۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۷۴۷۳۳
حجت الاسلام مصباحی مقدم:

جبهه مردمی نیروهای انقلاب یک نفر را برای انتخابات معرفی می کند/ نشانه های قوی برای انتخاب مجدد روحانی دیده نمی شود

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: علائم و نشانه های قوی ای مبنی بر رأی آوری مجدد ایشان مشاهده نمی شود، بلکه نظرسنجی ها حکایت از افت رأی ایشان در مقایسه با دوره گذشته دارد.
حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم .. نشست خبری حجت الاسلام مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شامگاه چهارشنبه در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین خراسان رضوی که در محل بنیاد فرهنگی شهید رجایی برگزار شد، به ارزیابی عملکرد سیاسی و اقتصادی دولت یازدهم پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی یاد ایشان را گرامی داشت و گفت: خدمت به نظام جمهوری اسلامی در مسؤولیت های متعدد و رهبر معظم انقلاب هم ایشان را یار دیرینی برای خودشان می دانستند که با وجود همه مسائلی که رخ داد، مایل نبودند که ایشان از کنارشان فاصله بگیرند. خدا ان شاءالله ایشان را مورد رحمت خویش قرار دهد.

ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دولت حاضر طی سه سال و نیم گذشته موفق شده تورم را کنترل کرده و مهار کند و تقریبا در حد تک رقمی آن را حفظ کند گرچه در شرایط رکود سنگینی به س می بریم و ملت ما از این جهت رنج بسیار دیده اند. تورم بیماری سنگینی بود اما رکود بیماری بدتری است و دولت نتوانسته آن چنان که شایسته و بایسته است رکود و بیکاری را از بین ببرد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت های کشور ما برای خروج از رکود کم نبود اما مدیریت اقتصاد کشور نتوانست از این ظرفیت عظیم به درستی بهره بگیرد. نقدینگی کشور که در همین دولت به بیش از دو برابر رسیده، گرچه یک تهدید است اما می تواند یک فرصت هم باشد. از این جهت تهدید محسوب می شود که در صورت خروج از رکود، این حجم عظیم نقدینگی می تواند مجددا تورم دو رقمی را به ما تحمیل کند. اما اگر برای خروج از رکود از آن استفاده شود، یک فرصت خواهد بود.

مرحوم هاشمی رفسنجانی بر استفاده از نقدینگی کشور تأکید داشت

وی خاطرنشان کرد: مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی با این که خودشان دو دوره رییس جمهور بودند، بنده در مدت سه سال گذشته شاهد بودم که چه به صورت عمومی و چه در جلسات خصوصی تأکید می کردند که از این نقدینگی برای خروج از رکود استفاده شود و تجربه خود ایشان استفاده از نقدینگی برای خروج از رکود در شرایط تورم سنگین نیز بود.

حجت الاسلام مصباحی مقدم یادآور شد: در دوره آقای هاشمی رفسنجانی تورم 49 درصد را سال 74 تجربه کردیم اما توانستند بعد از یک سال آن را مهار کنند. امروز حجم نقدینگی کشور یک تریلیون و 250 هزار میلیارد تومان است. این دولت وقتی که مسؤولیت را به عهده گرفت، حجم نقدینگی حدود 500 هزار میلیارد تومان بود. از این حجم عظیم، 920 هزار میلیارد تومان در سیستم بانکی است و تقریبا 10 درصد آن را نمی توان تسهیلات داد چرا که بانک مرکزی این میزان را به عنوان ذخیره قانونی می گیرد اما حدود 830 هزار میلیاردش را می توان در همان سیستم به کار گرفت.

برجام گشایش های معدودی داشته اما انتظارات را برآورده نکرده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که به طور عمده نقدینگی ما دارد در بخش غیر مولد اقتصاد به کار گرفته می شود، گفت: بانک های ما امروز دچار چالش های فراوانی هستند از جمله این که منابع تسهیلاتی آن ها قفل شده و بخش عمده ای از تسهیلاتی که پرداخت کرده اند به آن ها برنگشته و به عبارت دیگر معوقات بانکی بسیار بالاست و پول ها به طور عمده یا در بنگاه های متعلق به خود بانک ها بلوکه شده یا در بنگاه های دیگری که وام گرفته اند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری دولت برای تجهیز عرصه هواپیمایی کشور، آن را از گشایش های معدود برجام ذکر کرد و افزود: این که گفته می شد اگر برجام به تصویب برسد، اقتصاد کشور شکوفا شده و از رکود خارج می شویم و وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا می کند، در آن سطح مورد انتظار تحقق نیافته است. البته این طور هم نیست که بگوییم برجام هیچ فایده ای نداشته است. چون برخی اینگونه قضاوت می کنند اما چنین قضاوتی دقیق نیست. باید از دولت تشکر کرد که ما را از شرایط سخت بین المللی خارج کردند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، ضمن ابراز امیدواری نسبت به قرار گرفتن تندروی های او به نفع جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد: بوش هم دیوانه بود اما خداوند کاری کرد که دیوانگی او به نفع ما تمام شد و همین بوش عراق را از دست صدام گرفت و امروز عراق در دست کسانی است که تربیت یافتگان نظام جمهوری اسلامی هستند. در افغانستان نیز با حمله بوش طالبان سرکوب شد در حالی که شهر مشهد در آن زمان در معرض خطر طالبان قرار گرفته بود. این اراده الهی بود و چه بسا چنین اراده ای در انتظار ترامپ هم باشد.

نشانه های قوی ای برای انتخاب مجدد روحانی دیده نمی شود

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سپس به بررسی اوضاع سیاسی کشور پرداخت و با اشاره به انتخابات پیش رو، در خصوص احتمال انتخاب مجدد حجت الاسلام والمسلمین روحانی، گفت: علائم و نشانه های قوی ای مبنی بر رأی آوری مجدد ایشان مشاهده نمی شود، بلکه نظرسنجی ها حکایت از افت رأی ایشان در مقایسه با دوره گذشته دارد.

 وی گمانه زنی درباره احتمال رد صلاحیت شدن حجت الاسلام روحانی را حرفی بدون پایه و اساس دانست و تصریح کرد: در دوره قبلی ایشان 50 درصد آرا به علاوه 7/0 درصد کسب کرده بودند که قطعا از این میزان کاسته شده است و در این که آیا ایشان رأی افراد جدیدی را داشته باشد یا خیر، محل تردید جدی است.

تبیین سازوکار انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب

حجت الاسلام مصباحی مقدم در ادامه به معرفی سازوکار انتخاباتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب پرداخت و گفت: بنای این جبهه بر این است که حداقل سه نفر از هر شهرستان های کشور تعدادی از افراد مؤمن دارای سابقه سیاسی را شناسایی کنند و در تهران گرد هم بیایند و یک مجمع عمومی دو هزار نفری تشکیل دهند. سپس شاخص های مورد نظر نیروهای انقلاب برای انتخابات ریاست جمهوری به این افراد عرضه می شود و گزینه های مورد نظر آن ها بر اساس شاخص ها را دریافت می کنند.

عضو جامعه روحانیت مبارز در پایان افزود: ده نفر از کسانی که بالاترین رأی را از جانب مجمع داشته باشند، فرصت پیدا می کنند تا برنامه های خود را در مجمع اعلام کنند و مجددا از بین آن ها رأی گیری می شود تا پنج نفر انتخاب شوند. این پنج نفر به شورای مرکزی جبهه معرفی می شوند تا طبق مدیریت آن ها، یک یا دو نفر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند./820/پ201/ج

 

ارسال نظرات