معرفت به امام معصوم ملاک سنجش معرفت الله است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی شامگاه گذشته در حسینیه جواد الائمه(ع) واقع در چهار شکرشکن اصفهان گفت: مهمترین رکن هر عبادتی، داشتن حضور قلب است.
وی در ابتدا با اشاره به اعتقادات ضعیف برخی افراد، افزود: برخی با زبان خود، قرآن و پیامبر(ص) را قبول دارند ولی وقتی به عمل می رسد رنگ و بویی از آن ابراز اعتقاد لسانی وجود ندارد، کسی قرآن را قبول دارد که تک تک آیات آن را تصدیق کند.
حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: برخی افراد مجرد با وجود اینکه مدعی هستند آیات قرآن را قبول دارند، شرایط بد اقتصادی را برای ازدواج نکردن خود بهانه قرار می دهند، در صورتی که قرآن در آیه سی و دوم سوره نور می فرماید«ازدواج کنید، خداوند شما را از فضل خودش بی نیاز می کند».
استاد حوزه علمیه توضیح داد: البته غنی بودن به معنای ثروتهای مالی نیست، انسان غنی از سوی ملکه ای که از جانب خداوند فرستاده می شود، احساس غنای درونی نسبت به غیر خداوند می کند.
خطیب توانا افرادی که فرزندان خود را سقط می کنند، مشرک دانست و اظهار کرد: هیچ اتفاقی بدون اراده الهی محقق نمی شود، افرادی که به بهانه ناخواسته باردار شدن همسرشان، فرزند خود را سقط می کنند، خواست خودشان را در کنار خواست خداوند قرار داده اند و مشرک هستند.
وی در ادامه با توجه به روایتی از امام معصوم(ع) که می فرمایند، خداوند انسان را خلق نکرده است مگر اینکه نسبت به او معرفت داشته باشد، تشریح کرد: مقدمه عبادت خداوند، معرفت الله است، اگر کسی بدون شناخت صفات پروردگار، او را عبادت کند، لذتی از عبادتش نمی برد.
حجت الاسام مؤمنی ادامه داد: اگر شناخت مقدمه عبادت نشود، آن عبادت تأثیر زیادی ندارد، مثلاً اگر نماز بدون توجه خوانده شود، معراج مؤمن به حساب نمی آید و نمی تواند انسان را از بدیها و منکرات دور کند، داشتن حضور قلب مهمترین عامل برای مؤثر واقع شدن آن عبادات است.
استاد حوزه علمیه با توجه به حالات عجیب مرحوم آیت الله بهجت خاطرنشان کرد: در زمان حیات مرحوم آیت الله بهجت مقید بودم شبهای جمعه در نماز جماعتی که به امامت ایشان برگزار می شد، شرکت کنم، ایشان در نماز حالات عجیبی داشتند، دائماً اشک می ریختند و انسان احساس می کرد روحشان به پرواز درآمده است.
خطیب توانا ابراز کرد: نتیجه عبادتی که از روی معرفت باشد، بی نیازی از غیر خداوند است، در این شرایط، زندگی انسان به گونه ای شکل می گیرد که کسب رضای خالق بر کسب رضای مخلوق پیشی می گیرد، البته به دست آوردن رضایت مخلوقات در اکثر مواقع موافق با کسب رضایت خالق است.
وی در پایان با توجه به روایتی از امام حسین(ع) تشریح کرد: معرفت اهل هر زمانی نسبت به امام زمان خودش سنجیده می شود، یعنی اگر بخواهیم به معرفت الله برسیم باید امام معصوم زمان خود را بشناسیم./202/867/ب1