۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۴۵۸۴۶۹

اربعین از منظر روایات بررسی شد

چهاردهمین جلسه از سلسله نشست های تبیین دیدگاه های حدیثی، با موضوع اربعین و مقتل نگاری روایی در پژوهشکده حدیث حوزه علمیه برگزار شد.
اربعین حسینی ستاد اربعین حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در این جلسه حجت الاسلام سید محمود طباطبایی نژاد، واقعه اربعین را از منظر تاریخ و روایات بررسی و به تبیین موضوعات مرتبط با این رویداد عظیم پرداخت.

وی مهم‌ترین ویژگی اربعین را انتساب آن به امام معصوم دانست و تأکید کرد: اگر در یک نقل تاریخی، حرکت و یا عملی از امام معصوم روایت شود، حکم حدیث را دارد و ما در واقعه اربعین با این موضوع مواجهیم.

بررسی اربعین در محورهای هفت گانه

این پژوهشگر حوزوی افزود: بررسی اربعین را می توان در هفت محور انجام داد که هر کدام از آن ها، ویژگی های خاص خود و جایگاه مخصوصی در این حادثه دارد؛ به طوری که جمع بندی این محور ها می تواند ابعاد مختلف اربعین را تبیین کند.

حجت الاسلام طباطبایی نژاد، نخستین موضوع را مرتبط با دگرگونی عالم در اثر شهادت امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد: بنابر روایات موجود، از شهادت تا اربعین امام حسین(ع)، تغییرو دگرگونی در عالم رخ داد و همان طور که در کتاب های« کامل الزیارات»، «مجمع البیان» و دیگر کتاب ها اشاره شده است، بنابر روایت امام باقر(ع)، همانند زمان شهادت یحیی بن زکریا، آسمان بر امام حسین(ع) هم چهل روز گریه کرد به طوری که با سرخی طلوع و با سرخی غروب می کرد.

وی افزود: حضور جابر در روز اربعین برای زیارت قبور شهدای کربلا، دومین موضوعی است که در روایات موجود است که این موضوع در کتاب های «مصباح الزائر» و «بشارة المصطفی» اشاره شده است.

عزاداری اربعین، یادگاری از اهل بیت

این پژوهشگر حوزوی، سومین موضوع را حضور افراد دیگر در روز اربعین در کربلا دانست و اظهار کرد: همان طور که در کتاب ارزشمند «لهوف» اشاره شده است؛ علاوه بر جابر و عطیه، تعدادی از بنی هاشم و نزدیکان آل رسول(ص) در کربلا حاضر شدند و بعد از آن، زنان بادیه نشین نیز به کربلا آمده و تا چند روز عزاداری برگزار شد.

وی عزاداری اربعین را یادگار اهل بیت(ع) برشمرده و خاطر نشان کرد: آمدن اهل بیت به کربلا و عزاداری برای سید الشهدا و دیگر شهدای کربلا، دو عامل دیگر بررسی اربعین هستند که حاوی نکات بسیار مهمی است به صورتی که در لهوف ذکر شده است که با گریه، شیون و به سر زدن؛ نوحه و عزاداری جگر سوزی را انجام دادند که باعث یادگار ماندن مراسم اربعین شدند.

حجت الاسلام طباطبایی نژاد الحاق سر مطهر امام حسین(ع) به بدن شریفشان را موضوع دیگری از بررسی اربعین خوانده و افزود: رسم آن زمان این گونه بوده است که علامت پیروزی را در فرستادن سر کشته شدگان می دیدند و به همین علت نیز، سر مطهر امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا به کوفه و سپس به شام فرستاده شد و بنابر روایاتی که در کتاب «عجایب المخلوقات» و «امالی» آمده است، در روز اربعین، سر مطهر امام حسین(ع) توسط امام سجاد(ع) به بدن مطهر ایشان ملحق شده است.

وی هم چنین تصریح کرد: آخرین موضوعی که باید به آن اشاره شود، الحاق سرهای دیگر شهدای کربلا به بدن های مطهرشان در روز اربعین است که این موضوع در ترجمه کتاب فتوح که توسط مستوفی هروی نوشته شده، مورد اشاره قرار گرفته است.

این پژوهشگر حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: حضور اهل بیت در کربلا در روز اربعین، موضوعی است که مورد اختلاف بوده و برخی بزرگان آن را رد کرده اند اما با توجه به روایات و اسناد تاریخی موجود، این موضوع قابل اثبات است که مرحوم قاضی طباطبایی با نوشتن کتاب اربعین این موضوع را مورد بررسی قرار داده است./872/پ202/س

ارسال نظرات