۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۴۶۳۲۴۵
مدیر حوزه علمیه بروجن:

سهم پژوهش در حوزه های علمیه ناچیز است

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) بروجن گفت: مسؤولان حوزه به بخش تحقیقات حوزه توجه کمی دارند، چراکه هنوز بعد از گذشتن سالیان سال از انقلاب، ما در ابتدایی ترین جایگاه در عرصه پژوهش هستیم و حتی در اختصاص زمان مناسب برای آموزش روشهای پژوهش دچار مشکل هستیم و این ضعف بزرگی است.
حجت الاسلام احمدرضا مهدیه

حجت الاسلام احمدرضا مهدیه، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) بروجن، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با اشاره به اهمیت اصل پژوهش در حوزه های علمیه، اظهار کرد: به نظر می رسد در حوزه برای پژوهش، سهمی در نظر نگرفته اند و لازم است که پژوهش در کنار آموزش حرکت کند.

وی با تأکید بر اینکه میراث علمی حوزه های علمیه مانند کتب رسائل و مکاسب، به واسطه پژوهشهای مستمر است، تصریح کرد: در واقع میوه پژوهش را می توان ابتکارات و نوآوری ها و جهش های علمی دانست و در زمینه علوم انسانی اگر پیشرفتی داشته ایم، همه آنها ثمره پژوهش است؛ هرچه پژوهش عمیق تر و روشمند تر باشد، بی تردید بازده علمی آن بیشتر خواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه، انگیزه داشتن طلاب در عرصه پژوهش را از لوازم اصلی پژوهش دانست و بیان کرد: ایجاد انگیزه در بین طلاب در راستای فعالیتهای پژوهشی بسیار مهم است و ایجاد انگیزه موجب پیشرفت در عرصه تحقیق و پژوهش حوزه خواهد شد؛ اگر دغدغه تحقیق در طلاب ایجاد شود و منابع مورد نیاز در اختیار آنان قرار گیرد، این موجب پیشرفت پژوهش در حوزه می شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از نقاط ضعف اصلی در عرصه پژوهش این است که درصد کمی از طلاب به پژوهش ابراز علاقه نموده اند و متأسفانه این تعداد نیز روشمند عمل نمی کنند، خاطرنشان کرد: طلاب می بایست به صورت اصولی و ریشه ای وارد عرصه تحقیقات حوزوی شوند که متأسفانه این مهم تا به امروز صورت نگرفته است.

حجت الاسلام مهدیه، مسؤولان حوزه را به توجه دقیق تر و گسترده تر به مقوله پژوهش در حوزه فراخواند و گفت: مسؤولان حوزه به بخش تحقیقات حوزه توجه کمی دارند، چراکه هنوز بعد از گذشتن سالیان سال از انقلاب، ما در ابتدایی ترین جایگاه در عرصه پژوهش هستیم و حتی در اختصاص زمان مناسب برای آموزش روشهای پژوهش دچار مشکل هستیم و این ضعف بزرگی است.

وی اضافه کرد: در واقع باید مسؤولان حوزه تکلیف خود را با امر پژوهش در مدارس علمیه مشخص کنند و تعیین کنند که سهم تحقیق و پژوهش چند درصد از فعالیتهای حوزه را در بر می گیرد و آیا پژوهش مقدم بر آموزش است یا در کنار آن است؟

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) بروجن افزود: مطلبی که در حوزه مورد غفلت جدی واقع شده است، تعیین نشدن زمان خاص برای فراگیری پژوهش بنیادین و روشمند در میان طلاب است و به نظر می رسد سهم خاصی برای تحقیق حوزه به شکل جدی وجود ندارد و به همین خاطر است که مجریان امر پژوهش درحوزه ها برای ساماندهی این مهم مخصوصا برای تعیین زمان آن، دچار مشکل هستند./302/9457/ب1

ارسال نظرات