تعیین ولی فقیه از جهت مصداق به عهده مجلس خبرگان رهبری است/ سلب ولایت از حجت الهی امکان پذیر نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در جلسه تفسیر زیارت عاشورا که در منزل شخصی وی واقع در خیابان نشاط برگزار شد، گفت: سلب ولایت از حجت الهی هرگز امکان پذیر نیست.
وی در ابتدا به تفسیر عبارت «وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ و َاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها»، افزود: با بیان این عبارت از خداوند درخواست لعن برای افرادی داریم که سبب دور افتادن اهل بیت(ع) از مقامی شدند که خداوند این مقام را برای آنها ترتیب داده بود.
آیت الله مهدوی ادامه داد: تقاضای لعن و دور کردن از رحمت الهی برخی افراد در زیارت عاشورا به سبب عمل خلافی است که آنها در قبال اهل بیت(ع) روا داشته اند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در صدر اسلام افرادی حریص به حکومت بودند و از روی حسادت به مقام اهل بیت(ع)، خلافت را غصب کردند، تشریح کرد: دفع اهل بیت(ع) از حکومت سبب دفع ایشان از ولایت نمی شود و اگر افرادی ملعون خوانده می شوند به دلیل دفع اهل بیت(ع) از حکومت است و به سبب دفع ایشان از ولایت نیست.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه مقام ولایت مقامی اعطایی از جانب خداوند است، تبیین کرد: امیرمؤمنان(ع) در 25 سال خانه نشینی از جانب خداوند ولایت بر مردم داشتند ولی به سبب غصب خلافت نمی توانستند اعمال ولایت کنند، چرا که اعمال ولایت تنها با ریاست حکومت امکان پذیر است.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان افزود: ولایت در اثر وجود کمالات انسانی در وجود اشخاص از جانب خداوند اعطا می شود، مثلاً اهل بیت(ع) به سبب برخورداری از عصمت به مقام ولایت و امامت منصوب می شوند و به دلیل اینکه این کمالات ضایع نمی شود، مقام ولایت نیز در آنها تثبیت شده است و کسی نمی تواند مقام ولایت را از ایشان سلب کند.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به فرازی از دعای ندبه که می فرماید «خداوندا تو با حجتهای خودت شرط کردی که دلبسته به دنیا نشوند و آنها پذیرفتند و چون می دانستی آنها در ادعای خود صادق هستند، آنها را مقرب خودت قرار دادی»، اظهار کرد: ریشه همه مخالفتها با دستورات الهی حبّ دنیا است و خداوند به دلیل اینکه حجت هایش صادقانه عدم دلبستگی به دنیا را اعلام کردند، به آنها ولایت داده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در زمان ما باید امام زمان(عج) یا نماینده امام زمان(عج) حاکم باشند، تبیین کرد: مشروعیت افرادی که به واسطه رأی مردم انتخاب می شوند تنها با تأیید امام زمان(عج) یا نائب عام ایشان امکان پذیر است.
آیت الله مهدوی به دوران حکومت طاغوت اشاره کرد و گفت: در زمان حکومت طاغوت، امام خمینی(ره) به عنوان نائب عام امام زمان(عج) در مواردی که می توانستند اعمال ولایت کنند، بر اساس عمل به وظیفه اعمال ولایت می کردند و در مواردی که طاغوت اجازه اعمال ولایت به ایشان نمی داد، اعمال ولایت نمی کردند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امام خمینی(ره) در زمینه دریافت وجوهات اعمال ولایت می کردند و طاغوت نمی توانست جلوی ایشان را بگیرد ولی در مواردی همچون تعیین وزرا و استاندارها طاغوت اجازه اعمال ولایت به امام نمی داد.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان یک مثال زیبا، توضیح داد: ماهیت آتش سوزاننده است و اگر از تماس آن با اشیاء قابل اشتعال جلوگیری شود، ماهیتش تغییر نمی کند، مجتهد جامع الشرایط نیز از جانب امام عصر(عج) بر مردم ولایت دارد و اگر با مانعی همچون طاغوت برخورد کند از ولایت سلب نمی شود.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: پزشکی که به واسطه مانع تراشی افراد سودجو نتواند به معالجه کردن بیماران بپردازد، قدرت معالجه کردن از او سلب نمی شود.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به شبهه افرادی که می گویند، مجلس خبرگان رهبری به ولی فقیه مشروعیت می دهند، گفت: وظیفه مجلس خبرگان رهبری مشروعیت دادن به ولی فقیه نیست، بلکه مجلس خبرگان تنها تعیین مصداق می کند.
وی توضیح داد: فرض کنید برای درمان یک بیماری خاص به چند پزشک مراجعه می کنید و همه آنها روی یک پزشک متخصص دیگر اتفاق نظر دارند، این اتفاق نظر تنها از جهت تعیین بهترین مصداق است و سبب متخصص شدن آن پزشک موردنظر نخواهد شد.
آیت الله مهدوی در پاسخ به افرادی که می گویند، اصل ولایت فقیه را قبول داریم ولی شخص مقام معظم رهبری را قبول نداریم، گفت: به دلیل اینکه اعضای مجلس خبرگان از جانب مردم تعیین شده اند، تا زمانی می توان روی شخص ولی فقیه اظهار نظر کرد، که اعضای خبرگان فردی را جهت مصداق تعیین نکرده باشند./867/201/ب2