تربیت دانشجویان متخصص و متعهد بزرگترین وظیفه اساتید دانشگاه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان بعد از ظهر امروز که به خاطر هفته پژوهش در حضور برخی از اساتید دانشگاه برگزار شد، گفت: مجازاتهای الهی برای تربیت افراد است.
وی در ابتدا در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، بر اساس آیات قرآن اولین کسی که بریدن دست و پا را به صورت مخالف یکدیگر انجام داد، فرعون بود و می دانیم که در مجازاتهای اسلامی نیز چنین مجازاتی وجود دارد، آیا این نوع مجازاتها خلاف انسانیت نیست؟ افزود: انسانیت هر انسانی وابسته به صفات کمالیه او است و کسی که از سرمایه های عقل، فهم و فکر استفاده کند، به این صفات کمالیه دست پیدا می کند ولی اگر این سرمایه ها به تعقل، تفهم و تفکر منجر نشود، عمل انسان، عملی حیوانی است و رتبه اش از حیوان پست تر است.
آیت الله مهدوی با اشاره به آیه دوازدهم سوره محمد که می فرماید «...وَالَّذِینَ کَفَرُوا یَتَمَتَّعُونَ وَیَأْکُلُونَ کَمَا تَأْکُلُ الأنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَهُم» ادامه داد: انسانی که رفتارش رفتار حیوانی است مستحق عذاب دوزخ است، از طرفی مجازاتهای الهی برای تربیت کردن افراد است و خداوند و حاکمان دینی شهوت مجازات افراد را ندارند پس به هیچ عنوان نمی توان مجازاتهای الهی را با مجازاتهایی که طاغوتیان بر مردم روا داشته اند مقایسه کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان مثالهای متعدد توضیح داد: پدری که برای تربیت کردن فرزندش، او را تنبیه می کند، استادی که برای هدایت دانشجویش او را به شکلهای مختلف تحت فشار می گذارد و پزشکی که برای حفظ جان بیمارش عضوی از بدن او را قطع می کند، نمونه هایی از رفتارهای صحیح استکه ریشه عقلانی دارد و ریشه شهوانی ندارد.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه مجازاتها الهی در دنیا تنها مخصوص افرادی است که دین را پذیرفته اند، تشریح کرد: بر اساس آیه معروف «لا اکراه فی الدین» افراد در اعتقادات خود آزاد هستند و هیچ کس حق ندارد به زور آنها به پذیرش دین وادار کند، پس اینکه دشمنان اسلام می گویند اسلام با شمشیر امیرمؤمنان(ع) ترویج پیدا کرده است، کاملاً حرف اشتباهی است، امیرمؤمنان(ع) حتی یک نفر را با اعمال زور و فشار به پذیرش دین اسلام مجبور نکردند.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در پاسخ به این سؤال که تعریف شما از علم چیست؟ گفت: تعریفات مختلفی از علم بیان شده است، علم در تعریف وسیع به هر نوع آگاهی از هر چیز گفته می شود که آن علم هم می تواند تصوری باشد و هم می تواند تصدیقی باشد، یعنی انسان با پدید آوردن تصویر یک شیء در ذهنش، در واقع به نوعی علم دست پیدا کرده است.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه افزود: علومی همچون علم سحر و جادو، علم فریب دادن افراد برای جاسوسی نیز در دایره تعریف جامع علم گنجانده می شود.
وی با اشاره به آیه شریفه «إِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» توضیح داد: بر اساس این آیه تنها عالمان از خداوند خوف دارند و این یعنی علمی که فایده خوف برای فرد داشته باشد، طبق نظر قرآن علم محسوب می شود وگرنه نمی توان نام آن را علم گذاشت، در روایتی پیامبر(ص) می فرمایند، علمی که فایده آخرتی ندارد، فضل است.
آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) در تفسیر علم حقیقی اظهار کرد: علم حقیقی از دیدگاه پیامبر(ص) شامل سه علم است، علم اعتقادات که به فکر انسان مربوط است و جهان بینی او را شکل می دهد، علم اخلاق که سبب زدودن عادتهای بد و تحصیل عادتهای خوب برای انسان می شود و علم احکام که کیفیت انجام اعمال را برای رسیدن به رضایت الهی مشخص می کند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از دیدگاه اسلام روح بقا در علم نهفته است، تبیین کرد: همه اعمال ما آدابی دارد که رعایت آداب آن سبب صالح شدن آن عمل می شود و عدم رعایت آن آداب، عمل ما را ناصالح می کند.
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که جوانان جویای علم در حوزه موثرتر هستند یا در دانشگاه موثرتر هستند؟ گفت: همان گونه که بدن انسان از روح و جسم تشکیل شده است و هر کدام اقتضائاتی دارند، جامعه نیز به دانشجو و طلبه به صورت توأمان نیاز دارد، داشتن اطلاعات دانشگاهی برای برطرف کردن نیازهای جسمی است و داشتن اطلاعات حوزوی برای برطرف کردن نیازهای روحی است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در پاسخ به این سؤال که الگوی مناسب برای وحدت بین دانشگاه و حوزه علمیه چه کسی است؟ تشریح کرد: نمی توان شخصی را به عنوان الگو معین کرد و در این راستا مقام معظم رهبری فرمودند، متخصصی که متعهد باشد بهترین الگو است و تربیت چنین دانشجویانی بزرگترین رسالت اساتید دانشگاه ها است.
استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: افرادی که از بیت المال استفاده می کنند و برای رسیدن به سود بیشتر از کشور خارج می شوند، نمونه ای از افراد متخصص غیر متعهد هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که صفت«رحمة للعالمین» پیامبر اسلام مخصوص زمان خاصی است یا اینکه از ابتدای خلقت تا انتهای خلقت این صفت برای پیامبر(ص) جاری است، توضیح داد: بر اساس نکات تفسیری بیان نکردن قید، افاده عام دارد، به همین سبب چون خداوند از روی علم قیدی را برای این صفت پیامبر(ص) نیاورده است، این صفت مقید به زمان و مکان خاصی نیست./201/867/ب1