۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۴۹۳۹۹۵
نماینده مردم تبریز:

کارکرد نظارتی شوراهای شهر مورد غفلت واقع شده است

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با بيان اينكه شوراها در بُعد نظارتي نتوانسته اند موفق عمل كنند، گفت: مطابق با ماده ٧١ قانون شوراها، از ٣٢ وظيفه شوراي شهر، قريب نيمي از آن به كاركرد نظارتي مي‌پردازد.
شهاب الدین بیمقدار، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس 

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومي هيات عالي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي آذربايجان شرقي، شهاب الدين بيمقدار نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود  اعلام صلاحيت ها از سوي هيات هاي اجرايي و نظارت در انتخابات شوراهاي اسلامي، بي ترديد نقش مردم در انتخاب اصلح ها و نشاندن افرادكاردان و متعهد در جايگاه شوراها به عنوان پارلمان محلي بسيارحساس و تعيين كننده است.

شهاب الدين بيمقدار ادامه داد: بايستي از بين اين تعداد كانديداها افرادي شناسايي و انتخاب شوند كه داراي روحيه ايثار و كار تيمي بوده و صلاح جمعي را بر منفعت شخصي ترجيح دهند.

وي با اشاره به نقش شوراها در قانون اساسي كشور گفت: قانون گذار  بر اساس فصل هفتم قانون اساسي، اختيارات و وظايفي را براي شوراها پيش بيني كرده  كه بر اين اساس شوراها مي توانند در عرصه هاي مختلف مديريت شهري و روستايي نقش آفرين باشند اما در دوره هاي گذشته بيشتر حوزه عمراني مورد توجه قرار گرفته و بقيه حوزه ها مغفول مانده اند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای  اسلامي با بيان اينكه شوراها در بعد نظارتي نتوانسته اند موفق عمل كنند تاكيد كرد: مطابق با ماده ٧١ قانون شوراها، از ٣٢ وظيفه شوراي شهر، قريب نيمي از آن به كاركرد نظارتي مي‌پردازد و در كاركرد نظارتي در كنار نظارت‌هاي فني و اجتماعي سهم عمده به كاركرد نظارت مالي و بودجه‌اي برمي‌گردد.

نماينده مردم تبريز،اسكو وآذرشهر در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه افزايش ثبت نام ها در اين دوره از انتخابات شوراها در مقايسه با دروه هاي قبل نشان از ارتقای جايگاه شوراها در بين مردم است، ادامه داد: كثرت داوطلبين بويژه در شهر هاي بزرگ كار مردم را براي انتخاب افراد شايسته سخت مي كند و  اين امر نشان مي دهد كه در كشورمان بايستي احزاب سامان بگيرند و با ارائه ليست افراد و برنامه هاي حزب مطبوع، مردم را در انتخاب شايسته ياري كنند.  

بيمقدار افزود: در اين صورت مردم هم در پايان دوره مسؤوليت افراد منتخب به راحتي مي توانند حزب مورد نظر خود را سنجيده و بازخواست کنند و  احزاب هم بي شك براي موفقيت خود افرادي توانمندي را معرفي خواهند كرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اعلام اين‌كه لازم است، تعداد اعضای شوراها افزايش يابد تا کمیسیون‌هاي تخصصي برای انجام کارها به طور واقعي در شوراها  فعال شوند، گفت: تا کنون چنین موضوعی به صورت جدی در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مطرح نشده است، اما عده ای از نمایندگان با این نظر موافق هستند و تصمیم داریم موضوع را به طور جدی پیگیری کنیم تا اگر دولت لایحه ای در نظر نگرفت به صورت طرح موضوع عملی شود.

بیمقدار عنوان کرد: لازم است تعداد اعضای شورای شهر تهران به 120 نفر برسد و شهرهایی مانند تبریز و کرج شورای 60 نفر داشته باشند و شهرهای دیگر به نسبت جمعیت تعداد اعضاشان افزایش یابد.

نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتی تعداد اعضای شورادرشهرهای کوچک نیز باید افزایش یابد، چراکه این شهرها دارای قوم های مختلفی هستند و با افزایش اعضای شورای شهر از هر قومی نماینده ای در شورا حضور خواهد داشت و صدای همه شنیده می شود./935/۱۰۲/ب2

ارسال نظرات