۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۴۸۱۵۶۱
آيت‎الله مظاهري:

صفات رذيله مانع رستگار شدن انسان مي‎شوند

حضرت آيت‎الله مظاهري با بيان اين‎كه آن كسي صفت رذيله‎اي در دلش داشته باشد، مشكل است كه به رستگاري برسد، گفت: متأسفانه عموم مردم درباره اخلاق در قرآن كار نمي‎كنند و اين لازم است.
مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در اصفهان، حضرت آيتالله حسين مظاهري، پنجشنبه شب در مسجد حكيم اصفهان با اشاره به اينكه بايد اعتقادات ما بر اساس قرآن و عالي باشد، گفت: ما بايد تا سر حد اجتهاد برسيم و بايد بدانيم استدلالهاي قرآن براي اصول دين خيلي رسا و همهفهم و پرمحتوا است.

وي افزود: قرآن از نظر اثبات وجود خدا و از نظر وحدانيت و از نظر صفات خداوند و در معاد و نبوت بسيار خوب و رسا بحث كرده است و ما بايد از نظر عمل به اصول دين و اعتقاد به اصول دين از قرآن برداشت داشته باشيم، اگر به ما بگويند به چه دليل معاد وجود دارد و آن هم معاد جسماني، فورا آيهاي را بياوريم، اگر به ما درباره امامت و همچنين امامت اميرمؤمنان(ع) پرسيدند بايد رسا با اعتقاداتمان نشان بدهيم.

رييس حوزه علميه اصفهان با بيان اينكه كسي كه آشنا به رساله مرجع تقليدش نباشد كه از قرآن گرفته شده است، نميتواند سعادتمند شود، اظهار كرد: اما بايد بدانيم كه پايه اصول دين است، مسأله احكام دين تعبدي بود اما اصول دين اجتهادي است و تعبدي نيست، نميتوانيم بگوييم چون پدرمان مؤمن بوده و ميگويد خداوند يكي است ما هم همين طور هستيم.

وي ادامه داد: ما بايد درباره اخلاق در قرآن كار كرده باشيم، ما بايد درباره اخلاق در قرآن شبانهروز حداقل يك ساعت يا دو ساعت كار بكنيم، قرآن ميفرمايد فضل خدا و رحمت خداوند را ميخواهد وگرنه هيچ كسي نميتواند مهذب بشود و درخت رذالت را از دل بكند و درخت فضيلت به جاي آن بكارد و بارور كند و از ميوه آن هم خود و هم ديگران استفاده كند و متأسفانه عموم مردم درباره اين رذايل اخلاقي كار نميكنند.

حضرت آيتالله مظاهري با بيان اينكه دستيابي به فضايل اخلاقي كار و تضرع و دعاي فراوان ميخواهد، خاطرنشان كرد: خداوند ميفرمايد من تو را پاك ميكنم اما تو بايد شروع بكني و كاري صورت دهي تا بتواني درخت فضيلت را بكاري و تو بايد كار كني، اين درخت فضيلت و شجره طيبه قرآن را بارور كني و از ميوهاش هم خود و هم ديگران استفاده كنيد.

وي ابراز كرد: اگر انسان دست به تلاش نزند و سعي نكند كه صفت رذيلهاش را از دل براند، نميشود و واي به حال كسي كه صفت رذيلهاي در دلش بپروراند، درستشدني نيست كه نيست، قرآن ميفرمايد ابليس بسيار بالا بوده و در زمره ملائكه بوده اما لجوج و متكبر بوده است، اين تكبر و لجاجتش رسيد به جايي كه در برابر خداوند عرض اندام ميكرده است، چرا خداوند چندين جا اين قضيه ابليس را نقل كرده است براي اينكه به ما بفهماند كه ما بايد خودسازي كنيم و لجوج نباشيم.

استاد اخلاق حوزه علميه با بيان اينكه لجاجت در زن و لجاجت در مرد خانواده را از بين ميبرد، ابراز كرد: خداوند به شيطان فرمود كه به انسان سجده كند و شيطان ميدانست كه بايد سجده كند چون خداوند كه بدون مصلحت حرفي نميزند، اما همه سجده كردند به جز ابليس، لجاجت، تكبر انسان را به اينجا ميرساند ولي به جاي اينكه توبه كند و بگويد اشتباه كردم،‌ چندين مرتبه در برابر خداوند درشتي كرده است و به خداوند تشر زده است.

وي گفت: شيطان به خداوند گفته است كه دسترسي به هر كسي پيدا كنم او را گمراه ميكنم به غير از انسانهاي مخلَص، چون به آنان دسترسي ندارم، اگر به راستي به خداوند گفته بود كه غلط كردم، پروردگار عالم توبه او را ميپذيرفت اما لجاجت، تكبر، خودخواهي او را به اينجا رساند، ما بايد مواظب باشيم كه مثل ابليس نشود.

حضرت آيتالله مظاهري با اشاره به اينكه بعضي مواقع ما اشكالاتي به خداوند ميگيريم كه ناشي از جهل و ناداني ما است، اظهار كرد: اگر خداوند را حكيم ميدانيم بايد به كار خداوند هم اطمينان داشته باشيم و بايد بدانيم كه خداوند از كاري كه ميكند نبايد پرسيده شود.

وي ادامه داد: اگر صفت رذيلهاي در ما باشد، رستگار شدن بسيار مشكل ميشود، مرحوم علامه مجلسي اين روايت را نقل ميكند كه وقتي حساب و كتاب تمام شد و جهنميها به جهنم رفتند و بهشتيها به بهشت رفتند ديگر آن شيعه اگر مجبور شدند او را به جهنم ببرند تا پاك شود و به قول امام(ره) جهنم از الطاف خفيه الهي است.

رييس حوزه علميه اصفهان خاطرنشان كرد: خداوند اين قصهها را ميگويد براي درس گرفتن ما، داستان فرعون را ميگويد كه رياستطلبي كار را به جايي رساند كه منكر خداوند شد و در صدد كشتن حضرت موسي(ع) برآمد و به اين هم بسنده نكرد بلكه ادعاي خدايي كرد، خدا ميفرمايد مواظب باش كه تكبر و استكبار نداشته باشي.

وي با بيان اينكه استكبار جهاني الان فرعون زمان ما است، ادامه داد: قرآن كريم ميفرمايد وقتي  امام زمان(عج) ميآيد استكبار را سرنگون ميكند، الان هم فرعون و هامان هست، اگر آنها صفات رذيله خود را كنار گذاشته بودند و به حضرت موسي(ع) گرويده بودند، الان چه خوب بود و همه جنگها و كشتارها از بين ميرفت اما دانسته اين كار را انجام نميدهند.

حضرت آيتالله مظاهري ابراز كرد: انسان حسود به جايي نميرسد، برادران يوسف(ع) پسران پيامبر هستند اما به دليل حسادت نتوانستند جلوي خود را بگيرند و يوسف را به بيابان بردند و او را به چاه انداختند و بعد از اينكه خدا حفظش كرد، فروختندش براي اينكه غلامي بشود و از دست حضرت يعقوب گرفته شود./914/201/ب2

ارسال نظرات