ضرورت جهاد علمی پژوهشی دانشجو در جامعه اسلامی
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدجواد علی نژاد دبیر گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در نشست «گامی علمی برای ایرانی قوی» با موضوع ظرفیتهای علمی در بیانیه گام دوم انقلاب که با حضور تشکل های مختلف دانشجویی در سالن جلسات شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: خبرگزاری رسا افتخار دارد که در روز دانشجو میزبان جمعی از نمایندگان تشکل های دانشجویی باشد و نشست اندیشه ورزی امروز، مبتنی بر بیانات راهبردی رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت «قوی شدن ایران اسلامی» برگزار میشود. در نشستهای گذشته این موضوع از منظر نقش طلاب و حوزه های علمیه درباره موضوع فوق بررسی شد و طلاب و اساتید حوزوی در قالب کرسیهای اندیشه ورزی در محل خبرگزاری رسا دیدگاههای خود را ارائه کردند که محصولات رسانهای آن در پایگاه اطلاعرسانی و شبکه های اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر شده و در دسترس عموم قرار گرفته است.
وی با اشاره به موضوع نشست و ظرفیت های علمی دانشجویی و وظیفه دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی افزود: این بیانیه سند راهبردی چهلسالۀ دوم انقلاب اسلامی و بهویژه نقشه راه جوانان و دانشجویان است و برگزاری چنین جلساتی زمینهای برای هماندیشی و ارائه راهکارهای عملی در مسیر تحقق ایران قوی خواهد بود.
پیوند پژوهش دانشجویی و عمل جهادی
حجتالاسلام علینژاد اظهار داشت: پیشرفت علمی انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته نشان داد که میتوان بدون وابستگی، در برابر نظام سلطه ایستاد و به فناوریهای پیشرفته در حوزههایی مانند نانو، بیوتکنولوژی، سلولهای بنیادی، دفاعی و پزشکی دست یافت. اما آنچه در گام دوم انقلاب نیازمند جهش است، اتصال علم به سبک زندگی، عدالت، اقتصاد و حکمرانی است؛ یعنی علم در قامت تمدنسازی؛ دانشجو و طلبه تراز انقلاب اسلامی باید حلقه میانی میان پژوهش، میدان و جامعه باشد؛ پژوهشی که منجر به اقدام و اقدامی که منجر به تغییر در جهت قوی شدن ایران اسلامی شود.
مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) در ادامه گفت: در میان صحبتهای دوستان، اگرچه در برخی موضوعات اختلاف دیدگاه وجود داشت که طبیعی و قابل بررسی است، اما یک نقطه مشترک قابل توجه دیده میشود، اینکه بخش زیادی از علوم باید «پژوهشمحور» باشد و دانشجو صرفاً مصرفکننده نباشد، بلکه با یک اقدام جهادی وارد میدان عمل شود و نتیجه پژوهش خود را در بستر جامعه عملیاتی کند.
وی افزود: وقتی دانشجو در عرصه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی پژوهش انجام میدهد و سپس آن را «به زبان مردم» و «از طریق مردم» وارد جامعه اسلامی میکند، ارتقاء فرهنگی و اقتصادی رخ میدهد و مردم خودشان به سطحی بالاتر از وابستگی به مسئول یا نهاد خاص حرکت میکنند؛ این همان نقطهای است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر آن تأکید دارند.
ضرورت بازاندیشی علمی و بازگشت به مبانی اسلامی
حجتالاسلام علینژاد همچنین تأکید کرد: برخی مباحث که مطرح شد ـ مانند نقد نگاههای تقلیدی در علوم انسانی یا پزشکی ـ نشان میدهد که هنوز بخشهایی از نظام علمی ما با مبانی فرهنگی غرب تعریف میشود و لازم است پژوهشهای جدید با رویکرد اسلامی آغاز شود. اینکه غرب برای علوم خاص قانونگذاری کرده و ما همان را نسخه نهایی دانستهایم، نیازمند بازنگری عالمانه است؛ زیرا ما باید ابتدا ببینیم اسلام چه میگوید و سپس پژوهش را آغاز کنیم.
دبیر گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا با اشاره به نقد دانشجویان حاضر نسبت به غرب پرستان در این نشست علمی عنوان کرد: اینکه عنوان می شود کنگره آمریکا به افرادی که کارشناسی ارشد و دکتری دارند اجازه کاندیدا شدن در انتخابات را نمی دهد و آن ها را صرفا پژوهشگر و یک فرد علمی می داند، صحیح نیست که با این نگاه برخی بر مجلس شورای اسلامی و بدنه حاکمیتی ایران بتازند و قوانین منطبق بر شرع اسلامی را استهزاء کنند، این یک نگاه غرب پرستانه و باطل است؛ اینگونه قیاس ها چه در دانشگاه باشد و چه در حوزه های علمیه در جهت تضعیف حکومت اسلامی است.
وی در پایان افزود: نمونههایی از تفاوت عملکردها در جهان آشکار است؛ گاهی در موضوع امنیت ملی یا سازوکارهای علمی، رفتار کشورها در ظاهر شبیه است اما مبنا و جهتگیری متفاوت است و این دقیقاً جایی است که پژوهش عمیق، مبتنی بر مبانی دینی، ضرورت پیدا میکند.