۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۴۹۷۵۳۰
آیت الله مهدوی:

افراد ضعیف‌‌ الایمان به اسم تعامل با دنیا با دشمن مذاکره می‌‌کنند

آیت الله مهدوی گفت: وقتی وابسته شدیم مجبور به تأمین زیاده خواهی های ‏دشمن می شویم، کسانی که ایمان ضعیف ‏دارند و می ترسند به اسم تعامل با دنیا با دشمن مذاکره می کنند، این افراد یک روز هم سابقه مرگ بر آمریکا ندارند.‏
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه، گفت: انسان وقتی مریض می شود بنا بر قاعده برای درمان به پزشک مراجعه می کند، اما باید بدانیم که آن پزشک مستقل از خداوند نیست، پزشک تخصص دارد و ما هم نیازمند تخصص او هستیم.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اما باید دقت کنیم که پزشک مستقلاً نتوانسته این تخصص را بدست بیاورد، بلکه هر زحمتی که کشیده لطف الهی هم شامل حال او بوده و الان هم که می خواهد ما را مداوا کند حتی حافظه او هم مستقل از خداوند نیست و اگر خدای متعال بخواهد می تواند حافظه را از او بگیرد تا نتواند تخصص خود را اِعمال کند.

خداوند مسبب الاسباب و علت العلل است

وی افزود: در بسیاری از مواقع پزشک در درمان بیماری دچار خطا و اشتباه می شود و نمی تواند بیماری و منشأ آن را به درستی تشخیص دهد، گاهی هم پزشک بیماری را به خوبی تشخیص می دهد اما در دادن دارو خطا می کند، گاهی هم ممکن است در نوشتن دارو اشتباه شود، حتی ممکن است دارو هم صحیح نوشته شود اما داروخانه اشتباه کند و داروی دیگری را به بیمار بدهد، در هر صورت انسان در هنگام انجام خطا از خطای خود هم غافل است.

آیت الله مهدوی اظهار داشت: اگر انسان حواسش را جمع کند ضریب خطای او کاهش می یابد اما هیچ گاه تضمین 100 درصد ندارد و وقتی هم که غافل می شود خودش متوجه نیست، باید بدانیم وقتی سوار ماشین می شویم راننده در به سلامت رساندن شما به مقصد مستقل از خداوند نیست، صِرف مستقل دانستن انسان ها و مخلوقات در انجام کارها خودش یک خطا از ناحیه خود ماست.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: هیچ سببی در این دنیا سبب مستقل نیست و همه اسباب واسطه ای هستند و خاصیت آینه ای دارند، منظور از خاصیت آینه ای اینست که وقتی ما در آینه و بدون آنکه سر خود را به پشت برگردانیم پشت سر خود را نگاه می کنیم، اما این نگاه کردن مستقیم نیست و واسطه در آن وجود دارد، این جور واسطه ها را اصطلاحاً سبب مرآتی یا آینه ای می گویند، همه اعمال در این دنیا دارای سبب مرآتی هستند.

وی ابراز داشت: خداوند متعال اسباب را در این دنیا قرار داده است، یک سری از اسباب را در گیاهان و جانوران و انسان ها و خورشید و آسمان و کوه ها و سایر نقاط قرار داده است، خداوند خطاب به انسان می فرماید که ای انسان من همه اشیاء را برای تو خلق کردم، ما باید مواظب باشیم که این اشیاء را مستقل از خدا ندانیم.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: خداوند سبب اعمال ما را در دنیا قرار داده است، اما باید متوجه باشیم که اسباب موجود در این دنیا در عرض سببیت خداوند نیستند، بلک همه این اسباب دنیوی در طول سببیت پروردگار و زیر مجموعه آن هستند، سببیت همواره از ناحیه خداوند متعال صادر می شود و در موجودات قرار داده می شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: پس متوجه باشیم که صدور و ظهور اسباب در دنیا با هم متفاوت هستند و ریشه اسباب در دست صادر کننده قرار دارد و آنچه ظاهر می شود مستقل از صادرکننده نیست، نمک به خودی خود شور نیست و سبب شور بودن را از ناحیه خداوند دارد، این اشتباه است که بگوییم مخلوق صفتی داشته که سبب شده تا خداوند سببی را در او قرار دهد.

وی گفت: سببیت خداوند بر همه جهان حاکم است، این حاکمیت به معنای استقلال خداوند و وابستگی همه مخلوقات است، خداوند مسبب الاسباب است، درست است که یک علت در مخلوق وجود دارد اما خداوند علت العلل است، خداوند حکیم است، اما مخلوقات گاهی حکیم هستند و گاهی هم نیستند، گاهی پزشک خیرخواه انسان است اما گاهی هم ممکن است خیر انسان را نخواهد و از عجز و عدم علم ما در معالجه خودمان سوء استفاده کند و ضربه ای بزرگتر از بیماری فعلی را به ما وارد کند.

برخی افراد سابقه یک روز مرگ بر آمریکا گفتن هم ندارند

آیت الله مهدوی بیان داشت: گاهی انسان بدون آنکه بداند به دشمن خود مراجعه کرده و درخواست کمک می کند و دشمن هم بدون آنکه ما بفهمیم به ما ضربه می زند، ارتباط با آمریکا هم همین طور است، اینکه بزرگان در ارتباط با آمریکا تذکر می دهند برای همین است، ما باید با دنیا تعامل داشته باشیم اما در مواجهه با دشمن باید مواظب باشیم.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: دشمن هیچ وقت به ما نمی گوید که قصد ضربه زدن به ما را دارد، در ظاهر کار خیری برای ما انجام می دهد و ما را وابسته به خود می کند، وقتی ما وابسته به دشمن شدیم دیگر ادامه کار در اختیار ما نیست و مجبور می شویم امتیازات و زیاده خواهی های دیگر را به دشمن بدهیم.

وی اظهار داشت: گاهی افرادی وام هایی می گیرند که ربوی هستند و قصد دارند تا از آن طریق مشکلات خود را حل کنند، اما مواردی بوده که شخصی از بانک وام گرفته و در بازپرداخت آن تأخیر کرده و بانک هم 3 برابر پولی را که به او داده از او طلب می کند و مجبور می شود تا چند برابر وام را به بانک برگرداند، آمریکا هم قصد خدمت کردن به ما را ندارد و چنین برخوردی می کند، آمریکا می خواهد ما را وابسته به خود کند و بعد از آن هر کاری که می خواهد راحت انجام دهد.

آیت الله مهدوی ابراز داشت: کسانی که ایمان ضعیف دارند و از دشمن می ترسند مرتب می خواهند مردم را به اسم تعامل با دنیا فریب دهند و پای میز مذاکره با دشمن می روند، ما با همه دنیا تعامل داریم اما نباید وابسته به دشمن شویم، برخی مسؤولان بگویند که چون از شر دشمن می ترسیم که به ما آسیب وارد کند می خواهیم با او مذاکره کنیم، اگر ایمان قوی باشد ترس از دشمن هم از بین می رود.

نماینده مجلس خبرگان افزود: وقتی ایمان انسان ضعیف باشد در مقابله با دشمن به فکر تقیه هم می افتد و این نوعی فریب دادن خود و دیگران است، اگر ایمان قوی باشد باید بدانم که بعضی جاها تقیه جایز نیست، امام حسین(ع) در کربلا تقیه نکرد، اگر ایمان قوی باشد در جای مناسب تقیه می کند و در جای دیگر هم محکم در برابر دشمن می ایستد.

وی اظهار داشت: امام حسن(ع) در جای جنگ کردند و در جایی دیگر هم صلح کردند، امام حسن(ع) چندین سال در رکاب امیرالمؤمنین(ع) با معاویه جنگیدند، بعد از شهادت پدرشان هم به جنگ ادامه دادند، اما در مقطع بعدی صلح کردند، امام(ره) هم هشت سال تمام فرمودند که جنگ تا پیروزی باید ادامه پیدا کند، اما در مقطعی هم صلح را پذیرفتند، برخی افراد در کارنامه خود حتی یک روز هم مرگ بر امریکا نگفته اند و باید نسبت به این افراد هوشیار بود و با بررسی سابقه آن ها تحت تأثیر حرف های آن ها در سازش با دشمن قرار نگرفت. /869/۲۰۱/ب2

 

 

ارسال نظرات