۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۴۷۷۳۸۷
آیت الله مظاهری:

همه باید قدردان خدمات امام راحل و رهبر معظم انقلاب باشیم

رئیس حوزه علمیه اصفهان با عرض تبریک به مناسبت ایام الله دهه فجر، گفت: ما باید قدردان دهه فجر و وجود مبارک امام راحل و مقام معظم رهبری باشیم.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: تنها موجودی که می تواند راه استکمال را بپیماید، انسان است.

وی در تفسیر آیه سی ام بقره که می فرماید «وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأرْض خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ»، افزود: یکی از آیات بسیار مهم در قرآن همین آیه سی ام سوره بقره است و بزرگان و مفسران صحبتهای متعدد و متنوعی راجع به این آیه داشته اند.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه انسان مرکب از جسم و روح است، ادامه داد: انسان دارای دو بُعد جسم و روح است و کسی راجع به حقیقت این ترکیب چیزی نمی داند، مسأله بسیار عجیب و مهم این استکه ترکیب شدن روح و جسم، ترکیب دو چیز ضد یکدیگر است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه رشد و ترقی انسان به سبب ضد بودن روح و جسم است، تشریح کرد: تمایلات روحی و تمایلات جسمی خلاف یکدیگر هستند و ترقی و استکمال انسان نیز به سبب همین ضدیت روح و جسم است.

استاد اخلاق حوزه علمیه به خلقت متناقض حیوان در قیاس با ملائکه اشاره کرد و ابراز داشت: حیوانات بُعد حیوانی دارند و از بُعد روحانی بی بهره هستند و برخلاف حیوانات، ملائکه هستند که تنها بُعد روحانی دارند ولی از بُعد حیوانی منزه هستند ولی انسان بُعد حیوانی و بُعد روحانی را به صورت توأمان دارد.

وی به خلقت عجیب مورچه و زنبور عسل اشاره کرد و گفت: مورچه و زنبور عسل از لحاظ عمل بسیار عجیب هستند و راجع به مورچه گفته شده استکه حدود یک میلیون سال قبل آفریده شده ولی از یک میلیون سال قبل تا الآن هیچ گونه استکمالی در رفتار او مشاهده نمی شود چرا که بُعد روحانی در حیوانات وجود ندارد.

حضرت آیت الله مظاهری افزود: برخی از ملائکه با اینکه بسیار مقرب هستند و واسطه بین خداوند و پیامبران محسوب می شوند به سبب اینکه فقط بُعد روحانی دارند، نمی توانند استکمال پیدا کنند، مثلاً جبرئیل با وجود اینکه مقامش بسیار بالا است از زمانیکه آفریده شده است تا به الآن هیچ گونه استکمالی نداشته است.

رئیس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: انسان در ابتدا مقرب به خداوند نیست ولی اگر وظیفه شناس باشد به جایی می رسد که به جز خداوند نمی بیند و به جز خداوند نمی داند.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه انسان باید از جسمش بُراقی برای پرواز به سوی احدیت درست کند، تبیین کرد: اگر انسان خواسته های روحش را بر خواسته های جسمش غلبه دهد، جسمش براقی می شود برای پرواز به سوی خداوند، همان گونه که پیامبر(ص) به چنین مقامی رسیدند.

وی با اشاره به آیه بیست و دوم سوره انفال که می فرماید «إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لا یَعْقِلُونَ»، گفت: اگر انسان خواسته های جسمانی اش را بر خواسته های روحانی اش غلبه دهد، جایگاهش از حیوان پست تر می شود، می رسد به جایی که عقل دارد ولی تعقل ندارد، فکر دارد ولی تفکر ندارد.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: افرادیکه جسمشان بر روحشان غلبه دارد، وجودشان هیزم جهنم خواهد شد و کسانی که روحشان بر جسمشان غلبه دارد، راه استکمال را تا زمانیکه خدا خدایی می کند، می پیمایند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان یک مثال اظهار کرد: اگر بُعد حیوانی انسان بُراق شود مثل اسب چموشی استکه افسار بر دهان آن زده اند، به همین سبب با سرعت بسیار زیاد انسان را به سوی استکمال بیشتر سوق می دهد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه هر انسانی ظرفیت رسیدن به مقام پیامبر(ص) را دارد، تبیین کرد: اگر انسان بُعد حیوانی اش را براق کند، منزلهای عرفانی را یکی پس از دیگری طی می کند و به جایگاه سیر الی الحق من الحق می رسد.

وی با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه فجر، گفت: امروز روز مقدسی است، دهه فجر نیز دهه بسیار مهمی است و همه باید قدردان آن باشیم، حضرت امام خمینی(ره) یک انسان مقدس است و باید قدرشان را بدانیم، وجود مبارک مقام معظم رهبری نیز یک وجود مقدس هستند و همه باید قدردان ایشان باشیم./201/867/ب1

ارسال نظرات