۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۶۷۶۲۱
گزارش رسا از مراسم نکوداشت آیت الله مظاهری؛

هجرت آیت الله مظاهری نقطه عطفی در تحول حوزه علمیه اصفهان

کنگره نکوداشت حضرت آیت الله مظاهری با ارائه و معرفی آثار علمی این شخصیت برجسته در اصفهان برگزار شد.
کنگره نکوداشت حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، کنگره نکوداشت حضرت آیت الله حسین مظاهری، صبح امروز با حضور آیت الله استادی دبیر شورای عالی حوزه علمیه، آیت الله مقتدایی نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در اصفهان، آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان، آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، آیات مهدوی و عبداللهی از نمایندگان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام باطنی جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان، حجت الاسلام ارزانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان و رسول زرگرپور استاندار اصفهان در سالن اهل بیت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مرتضی بانک، معاون کل‌ سرپرست نهاد ریاست جمهوری پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی را قرائت کرد که رییس جمهور در این پیام حضرت آیت الله مظاهری را نماد اعتدال و انصاف و دوری از افراط توصیف کرد.

متن پیام به شرح ذیل است:

نکوداشت مقام و آثار بزرگان که با منش خویش مردم را به سوی اخلاق، مودت و محبت فرا می‌خوانند؛ حرمت نهادن به ارزش‌های و معیارهایی است که به جامعه قوام می‌بخشد.

حضرت آیت‌الله مظاهری از آغاز، مسؤولیت نخست خویش را آموزش اخلاق محمدی و عدالت علوی دانسته و توفیق یافته‌اند نه تنها در اصفهان بلکه در سراسر کشور زیبندگی و چهره رحمانی اسلام را به داخل خانواده‌ها و اجتماع ببرد.

این شخصیت ارزنده نمادی از اعتدال، انصاف و دوری از افراط و بی‌اخلاقی است، خدا را شاکریم در آستانه میلاد پیامبر رحمت و امام رحمت، مسؤولان و بزرگان اصفهان به نام عالم بزرگوار راهی را گشوده‌اند که در هر کجای ایران به قدردانی و پاسداشت از اعتدال منتهی شود.

امروز بیش از همیشه باید در پی گسترش و تعمیق اخلاق باشیم چرا که اخلاق گهر درخشان جامعه‌ای است که همه به اسم اسلام و انقلاب در پی آن بوده و هستیم.

طول عمر و سلامتی روز افزون این ذخیره فقاهت و معنویت را از خداوند خواستارم.

آیت الله موسوی جزایری: آیت الله مظاهری درد دین دارد

در ادامه این مراسم آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری،‌نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با بیان این که حضرت آیت الله مظاهری واقعا درد دین دارد، اظهار داشت: این از نشانه‌های علمای دین و بزرگان است که دردی جز درد دین ندارند و مصداق بارز آیات و روایات است.

وی با اشاره به تواضع خاص و حضور حضرت آیت الله مظاهری در شهرها و روستاهای کوچک برای پرداختن به مسأله حجاب و روشنگری در این زمینه، اظهار کرد: زمانی که حضرت آیت الله مظاهری متوجه شد این موضوع در تهران مورد تشکیک برخی افراد واقع شد به تهران سفر کرده و به مسؤولان اثرگذار در زمینه حجاب صحبت کرده و آنها را روشن کرده و برای حمایت از ما در این مسأله برانگیختن و حتی در برخی موارد که نیاز به برخورد جدی بوده است برخورد کرده بود.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با بیان اینکه یک جریانی در استان خوزستان تلاش می‌کرد تا چادر را از حجاب اسلامی خارج کند و بانوان را به استفاده از روسری بدون چادر سوق دهد، گفت: چادر و عبا یک میراث فرهنگی و اسلامی معتبر و حجابی کامل است و در این حجاب بانوان آرامش بیشتری دارند.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به استقبال مردم از حجاب چادر، تصریح کرد: برخی افراد مخالفتهایی با چادر داشتند و در این زمینه نیاز به کمک داشتیم، مراجع در این زمینه یاری رسان ما بودند اما کسی که بسیار احساس مسؤولیت کرد و به اهواز برای پشتیبانی از ما آمد تا ما در این مصاف نابرابر تنها نباشیم، حضرت آیت الله مظاهری بود و جلسات بسیار بزرگی را دایر کرده و در پشتیبانی و استدلال بر این مطلب که چادر حجاب برتر و میراث ملی و اسلامی است اقدام جدی کرده و حامی ما شد.

آیت الله استادی: هجرت آیت الله مظاهری آثار و برکات بسیاری برای اصفهان داشت

آیت الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه علمیه با بیان اینکه برخی افراد با وجود اینکه هجرت می‌کنند اما مؤثر واقع نمی‌شوند، تصریح کرد: همه باور دارند زندگی حضرت آیت الله مظاهری زندگی با برکتی بوده است و خیر و برکات بسیاری را زندگی این مرجع تقلید برای دیگران به همراه داشته است، آثار و تفکرات حضرت آیت الله مظاهری به درستی معرفی نشده است، هزاران کتاب اخلاق نگارش شده است ولی حدود 10 کتاب در حوزه علمیه مصدر بوده است و بسیار مؤثر و مفید واقع شده است.

وی در ادامه افزود: اغلب کتب اخلاقی تلفیق و التقاطی است، حضرت آیت الله مظاهری کتابی 3 جلدی در باب اخلاق نوشته و 2 هزار آیه در این 3 جلد ذکر شده است و حتی اصالت روایات را با آیات سنجیده است، بسیاری از مطالب کتاب اخلاق حضرت آیت الله مظاهری در هیچ کتابی نیست و بیش از 1300 روایت در این کتاب ذکر و خالص و دقیق مطالب بیان شده است، این کتاب از خدمات بزرگ ایشان است که درست شناخته نشده است.

آیت الله استادی روش حضرت آیت الله مظاهری در تألیف کتاب اخلاق را بسیار دقیق و الگو عنوان کرد و گفت: باید به آثار و تألیفات این مرجع تقلید و استاد اخلاق توجه ویژه شود و از آن نهایت بهره و استفاده برده شود، ما معتقد به اصالت خودمان در اخلاق هستیم و مکتب اصیل خودمان را داریم، بعضی افراد که گاهی از آنها و مکتب آنها استفاده شده است ما را فاقد اصلات در اخلاق می‌دانند که غلط است و حقیقت این است ما اصالت و مکتب اصیل خود را داریم.

وی خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله مظاهری بیش از 50 سال است مشغول سخنرانی و صحبت با مردم است، این عادی نیست که کسی این مدت سخنرانی کند و همیشه تازه باشد و در سرتاسر کشور منتشر شود و همه با علاقه گوش کنند، این از عنایات الهی است، این برکتی است که خداوند به برخی بندگان و خواص خود عطا می‌کند، هجرت حضرت ایت الله مظاهری بسیار با برکت بوده است، حضور این مرجع تقلید برای اصفهان، مردم اصفهان، حوزه علمیه اصفهان و خود ایشان محل برکت و خیر بوده است.

آیت الله طباطبایی نژاد‌ مطرح کرد؛ ولایت پذیری آیت الله مظاهری در قبول هجرت به اصفهان

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان با اشاره به مراتب بالای علمی حضرت آیت الله مظاهری، اظهار کرد: اینکه حضرت آیت الله مظاهری خواسته رهبر معظم انقلاب را قبول کنند و به اصفهان بیایند نشان از جایگاه ولایت در نزد این مرجع عالی قدر و عدم تبعیت از هوای نفس از سوی ایشان دارد، این مرجع تقلید و استاد اخلاق حوزه علمیه همواره در دروس و سخنرانی‌های خود به یاد رهبر معظم انقلاب هستند و به فرمایشات ایشان اشاره می‌کنند، ولایت پذیری از ویژگی‌های حضرت آیت الله مظاهری است.

وی با بیان اینکه برای مرجعیت باید کنگره های ملی و بین المللی برگزار کرد، خاطرنشان کرد: همت بالای حضرت آیت الله مظاهری از ویژگی‌های خاص این مرجع تقلید بزرگوار است، زمانی که وی کسالت نداشته باشد هر سه وقت در نماز جماعت حضور خواهد دارد، حضرت آیت الله مظاهری از پشتکار و تلاش بی پایانی برخوردار است، بسیار دقیق نگر و قلم کاملی دارد در زمینه‌های علمی بسیاری فعالیت داشته و صاحب اثر است.

مدیر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به گستردگی کتابهایی که حضرت آیت الله مظاهری نوشته است و لزوم به چاپ رسانیدن همه این تألیفات، تصریح کرد: کارهای خوبی در زمینه نشر و چاپ کتابهای حضرت آیت الله مظاهری صورت گرفته و بسیاری از این کتابها به چاپ رسید، تلاش کردیم با برگزاری این کنگره گوشه‌ای از ارادت خود به این مرجع تقلید و عالم بزرگ را نشان دهیم و امیدواریم همواره همه ما قدردان علما و بزرگان باشیم.

وزیر ارشاد: انقلاب اسلامی ریشه در فقاهت و مرجعیت دارد

سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام معاون اول رییس جمهور و رییس جمهور را بیانگر اعتقاد و التزام ویژه دولت به استفاده از علما و فقاهت دانست و گفت: حیات فقاهت و اخلاق موجب زنده ماندن جامعه است، امروز بیش از هر زمانی این جامعه خسته به اخلاق نیاز دارد و این کنگره برای بزرگداشت اخلاق است و همه ما نیازمند فضیلت و دیانت و اخلاق هستیم.

وی حضرت آیت الله مظاهری را نماد اخلاق و مهرورزی عنوان کرد و گفت: بیش از اینکه حضرت آیت الله مظاهری به تکریم ما نیاز داشته باشد نسل جوان نیاز دارد ریشه‌های فرهنگ و هویت و اخلاق جامعه را بشناسند، اینکه درخت انقلاب اسلامی سبز است و میوه می‌دهد به علت این است که ریشه در فقاهت و مرجعیت دارد و اگر انقلاب ضربه‌ای بخورد به علت این است که به مرجعیت ضربه وارد آمده است.

صالحی امیری با اشاره به اهمیت الگو سازی و معرفی الگوهای دینی به نسل جوان، بر لزوم برگزاری گسترده‌تر کنگره‌های گرامی داشت مراجع و علما تأکید کرد و افزود: جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازگشت به معنویت و اخلاق است، نسل جوان تشنه است و چشمه‌های جوشان ما در قم و مشهد و اصفهان می‌جوشد و باید با زبان جدیدی مسیرهای اتصال نسل جوان به این چشمه‌ها را معرفی کنیم و باید بدانیم برای تداوم حیات خود به مسجد و محراب و روحانیت و فقاهت نیازمندیم.

وزیر ارشاد با اشاره به حمایتهای رهبر معظم انقلاب و مراجع و علما از دولت، اظهار کرد: تقاضای تکرار این حرکت مبارک را در سراسر کشور داریم، چرا که پشتوانه ما مرجعیت است و مطمئن باشید بدون حمایت مرجعیت و علما به منزل و مقصود نخواهیم رسید.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی: طلاب جوان تشنه شناخت آیت الله مظاهری هستند

حجت الاسلام احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ناآگاه بودن بسیاری از مردم از فعالیتها علمی و فقهی حضرت آیت الله مظاهری، تصریح کرد: در استان اصفهان وقتی جمعی از شاگردان حضرت آیت الله مظاهری به حوزه‌های علمیه رفتند و جلسات بسیاری داشتند با طلاب و فضلا، شاهد بودیم نسل جوان طلاب بسیار تشنه و مشتاق بودند تا با ابعاد مختلف شخصیتی ایشان آشنا شوند و این نشان دهنده اهمیت برگزاری این کنگره نکوداشت است و لازم است دستگاه‌های علمی و فرهنگی ستاره‌های علمی را به نسل جوان معرفی کنند.

وی ضمن تأکید بر لزوم آشنایی نسل جوان کشور با علما و بزرگان علمی به ویژه مراجع تقلید و علما، اظهار کرد: موسوعه حضرت آیت الله مظاهری همچنان نیاز به تکمیل دارد و همچنان لازم است این موسوعه تکمیل شود و به کمک دستگاه‌های مسؤول در این زمینه باید این موسوعه به دیگر شهرها و حوزه‌های علمیه کشور ارسال شود و محدود به این کنگره و شهر اصفهان نباشد تا اثربخشی آن در سرتاسر کشور به خوبی دیده شود و بتواند راهگشای علاقه مندان به علوم مختلف و معارف دینی و مراجع تقلید و علما باشد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: در جلسه دیدار با حضرت آیت الله مظاهری، ایشان از برگزاری کنگره نکوداشت راضی نبودند و خدمت ایشان عرض کردیم هدف احیای فعالیتهای علمی و معرفی و فعالیتهای علمی و اخلاقی شما به جامعه برای استفاده اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان است.

حجت الاسلام ارزانی: حضور آیت الله مظاهری نقطه عطفی برای حوزه علمیه اصفهان است

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، رییس ستاد کنگره برگزاری نکوداشت حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به عالم پرور بودن حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: حوزه علمیه اصفهان دارای تعالیم گسترده دینی و کتب و مقالات ارزشمند در حوزه دین و معارف دینی است، حضور حضرت آیت الله مظاهری در حوزه علمیه اصفهان بی تردید یک نقطه عطف تاریخی است که برکات و ثمرات بسیاری را به دنبال داشته است، این مرجع تقلید کتب و آثار بسیاری در علوم مختلف در حوزه‌های علمی و معرفتی مختلفی را به نگارش درآورده است که برای حوزه‌های علمیه بسیار ارزشمند و مفید است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در ادامه افزود: اندیشه و تدبیر رهبر معظم انقلاب در سال 74 موجب شد اتفاقی مهم شکل بگیرد، ایشان در نامه‌ای به حضرت آیت الله مظاهری با توجه به خیل مشتاقان حضور ایشان در اصفهان، از این مرجع تقلید خواستند تا به اصفهان سفر کنند و موجب خیر و برکت بسیار شوند، رهبر معظم انقلاب در این نامه مردم اصفهان را مردمی قدردان توصیف کردند و اصفهان را شهری بزرگ و دانش دوست و علم پرور دانستند.

استاندار اصفهان: آیت الله مظاهری مورد رجوع مسؤولان کشوری است

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان،با اشاره به مراتب علمی و اخلاقی برجسته حضرت آیت الله مظاهری، گفت: آنچه باید بگویم اشتیاق و علاقه مندی وافر مسؤولان کشور به دیدار ملاقات و کسب فیض از محضر ایشان در سفر به اصفهان است، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های مسؤولان دیدار با معظم له است.

وی با اشاره به حضور مسؤولان کشور و ریاست جمهور در دفتر حضرت آیت الله مظاهری و استفاده از نصایح و تذکرات این مرجع تقلید و استاد اخلاق، تصریح کرد: دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور زمانی که استاندار اصفهان بودند و از وجود حضرت آیت الله مظاهری استفاده بردند و به جد تصمیم به حضور در این کنگره داشتند که به علت جلسه‌ای با رییس جمهور موفق به حضور در کنگره نکوداشت نشد.

 

لازم به ذکر است، حضرت آیت الله حسین مظاهری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از مراجع تقلید و اساتید برجسته اخلاق، متولد سال 1312 در شهرستان تیران استان اصفهان است، وی از شاگردان برجسته آیات عظام حائری، مرعشی نجفی، جبل عاملی بوده است همچنین هشت سال در دروس خارج فقه  آیت الله بروجردی و ده سال در دروس خارج فقه و اصول امام خمینی تحصیل کرده است، همچنین ایت الله مظاهری از شاگردان محقق داماد نیز بوده است.

حضرت آیت الله مظاهری پس از درگذشت آیت‌الله حسن صافی اصفهانی ریاست پیشین حوزه علمیه اصفهان با درخواست مردم و علمای اصفهان و با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای در آذرماه ۱۳۷۴ به اصفهان مهاجرت کرد و با استقبال مردم، مسؤولین و علمای اصفهان، وارد این شهر شده و در آن رحل اقامت افکند. وی، هم اکنون در اصفهان حضور داشته و به اداره حوزه علمیه اصفهان و تربیت طلاب و روحانیون و برگزاری دروس اخلاق و خارج و رسیدگی به امور مردم شهر اصفهان می‌پردازد.

این مرجع تقلید در مسجد حکیم اصفهان شب‌های جمعه و روزهای ماه رمضان مجالس سخنرانی عمومی دارد و همه روزه در مسجد امیرالمؤمنین بعد از نماز صبح تفسیر قرآن می‌گوید که طی 20 سال اخیر تا کنون دو دوره کامل تفسیر کل قرآن را برای علاقه مندان به معارف دین و علوم قرآنی بیان کرده است./901/ب

 

ارسال نظرات