۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۴۶۲۷۸۶
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران تأکید کرد؛

ضرورت گسترش فرهنگ مشاوره در حوزه/ حضور مشاوران در مدارس علمیه تقویت شود

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران، نیاز مدارس علمیه استان به مشاوران حوزوی را بسیار ضروری دانست و با بیان این که تعداد مشاوران فعلی نمی توانند نیازهای مدارس علمیه را به خوبی تأمین کنند، گفت: برگزاری دوره های تربیت مشاور فرصتی خوبی برای تأمین نیازهای مشاوره ای مدارس علمیه است.
کارشناس تهذیب حوزه علمیه مازندران

حجت الاسلا جعفر طبرسی، معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، از برگزاری دومین دوره تربیت مشاوره حوزه علمیه استان در ساری خبر داد و گفت: این دوره چهارم و پنجم آذرماه برگزار می شود.

وی با اشاره به ثبت نام 60 نفر از طلاب و روحانیان علاقه مند برای شرکت در این دوره آموزشی، افزود: پس از انجام مراحل ثبت نام و مصاحبه، سی نفر برای شرکت در دومین دوره تربیت مشاوره حوزه علمیه مازندران انتخاب شدند.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که این دوره کارگاهی به مدت دو روز در مدرسه علمیه سفیران هدایت ساری برگزار خواهد شد، ادامه داد: در این دوره آموزشی سر فصل مشاوره ازدواج با حضور مدیر کل مشاوره معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور تدریس خواهد شد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که مباحث قابل طرح در دومین دوره تربیت مشاوره حوزه علمیه استان 11 سرفصل دارد، خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در این دوره آموزشی سه سرفصل روش رشد، مدیریت تحصیلی و روش های اصلاح و تربیت را در مشهد مقدس گذرانده اند.

وی با بیان این که شرکت کنندگان در دومین دوره تربیت مشاوره حوزه علمیه مازندران برای پایان این دوره نیازمند گذراندن هشت سرفصل دیگر هستند، تصریح کرد: این دوره آموزشی دو سال زمان می برد و افراد برای موفقیت کامل در این مرحله باید دوره تکمیلی و مهارتی را بگذرانند.

حجت الاسلام طبرسی به برگزاری نخستین دوره تربیت مشاوره حوزه علمیه مازندران سال گذشته اشاره کرد و با بیان این که در دوره گذشته نیز سی نفر از اساتید و طلاب حوزه علمیه شرکت داشتند، خاطرنشان کرد: استقبال اساتید و طلاب از برگزاری نخستین دوره آموزشی تربیت مشاوره موجب فراهم شدن برگزاری دومین دوره این کارگاه آموزشی شده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که از اساتید و طلاب که نخستین دوره آموزشی تربیت مربی را با موفقیت گذرانده اند در حال حاضر به عنوان مشاور در مدارس علمیه استان مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: هر یک از این مشاوران وظیفه مدیریت دو مدرسه علمیه در استان را بر عهده دارند و فعالیت های مشاوره ای خود در طول هفته می پردازند.

وی نیاز مدارس علمیه استان به مشاوران حوزوی را بسیار ضروری دانست و با بیان این که تعداد مشاوران فعلی نمی توانند نیازهای مدارس علمیه را به خوبی تأمین کنند، خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های تربیت مشاور فرصتی خوبی برای تأمین نیازهای مشاوره ای مدارس علمیه است.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که رویکرد حوزه علمیه به نیازهای مشاوره ای طلاب نسبت به گذشته بسیار رشد کرده است، بیان داشت: در حال حاضر به صورت کاملاً تخصصی و با بهره گیری از توان مشاوره ای اساتید بسیاری از مشکلات احتمالی طلاب حوزه علمیه رفع می شود و این ظرفیت ارزشمندی است که امروز در حوزه علمیه وجود دارد.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که مازندران از جمله استان های پیشگام در امر مشاوره است، تصریح کرد: در همین راستا مرکز مشاوره حوزه علمیه استان نیز مدتی قبل برای تمرکز بیشتر فعالیت های مشاوران در مدیریت حوزه علمیه استان راه اندازی شد.

وی با بیان این که بسیاری از آسیب های احتمالی در مراکز مشاوره شناسی و رفع می شوند، افزود: باید زمینه ای برای تقویت این مراکز مهم فراهم شود تا شاهد به حداقل رسیدن آسیب های اجتماعی و اخلاقی باشیم.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز طلاب حوزه علمیه استان در معرض برخی آسیب ها قرار دارند که باید پیشگیری شود، گفت: حضور مستمر مشاوران متخصص در مدارس استان و ارتباط مستقیم با آنها با طلاب می تواند از بسیاری از آسیب های احتمالی بکاهد.

حجت الاسلام طبرسی از مشاوره به عنوان چراغ راهی برای رسیدن یک طلبه به تعالی حقیقی یاد کرد و افزود: یک طلبه می تواند مشکلات احتمالی خود را با مشاور خود در میان بگذارد و همین اعتماد دو جانبه موجب جلوگیری از بسیاری از آسیب های احتمالی می شود.

وی از مشاوره به عنوان چراغی برای رسیدن یک طلبه به رشد علمی و اخلاقی مناسب یاد کرد و گفت: مرکز مشاوره به عنوان پایگاهی امن می تواند یک طلبه را در رسیدن به اهداف متعالی طلبگی یاری دهد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که مشاوره در بخش های انگیزشی، هدف گذاری، مدیریت زمان و مدیریت تحصیلی در حال حاضر مورد توجه مشاوران حوزه علمیه استان است، خاطرنشان کرد: طلاب در هر مقطعی از زندگی فردی و تحصیلی خود نیازمند همراهی مشاوران هستند تا بتوانند مسیر صحیح را در پیش بگیرند.

وی با بیان این که یک مشاور همراه و مددکار بسیار خوبی برای یک طلبه خواهد بود، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا فرهنگ مشاوره در حوزه علمیه نهادینه شود چون در غیر این صورت یک طلبه برای رسیدن به اهداف متعالی طلبگی مسیر سختی را در پیش خواهد داشت.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که با بیان این که بسیاری از آسیب های احتمالی در مراکز مشاوره شناسی و رفع می شوند، افزود: باید زمینه ای برای تقویت این مراکز مهم فراهم شود تا شاهد به حداقل رسیدن آسیب های اجتماعی و اخلاقی باشیم./950/302/ب2

ارسال نظرات