۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۴۸۴۹۵۴
آیت الله مظاهری:

امر به معروف و نهی از منکر نیاز به نظارت ملی دارد

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان این که امر به معروف و نهی از منکر نیاز به یک نظارت ملی دارد، گفت: امر به معروف و نهی از منکر نوعی جهاد فی سبیل الله است.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: همگانی شدن مبارزه منفی با گناهکاران سبب فراگیر شدن معروف و ریشه کن شدن منکر از جامعه می شود.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه چهل و چهارم که می فرماید «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَأَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلا تَعْقِلُونَ» را تلاوت کرد و افزود: خداوند در این آیه شریفه به فریضه بسیار پُر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره دارد و خطاب به قوم بنی اسرائیل می فرماید، مردم را به سمت خوبی ها دعوت می کنید، در حالی که خودتان را فراموش کرده اید.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر نیاز به یک نظارت ملی دارد، ابراز کرد: امر به معروف و نهی از منکر همانند بقیه فروعات دین، واجب است و به سبب این که نوعی جهاد فی سبیل الله محسوب می شود ثواب بسیار بالایی دارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه صد و دهم سوره آل عمران که می فرماید «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ  وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْکِتَابِ لَکَانَ خَیْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَکْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ»، اذعان کرد: خداوند در این آیه شریفه می فرماید، دلیل این که امت اسلامی از دیگر امت ها برتر است، فراگیر بودن مسأله امر به معروف و نهی از منکر در میان امت اسلامی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی می فرمایند، اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی ترک شد، غضب خداوند بر سر افراد آن جامعه فرود می آید و نتیجه این غضب این است که افراد شرور بر مردم مسلط می شوند و دعای خوبان جامعه مستجاب نمی شود.

وی در تشریح اهمیت مسأله امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: قرآن در آیات متعددی به مسأله امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده است؛ روایات زیادی از معصومین(ع) تشریح کننده اهمیت این فریضه بزرگ الهی هستند و کتاب های زیادی با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) از سوی علمای برجسته دینی، به نگارش درآمده است.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر مراتبی دارد، اظهار کرد: انسان در مرتبه اول برای امر کردن دیگران به معروف یا نهی کردن کسی از منکر، باید با عملش انسان ها را متأثر کند؛ صاحب کتاب جواهر می نویسد، مؤثرترین و بهترین مرتبه از مراتب امر به معروف و نهی از منکر، مرتبه عملی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: راه امر کردن زنان بد حجاب، وجود زنان مقید به حجاب در جامعه است؛ یک زن عفیف با تقید به حجاب بهترین الگو برای تربیت فرزندانش است، در جایگاه دوم خانواده، مرد بهترین الگو برای فرزندانش محسوب می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که ترک امر به معروف و نهی از منکر از گناهان بزرگ است، خاطرنشان کرد: استاد بزرگوار ما یعنی امام خمینی(ره) بارها و بارها روایتی را بیان می کردند، ایشان می فرمودند، دو دسته از افراد در جهنم آنچنان بوی بدی می دهند که جهنمیان از بوی بدِ آن ها آزرده خاطر می شوند، دسته اول مردان و زنان بی عفت هستند و دسته دوم عالمان دینی هستند که اهل عمل نبوده اند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند، با عملتان مردم را بسازید، اذعان کرد: عمل انسان است که می تواند او را زینت اهل بیت(ع) قرار دهد یا این که مایه خوار شدن اهل بیت(ع) در چشم دیگران شود.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: دومین مرتبه از مراتب امر به معروف و نهی از منکر مبارزه منفی است؛ انسان باید در طول زندگی اش با افراد لااُبالی و گناهکار رفت و آمد نداشته باشد و بدین واسطه آن ها را امر به معروف و نهی از منکر کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که نباید با خانواده های غیر متدین وصلت کنیم، اظهار کرد: روایات زیادی داریم که می فرماید، نباید با خانواده های غیرمتشرع وصلت کرد؛ پیامبر(ص) در روایتی می فرمایند، ملاک اصلی برای ازدواج دختر و پسر، متدین بودن و اخلاق خوب داشتن طرفین است و بقیه نیازها را خداوند تأمین می کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: مراعات نکردن این دو شرطی که پیامبر(ص) برای ازدواج دختران و پسران فرموده اند، سبب فسادهای زیادی در جامعه شده است؛ ارتباط های نامشروعی که از طریق وسایل ارتباط جمعی همچون موبایل و اینترنت در میان دختران و پسران جوان شایع شده است، نتیجه همین عدم توجه به اصول سفارش شده است.

وی اذعان کرد: مبارزه منفی یعنی از فروشنده بی دین کالا نخریم، به خریدار بی حجاب و غیرمتشرع جنس نفروشیم، با همکار بدکار معاشرت نکنیم؛ اگر این مبارزه منفی در جامعه همگانی شود، معروف در جامعه فراگیر می شود و منکر به طور نسبتاً زیادی، ریشه کن خواهد شد./201/867/ب1

ارسال نظرات