کار مبلغ بصیرت افزایی، بالا بردن سطح آگاهی و بینش مردم است


حجت الاسلام ابوالفضل شیری، استاد حوزه علمیه جیرفت، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به مهمترین شاخصه های تبلیغ مطلوب، گفت: مهمترین شاخصه تبلیغ مطلوب محوریت محتوای تبلیغی است؛ اینکه محور کلی تبیلغ کتاب و معارف اهل البیت(علیهم السلام) باشد و محتوای منبر با بیان معقول به مردم انتقال پیدا کنند.
این کارشناس مسائل مذهبی افزود: شایسته است مبلغان مباحث کاربردی و آسیب های جامعه امروزی و مردم را برای مردم بیان کنند.
وی ادامه داد: اتقان مباحث و مستند بودن آنها بُعد دیگر تبلیغ است؛ در واقع مبلغ خوب به دنبال بیان مباحث ریشه دار و محکم است و از بیان مطالب سست و موهون خودداری می کند.
استاد حوزه علمیه جیرفت با اشاره به اوضاع سیاسی و اجتماعی روز منطقه و جهان، ابراز داشت: دشمن شناسی و تطبیق تاریخ کربلا بر جریان های امروز دنیا مهمترین کار مبلغ در ایام محرم امسال باشد؛ به عبارت دیگر کار مبلغ بصیرت افزایی، بالا بردن سطح آگاهی و بینش مردم است.
وی تاکید کرد: خمیر مایه منبرهای محرم باید استکبارستیزی و ولایتمداری باشد؛ اینکه مبلغ بر روی منبر خیانت های جبهه باطل را برای مردم بازگو کند و روش تحلیل سیاسی به مردم دهد تا بتوانند حق را از باطل تشخیص دهند.
حجت الاسلام شیری مباحث امامت و رهبری را محور بصیرت افزایی دانست و تاکید کرد: نخستین نزاع عالم، دعوای بین خداوند و شیطان بر سر امامت و خلافت الهی انسان بوده است که همواره بین جبهه حق و باطل مطرح بوده است.
وی معیار حق گرایی و حقمحوری را تبعیت از ولایت الهی دانست و گفت: معیار سنجش ولایت است؛ اینکه انسان به خود نگاه کند و ببیند چه مقدار مطیع ولی خدا بوده است و به چه مقدار برای جبهه حق کار کرده است.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: لازم است در عصر مدرنتیته و امپریالیسم تبلیغاتی دشمن برای افزایش سطح بصیرت و شناخت جبهه حق، باید به رسانه های دشمن نگاه کرد؛ اگر رسانه های دشمن از فردی یا گروهی حمایت می کنند، همان باطل و اگر نسبت به حزب یا اشخاصی ضدیت ایجاد می کنند، همان حق و حق مدار است.
وی تشریح کرد: همه اینها بدین جهت است که دشمن از محبان خود همواره حمایت می کند و نسبت به مخالفان به بدی یاد می کند.
این استاد حوزه علمیه در تذکری به مبلغان جنوب استان و مناطق سنی نشین، تاکید کرد: وحدت مسلمانان اصل و حاکم بر سایر معارف و مسایل است و مبلغ آگاه و خبیر باید از بیان هر موضوعی که تنش زا و چالش برانگیز است، خودداری کند.
حجت الاسلام شیری در پایان به سایر اولویت های موضوعی تبلیغ اشاره کرد و گفت: تقویت بنیه اقتصادی باحمایت ازتولیدات داخلی، معرفی کردن منافقین داخلی و شاخصه های شخصیتی آنها و بازگوکردن آسیب های تجمل گرایی، اسراف و تبذیر از دیگر اولویت های تبلیغی محرم امسال هستند که مبلغان باید به آن ها توجه داشته باشند./302/9701/ب1