۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۹۴۶۰۹
در حرم حضرت معصومه تبیین شد؛

منزلت رسول اکرم در بین انبیا از منظر قرآن کریم

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در جمع زائران و مجاوران کریمه اهل بیت (ع) به تبیین منزلت رسول اکرم (ص) در بین انبیای الهی از منظر قرآن کریم پرداخت.
حضرت محمد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسینی سبزواری امروز در مراسم نوای کریمه که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد ماه شعبان را ماه مناجات و آمادگی مؤمن برای ورد به میهمانی خداوند متعال توصیف کرد و اظهار داشت: ماه شعبان در روزشمار مسلمانان همراه به اعیادی مهم که این ماه را در تقویم مؤمن را دارای وجه اهمیت کرده است؛ این در حالی است که امام صادق(ع) مهم‌ترین عید مسلمانان را بعثت رسول اکرم(ص) توصیف کرده‌اند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) هویت اصیل ادبی بعثت را از مبانی مغفول از منظر مسلمانان توصیف کرد و گفت: باید توجه داشت اعیاد ماه مبارک شعبان برمدار اصالت و جایگاه مهم بعثت برای نوع کنش‌های اجتماعی مؤمن و تعیین صراط مستقیم تأثیر جدی گذاشته است.

وی ادامه داد: برخی در جوامع انسانی برمدار حدیث شریف«يـا أَحْمَدُ! لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما» سؤال می‌پرسند که چرا در قرآن کریم باوجوداین نوع از ادبیات روایی چرا نام حضرت رسول اکرم(ص) بسیار کم بیان‌شده و تکرار در آن دیده نمی‌شود.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پاسخ به این سؤال گفت: الگوی سؤال نشانه عدم دقت سؤال‌کننده است؛ چراکه اگر از پیامبران دیگر نامی در قرآن کریم آمده است در مقابل این استراتژی ادبی از پیامبر اکرم(ص) مبانی در قرآن آمده است که از هیچ پیامبری برمدار الگوی آن سخن به میان نیامده است.

وی افزود: اولین مسأله مهم قرآنی در جواب این سؤال عبارت از آنکه پیامبر اکرم(ص) در منظر قرآن کریم تنها پیامبری است که خداوند متعال و ملائک دائماً بر ساحت مقدس ایشان درود می‌فرستند تا جایی که در جریان ولادت حضرت عیسی(ع) و حضرت یحیی(ع) قرآن کریم چنین فرموده است«وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا؛ و سلام و درود باد بر من روزی که زاده شدم و روزی که می‌میرم و روزی که زنده برانگیخته می‌شوم.»

حجت‌الاسلام حسینی سبزواری با اشاره به اینکه قرآن کریم در مواجهه ادبی با رسول اکرم(ص) با ادبیات خاصی حضرت را مورد اوصاف فصیح خود قرار داده است، عنوان داشت: خداوند متعال در آیه 56 سوره احزاب چنین فرموده است«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود می‌فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‌اید بر او درود فرستيد و به فرمانش به‌خوبی گردن نهيد.» این در حالی است علاوه بر ظاهر پربار این درود قرآنی به ساحت مقدس نبی گرامی اسلام(ص) فعل«يُصَلُّونَ» با صیغه  فعل مضارع بیان‌شده است که به معنای ادامه داشتن این درود تا روز موعود است.

 کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه علاوه بر ذکر صریح نام مطهر رسول گرامی اسلام خداوند متعال از اعضا و جوارح حضرت نیز در مبانی ویژه سخن به میان آورده است، ابراز داشت: در سوره مبارکه نجم آیه 17 قرآن کریم دیده رسول اکرم(ص) و چشم ایشان با تفاوتی ویژه با دیگران توصیف‌شده است این در حالی است که قرآن کریم در آیه نجم  آیه 3  نطق و ادبیات گفتاری رسول اکرم(ص) بر دیگران تمایز داده‌شده است.

وی ادامه داد: آیه 11 سوره نجم مجدد قلب رسول اکرم(ص) را با تفاوت ماهوی با سایر انبیا الهی توصیف کرده است بر این اساس سوره مبارکه یونس آیه 5  صورت و چهره حضرت رسول اکرم(ص) بر دیگران تمایز داده است این در حالی است که سوره مبارکه انشراح آیه اول قلب سلیم حضرت رسول اکرم(ص) را وجه تمایز رسول اکرم(ص) را با دیگر انبیا الهی بیان کرده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادبیات وصف فصیح ادبی را اشاره و استعاره به معشوق توصیف کرد و گفت: قرآن کریم باید با ادبیات محبت عاشق و معشوق و آیات سراسر تشبیه و کنایات و استعاره‌های فصیح ادبی معشوق خود را توصیف می‌کند./837/پ202/ی

 

ارسال نظرات