۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۴۵۵۷۹۵
آیت الله مجتهد شبستری:

کتاب جایگاهی ویژه در عرصه فرهنگ و ترویج میراث علمی جامعه دارد

امام جمعه تبریز با اشاره به جایگاه کتاب در عرصه فرهنگ سازی جوامع انسانی، گفت: به وسیله کتاب میراث علمی و فرهنگی جوامع انتقال می یابد، در قرآن کریم در نخستین آیات نازله بحث کتاب و کتابخوانی طرح می شود، از امیرمؤمنان نقل شده است که اگر کسی با کتاب آرامش پیدا کند هرگز از او آسایش سلب نمی شود.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز و نمایشگاه قرآن و عترت و حضور مؤسسات قرآنی در آن، اظهار داشت: قرآن بارها اهمیت کتاب را مورد توجه قرار داده است.

وی با اشاره به جایگاه کتاب در عرصه فرهنگ سازی جوامع انسانی، ادامه داد: به وسیله کتاب میراث علمی و فرهنگی جوامع انتقال می یابد، در قرآن کریم در نخستین آیات نازله بحث کتاب و کتابخوانی طرح می شود، از امیرمؤمنان نقل شده است که اگر کسی با کتاب آرامش پیدا کند هرگز از او آسایش سلب نمی شود.

امام جمعه تبریز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درلاره کتاب، خاطرنشان کرد: کتابخوانی و ترویج آن یک وظیفه ملی و یک واجب دینی است، از همه بیشتر باید جوانان و نوجوانان درباره کتابخوانی احساس وظیفه کنند، کتابخوانی یک کار شیرین و آراستن شخصیت انسان تلقی می شود.

وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با شورای عالی حوزه های علمیه کشور، ادامه داد: مقام معظم رهبری در این دیدار ترویج مطالعه و تربیت مبلغان قلمی و فضای مجازی در حوزه های علمیه و تشکیل مرکز مطالعات راهبردی حوزه های علمیه را یک امر ضروری می دانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری علت اصلی فرهنگ ضعیف کتابخوانی را دانش ناچیز سلاطین ایرانی خواند و تصریح کرد: حقیقت تلخ ضعف زمامداران کم سواد عامل تضعیف فرهنگ کتابخوانی در کشور است، با پیروزی انقلاب اسلامی و قرارگیری یک فقیه جامع الشرایط در رأس حرم، پیشرفتهای بسیاری در ترویج فرهنگ کتابخوانی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه روزگاری از زمامداران بی فرهنگ، بی ادب و بی علم ضربه خورده ایم، خاطرنشان کرد: امروز نیز از جانب استعمارگران دچار ضربه و هجمه هستیم، استکبار جهانی در صدد تضعیف آموزه های دینی و اعتقادات اسلامی مردم است، هیچ زمانی مانند امروز دشمنان به نبرد با دین با تمام قوا و امکانات نیامده است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه دشمن به دنبال اندلس سازی کشور و گرفتن جوانان از این انقلاب است، گفت: دشمن می داند که با تحقق غیرت اسلامی و ترویج آموزه های دینی زمینه سلطه مجدد استکبار فراهم نخواهد شد، دشمن تلاش دارد تا با فراهم شدن شرایط ابتذال سلطه خود را احیا کنند.

وی با تأکید بر تخصیص یارانه کتاب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی، تصریح کرد: از جمله ضعف های حوزه کتاب و به تبع آن ضعف های اجتماعی نبود کتاب مفید و قیمت بالای کتب است، کتب مفید و با قیمت بالا که مردم نتوانند آنها را تهیه کنند در فرهنگ سازی مؤثر نخواهد بود.

آیت الله مجتهد شبستری با انتقاد از قیمت بالای کتاب، ادامه داد: مردم  و جوانان به جهت قیمت بالای کتاب توان خرید کتاب را ندارند، راه حل این مسأله تخصیص یارانه کتاب برای جوانان و مردم است، دولت می تواند در کنار یارانه نان و دیگر موارد یارانه کتاب را در نظر بگیرد، کتاب غذای روحی انسان است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تأثیر بسزایی را در امر کتابخوانی دارد و همچنین برکات فرهنگی و اقتصادی را به دنبال دارد، همچنین زمینه ساز یک نوع تعامل میان ناشران، محققان و پژوهشگران با مخاطبان را فراهم می کند تا نیازهای اساسی جامعه شناسایی و برطرف شود./۸۵۴/202/ب2

ارسال نظرات