برخی برای رسيدن به منافع شخصی پشت شعارها پنهان می شوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيتالله عبدالنبي نمازي دوشنبه شب در سيصد و بيست و هشتمين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در تفسير آيات 153 تا155 سوره مباركه آل عمران، گفت: خداوند در آيه 153 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹إِذْ تُصْعِدُونَ وَ لا تَلْوُونَ عَلي أَحَدٍ وَ الرَّسُولُ يَدْعُوکُمْ في أُخْراکُمْ فَأَثابَکُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِکَيْلا تَحْزَنُوا عَلي ما فاتَکُمْ وَ لا ما أَصابَکُمْ وَ اللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ›› اين آيه نيز در ادامه آيات گذشته است كه در باره جنگ احد و جنگ بدر بر پيامبراكرم(ص) نازل شده است.
وي يادآور شد: در جنگ بدر سپاه اسلام پيروز شد و كشته و مجروح و اسراي زيادي را از سپاه ابوسفيان گرفت و ابوسفيان فرمانده سپاه كفر عصباني شد و تصميم گرفت تا از مسلمانان و پيامر اكرم(ص) انتقام بگيرد اما در جنگ احد اين مسأله عكس جنگ بدر شد و سپاه اسلام كه در جنگ احد پيروز شده بود اما در جنگ بدر شكست خورد.
آيت الله نمازي ادامه داد: در جنگ بدر پيامبراكرم(ص) زماني كه عبدالله بن جبير را با 52 نفر از نظاميان سپاه اسلام مأمور حفاظت از تنگه احد كرد و به آنها تأكيد كرد اگر ما در ميدان مبارزه اگر پيروز شديم و دشمن را تا مكه تعقيب كرديم شما از جاي خود تكان نخوريد و اگر هم دشمن هم پيروز شد و سپاه كفر ما را تا شهر تعقيب كرد، باز هم شما تنگه احد را ترك نكنيد و تنها وظيفه شما حفاظت از تنگه احد است.
وي افزود: اين فرمان و تدبير فرماندهي كل قوا بود و زماني كه جنگ آغاز شد اميرمؤمنان(ع) سرداران و رجال نظامي سپاه كفر را يكي بعد از ديگري از پاي در آورد و مانند برگ خزان به زمين ريخت و سپاه دشمن فرار كرد و سپاهيان اسلام كه در خط مقدم بودند بعد از فرار سپاه كفر شروع به جمع آوري غنائم كردند.
نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: 52 نفري كه به فرماندهي عبدالله بن جبير مأمور حفاظت از تنگه احد بودند وقتي ديدند غنائم را جمع آوري مي كنند به فرمانده خود معترض شدند كه ما از غنائم محروم مي شويم اجازه بدهيد ما نيز برويم غنائم را جمع آوري كنيم اما عبدالله بن جبير با اين پيشنهاد مخالفت كرد.
آيت الله نمازي يادآور شد: سپاه اسلام فرمان فرمانده خود را اجرا نكرد و زرق و برق دنيا، جاذبه دنيا و طمع دنيا سبب شد تا تنگه را رها كردند و شروع به جمع آوري غنائم كردند و فرمانده سپاه كفر متوجه شد تنگه خالي شده، بنابراين تنگه را دور زد و آمد 11 نفر باقي مانده سپاه اسلام و فرمانده آنها عبدالله بن جبير را به شهادت رسانيد و سپاه اسلام بعد از اين شكست به طرف صحرا فرار كرد.
وي ادامه داد: بعد از فرار سپاه اسلام پيامبراكرم(ص) و اميرمؤمنان(ع) تنها ماندند و سپاه كفر نيز براي تضعيف روحيه سپاه اسلام عمليات رواني را كه امروز نيز در دنيا از عمليات رواني استفاده ميكنند و در دفاع مقدس نيز جنگ رواني وجود داشت را آغاز كرد كه اين آيه به اين مسأله اشاره دارد ‹‹إِذْ تُصْعِدُونَ وَ لا تَلْوُونَ›› خداوند به سپاه اسلام اشاره ميكند به ياد بياوريد زماني را كه شما در بيابان جبهه جنگ را ترك كرديد و فرار كرديد و هنگام فرار به فرياد پيامبر كه اعلام ميكرد زنده هستم برگرديد توجهي نكرديد.
عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: خداوند به سپاه اسلام مي فرمايد ‹‹وَ لا تَلْوُونَ عَلي أَحَدٍ وَ الرَّسُولُ يَدْعُوکُمْ في أُخْراکُمْ›› به هيچ كس نگاه نمي كرديد و فرار كرديد و بعد از اينكه پيامبردر عقبه دشمن ايستاده بود و شما دعوت به بازگشت ميكرد ‹‹فَأَثابَکُمْ غَمًّا بِغَمٍّ›› آن زمان غم روي غم بود، يكي غم شكست و ديگري غم از دست دادن غنائم و غم شهدا ‹‹لِکَيْلا تَحْزَنُوا عَلي ما فاتَکُمْ وَ لا ما أَصابَکُمْ›› و شما غنائم و پيروزي در جنگ را از دست داديد و شكست خورديد ‹‹وَ اللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ›› چرا كه هواي نفس شما را گمراه كرد و جاذبه غنائم شما را به زانو در آورد.
آيت الله نمازي يادآور شد: خداوند در آيه 154 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْکُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعاساً يَغْشي طائِفَةً مِنْکُمْ›› بعد از شكست، سپاهيان اسلام دو دسته بودند يك گروه فرار كردند و يك گروه اقليت كه ماندند آنهايي بودند كه متأثر شدند و خداوند براي اينكه آنها را از ضربه روحي ناشي از شكست در جنگ خارج كند آنها را به حالت خواب و بيداري درآورد.
وي افزود: گروه دوم كه به دنبال خواسته خود و جمع آوري غنائم بود ‹‹وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ›› برايشان جنبه هاي نفساني و جاذبه دنيا وحب دنيا و جمع آوري غنائم مهم بود ‹‹يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجاهِلِيَّةِ›› تصورشان از خدا چيزي ديگري بود و تحليل و تفسير آنهايي كه در عصر جاهليت مشرك بودند و بعد موحد شدند اين بود كه پيامبر فرستاده خدا است و سپاه پيامبر در جنگها شكست نمي خورد و خداوند نصرت خودش را بر آنها نازل ميكند در حاليكه اين تصور باطلي است چرا كه خداوند عالم دنيا را عالم اسباب قرار داده است و اينگونه نيست كه اگر مسلمان باشيد و بدون اينكه رعايت اصول ادبيات و تاكتيك هاي نظامي بر دشمن پيروز خواهيد شد در حاليكه هرچيزي يك راهي دارد.
عضو مجلس خبرگان ادامه داد: خداوند وقتي مي بيند فكر و ذهن ما چيزي به غير از خدا نيست و اهل معامله نيستيم و به دنبال كاسبي و جمع آوري غنائم نيستيم و صادقانه براي خدا و پيروزي اسلام مي جنگيم، خداوند نيز شكست را به دشمن نازل ميكند و نصرت خودش را براي ما نازل مي كند و اين در حالي است كه در جنگ احد تصور ميكردند چون مسلمان هستند حتي اگر مسائل نظامي و فرمولها و تاكتيك هاي نظامي را رعايت نكنند خداوند مجاني آنها را به پيروزي خواهد رسانيد و اين ظن و گمان به خدا، ظن باطلي است.
آيت الله نمازي گفت: خداوند به پيامبراكرم مي فرمايد ‹‹قُولُونَ هَلْ لَنا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَيْء›› ٍبه آنها بگو همه امور و تدابير و نصرت و شكست در دست خدا است، ‹‹قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ يُخْفُونَ في أَنْفُسِهِمْ ما لا يُبْدُونَ لَکَ›› در دل اينها چيزهاي ديگري است اما آن را ابراز نميكنند و دنبال چيز ديگري هستند.
وي با اشاره به اينكه، هميشه در طول تاريخ برخي حق بودند و برخي ديگر كاسب بودند و با اسلام و انقلاب و پيامبر و مظلوم مي خواستند معامله كنند، گفت: امروز نيز همينگونه هستند و برخي شعار مي دهند اما براي رسيدن به منافع گروهي و شخصي خود در پشت اين شعارها پنهان مي شوند.
نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد ‹‹يَقُولُونَ لَوْ کانَ لَنا مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ ما قُتِلْنا هاهُنا›› گروه منافقين در سپاه مي گويند اگر كار دست ما بود كشته نمي داديم اما خداوند به پيامبر مي فرمايد به اينها بگو مرگ در دست شما نيست حتي اگر در زير زمين خانه هاي خود پنهان مي شديد و تقدير الهي اين بود كه مرگ شما فرا برسد ‹‹قُلْ لَوْ کُنْتُمْ في بُيُوتِکُمْ›› در خانه هاي خود و يا در هركجا باشيد چه بخواهيد و نخواهيد مرگ به سراغ شما مي آمد ‹‹ لَبَرَزَ الَّذينَ کُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلي مَضاجِعِهِمْ›› و آنهايي كه مقدر بود كشته شوند و يا بميرند از خانه هاي خود خارج مي شدند ‹‹وَ لِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما في صُدُورِکُمْ وَ لِيُمَحِّصَ›› خداوند شما را امتحان ميكند ‹‹ ما في قُلُوبِکُمْ وَ اللَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ›› خدا مي داند كه شما چگونه فكر مي كنيد و چه چيزي را در دل مي پرورانيد.
آيت الله نمازي افزود: خداوند در آيه 155 سوره مباركه آل عمران مي فرمايد ‹‹إِنَّ الَّذينَ تَوَلَّوْا مِنْکُمْ يَوْمَ الْتَقَي الْجَمْعانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطانُ بِبَعْضِ ما کَسَبُوا وَ لَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَليمٌ›› اگر آنها در مقابله با سپاه دشمن كم آوردند و شكست خوردند به دليل خطاها و لغزش هايي بود كه انجام دادند و كساني كه از ميدان جنگ فرار كردند و به سپاه دشمن پشت كردند، علت شكست آنها اين بود كه شيطان آنها را به اشتباه انداخت و اين شكست عكس العمل اعمال آنها بوده است.
نماينده ولي فقيه در كاشان يادآور شد: در صفحه 403 جلد اول تفسير شريف نورالثقلين و در تفسير اين آيات، راوي از امام باقر نقل ميكند اين آيه كه ‹‹فَأَثابَکُمْ غَمًّا بِغَمٍّ›› دو غم آمده است، حضرت فرمود، غم اولي كه به سپاه اسلام تحميل شد هزينه است يعني فرار از ميدان جنگ و كشته دادن و شهيد دادن و هزينه دادن و غم دوم، فرمانده سپاه دشمن خالدبن وليد وقتي ديد سپاه اسلام تنگه احد را ترك كرد آنها را دور زد و اين غم دوم سپاه اسلام است.
شایان ذكر است، درس هاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي، نماينده ولي فقيه در كاشان از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و بيست و هشتمين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است./1307/۲۰۱/ب2