۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۴۵۷۰۵۲
کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا:

وحدت جهان اسلام و تبلیغات رسانه‌ای راهبرد مقابله با اسلام هراسی است

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: گفتمان بین ادیان مختلف، وحدت جهان اسلام، تبلیغات وسیع رسانه‌ای از جمله راهبردهای بیرون آمدن از اسلام هراسی در دنیا است.
کمالیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسين كماليان، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه(رییس سابق ستاد عراق وزارت امور خارجه و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای یمن و تایلند)، در نشست شيعه هراسي و ايران هراسي در مهار و مديريت بيداري اسلامي که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: امروز چالش مهم جهان اسلام از قرن گذشته تاکنون تأثیر پروژه هدفمند اسلام هراسی با بهره‌گیری از همه ابزارها است که در دامنه وسیع در حال اجرا است.

وی افزود: اسلام هراسی با دیدگاه‌های مختلف آن، بخشی از راهبرد غرب برای مقابله با انقلاب اسلامی است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اسلام هراسی موضوع تاریخی صرف نیست بلکه پروژه‌ای امروزی و در دستور کار نظام سلطه است، عنوان کرد: مؤسسات بین‌المللی اتحادیه اروپا سازمان ملل حتی سازمان‌های مردم‌نهاد در اروپا در همه گزارش‌های خود به این نکته اشاره کردند که این پروژه در حال اجرا است.

کمالیان اسلام هراسی با اشاره به اینکه اسلام هراسی در دستور کار نظام سلطه است، اظهار داشت: اروپایی‌ها در جمع میل مثبتی نسبت به مسلمان‌ها ندارند، 54 درصد آمریکایی‌ها و 48 درصد از کانادایی ها اعتراف کردند که با مسلمانان با احترام رفتار نمی‌شود و از اینکه همسایه مسلمان داشته باشند راضی نیستند.

وی افزود: موضوع اسلام هراسی مشمول زمان نیست، بلکه بیش از 80 مورد گزارش قابل‌ توجه و پیگیری از نظر قضایی و حقوق شهروندی دارد، به ویژه بعد از حوادث سپتامبر مسأله اسلام هراسی بیشتر شده که سبب حمله به مساجد، قبرستان شیعیان، فقدان احترام به مسلمانان در نهادهای عمومی، تبعیض در آموزش، اشتغال و مسکن موضوعی است که امروز در حال رخ دادن است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت: کسانی که درباره اسلام هراسی ابراز نظر کردند هر کدام متأثر سطح اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به موضوع نگاه کرده و تاریخ مختلفی را ارائه دادند.

کمالیان در تعریف کلی اسلام هراسی از سوی محققان و پژوهشگران، ابراز کرد: با وجود پژوهش‌های مختلف در جهان اسلام و اعراب تاکنون هیچ تعریف علمی و جامعی به دست نیامده است اما اجماع عام روی آن است که اسلام هراسی ترس اغراق‌آمیز نسبت به مسلمانان است که نتیجه آن به حاشیه راندن و تبعیض بین مسلمانان و سایر ملل در زندگی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه به مرور زمان اسلام هراسی تبدیل به اسلام‌ستیزی شده است، عنوان کرد: برخی ظهور و شکل‌گیری حرکت‌های اسلام سیاسی، را عامل اسلام هراسی می‌دانند نقطه شروع آن با پیروزی انقلاب اسلامی بوده که بیداری اسلامی به دنبال خود داشته و رأی بسیاری می‌توانست زنگ خطر باشد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: همین کسانی که احساس خطر کردند بعد از واقعه یازده سپتامبر با طرح خطر تروریست اسلامی از طریق رسانه‌ها مسلمانان را به عنوان اصلی‌ترین خطر برای فرهنگ و جوامع غربی معرفی کردند.

کمالیان با بیان اینکه مبانی فکری اسلام هراسی کجاست، گفت: مراکز اسلام هراسی معتقدند که اتفاقات تروریستی که برای مسلمانان رخ می‌دهد امری عادی است چراکه دنیای مسلمانان منشأ تهدید و خطر برای ارزش‌ها و تمدن غربی است، آن‌ها معتقدند با ایده اسلامی یک بلوک قدرتمند اسلامی در حال شکل‌گیری است که ایستایی قوی داشته و نسبت به غرب نگاه منفی دارد در حالی که آن‌ها فرهنگ خود را برتر می‌دانند.

وی درباره راهبردهای نظام سلطه در مقابله با بیداری اسلامی، اظهار داشت: مخدوش ساختن چهره اسلام به هر شکل ممکن با فیلم، رسانه، کاریکاتور، نوشته، تشکیل گروه‌های تروریستی، ترویج اسلام سکولار، راه‌اندازی جنگ‌های نیابی با پول دیگران، اختلاف بین شیعه و سنی، از جمله راهبردهای مجریان اسلامی هراسی است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اهداف اسلام هراسی، بیان داشت: تأمین و تضمین منافع خود در سرزمین‌های اسلامی، جایگزین کردن اسلام به‌جای کمونیست، تسلط به مناطق استراتژیک منطقه، تأمین امنیت اسرائیل، توجیه حضور نظامی خود در منطقه، حفظ برتری نظامی اقتصادی، مهار جمهوری اسلامی، بیداری و مقاومت اسلامی، از جمله اهداف غرب و آمریکا برای اسلام هراسی است.

کمالیان درباره مجریان اجرای این سیاست‌ها، گفت: نهادها و دستگاه‌های رسمی، رسانه‌ها، احزاب و سازمان‌های دولتی و غیردولتی، رسانه‌ها و مؤسسات تبلیغاتی، میسیونرهای مذهبی، گروه‌های نژادپرست و آشوبگر، لائیک‌های مهاجر از کشورهای اسلامی از جمله مجریان اجرای طرح اسلام هراسی در غرب هستند.

وی با بیان اینکه امروز شرایط مسلمانان سخت‌تر از گذشته شده است، عنوان کرد: صدور احکام قضایی ظالمانه، دستگیری مسلمانان به محض اتفاقات تروریستی بدون اطلاع نسبت به قضیه، حمایت مالی فراوان از مراکز متعدد اسلام هراسی در اروپا و آمریکا، عوامل تکفیری، تروریستی؛ اسلام هراسی را تشدید کرده است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا درباره چالش‌های و آسیب‌های درونی و بیرونی اسلام هراسی، بیان داشت: تفرقه و اختلافات قومی و فرقه‌ای، دخالت قدرت‌های بزرگ در کشورهای منطقه، زیرسوال رفتن باور و ارزش‌های اسلامی توسط رسانه‌ها، از جمله چالش‌های اسلام هراسی است.

کمالیان برای بیرون آمدن از این شرایط خاطرنشان کرد: دعوت همگانی به گفتمان بین ادیان مختلف، ضرورت وحدت جهان اسلام در مقابل جهان غیر اسلامی که ایران پرچم آن را بلند کرده است، به‌کارگیری همه امکانات تبلیغی و رسانه‌ای از جمله راهبردهای بیرون آمدن از اسلام هراسی در دنیا است، یک نمونه آن نامه رهبر معظم انقلاب است که آثار زیادی داشته است، همچنین ارتباط دقیق و سنجیده با گروه‌های همسو در غرب، واکنش مناسب نسبت به اتفاقاتی که نسبت به اسلام در کشورهای غربی رخ می‌دهد از دیگر اقدامات است./807/201/ب2

 

ارسال نظرات