر ناهنجاری‌های ارزش شکن اجتماعی را شامل می‌شود.

خانم معین الدینی ابراز داشت: اساس پدید آمدن ناهنجاری‌ها و معضلات اجتماعی این است که نیازها در سطح فرد برآورده نشده و جنبه اجتماعی به خود می‌گیرند.در این مواقع بایستی به جای ارائه راهکار در سطح جزئی و فردی به ارائه راهکار در سطح عمومی واجتماعی بپردازیم.

وی افزود: هرچند برطرف کردن تمامی این ناهنجاری ها و مشکلات به اصول و راه‌های درمان خاص خود نیازمند دارد اما در عین حال روحانیت می‌تواند ازطریق تاثیرگذاری بر مسائل اجتماعی موجب درمان و رفع مشکلات زیادی باشد.

این کارشناس مذهبی اثرگذاری طلاب را بر مسائل اجتماعی به صورت رسیدگی و تاثیرگذاری بر نهاد خانواده تعریف کرده و تاکید کرد: در بعد خانواده از یک سو با مشکلات مربوط به تاخیر ازدواج جوانان و شیوع پدیده طلاق روبرو هستیم و از سوی دیگر در مورد بقیه خانواده‌ها با مشکلات اضطرابی و اخلاقی سروکار داریم و از این رو بایستی طلاب و مبلغان تلاش خود را بر تحکیم بخشیدن به نهاد وامور خانواده و اصلاح مشکلات اخلاقی و درمان خانوده‌های مضطرب معطوف سازند.

خانم معین الدینی در پایان به ارائه راهکار پرداخته و تصریح کرد: راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی توسط مبلغان می‌تواند به سه شکل صورت گیرد، در مرحله اول آموزش انفعالی مانند سخنرانی و مشاوره دادن و آموزش عملی وفعالیت‌های اقدام‌گرایانه، درمرحله دوم باید به افرادی کمک شود که در معرض خطرات و آسیب‌ها اجتماعی‌اند و درمرحله سوم بایستی به توانمندسازی و کمک به فرآیند بهبود افرادی پرداخت که به مشکلات اجتماعی دچار شده‌اند./9705/302/ب3

ارسال نظرات