۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۰۰۸۵۸
آیت‎الله مظاهری:

گرفتاری‎های انسان با روزه واقعی رفع می‎شود

حضرت آیت‎الله مظاهری با تأکید بر این‎که باید همان طور که معده انسان روزه است، چشم و گوش و زبان و بقیه اعضا و جوارح هم روزه باشد، گفت: همه گرفتاری‎های انسان رفع می‎شود اگر انسان روزه واقعی بگیرد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در اصفهان، حضرت آیتالله مظاهری شب گذشته در سخنرانی هفتگی خود در  مسجد حکیم با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: قرآن کریم به ماه رمضان بسیار اهمیت داده است و در قرآن نام ماه مبارک رمضان ذکر شده و در این آیات آمده است که قرآن در شب قدر نازل شده و میفرماید که شما قدر و منزلت شب قدر را نمیدانید.

وی افزود: قرآن کریم و اهلبیت(ع) از تجلی خداوند پیدا شدهاند و در زیارت جامعه که یکی از مهمترین زیارات است میفرماید که اینان در عرش خدا از ازل بودهاند تا اینکه پروردگار عالم بر انسانها منت گذاشت و این دو تجلی در میان انسانها آمد، که قرآ ن و اهلبیت(ع) است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با با اشاره به ضرورت توجه به ماه مبارک رمضان ابراز کرد: باید از روزه گرفت لذت ببریم و خوشحال باشیم از اینکه ماه مبارک رمضان آمده است، کسی که روزه میگیرد دو فرح و خوشحالی برای او پیدا میشود، یکی موقع افطار که توانسته روزه بگیرد و یکی هم در روز قیامت پروردگار عالم به او آفرین میگوید و او را بهشت میبرد.

وی گفت: ماه مبارک رمضان یک نعمت بسیار بزرگ است و سخت است که کسی این نعمت را قدردانی بکند، ماه رمضان و این همه فضایل، مرحوم محدث قمی در مفاتیح از قول پیامبر(ص) نقل میکند که نه تنها روزه حسنه است بلکه نفسهای انسان و خواب انسان هم حسنه است و انسان شبانهروز در حسنه و در رحمت پروردگار عالم است.

حضرت آیتالله مظاهری ادامه داد: این اهمیت دادن به ماه مبارک رمضان را همه کس ندارند، هوا گرم است و بیشتری میخواهند که نیاد، اما چون واجب است لاعلاج هستند که این روزه را بگیرند اما این اهمیت دادن به ماه مبارک رمضان نیست، این از درد ناعلاجی ماه رمضان آمده و باید روزه بگیریم و اگر یک روز عمدا بخورد باید 61 روزه بگیرد، خب میبیند که اگر روزه نگیرد وامصیبتا است.

وی با بیان اینکه اگر ماه مبارک رمضان را اهمیت بدهیم و احترام به آن بگذاریم ماه مبارک رمضان به ما دعا میکند، خاطرنشان کرد: انسان در آن صورت از روزه لذت میبرد و آن روزهای آخر درکی برای انسان پیدا میشود و یک ارتباطات خاصی با اهلبیت(ع) پیدا میکند و آن روزهای آخر یک ارتباط خاصی با خداوند پیدا میکنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: ما نمیتوانیم به مراحل بالا برسیم اما بدانیم که هستند و میتوانند و شده است و میشود، در روایتی است که «الصوم لی و انا اجزی به»، یعنی خداوند میفرماید من خودم را به روزهدار پاداش میدهم، یعنی برسد به جایی که علاوه بر اینکه روزه او را قبول میکند خداوند را بیابد، همه ما خداوند را میدانیم اما خدا را باید بیابیم، یابیدن خدا یعنی اینکه انسان در بنبستها ناگهان خداوند را مییابد، حتی اگر او را قبول نداشته باشد.

وی اظهار کرد: انسان خدا را رحیم و رئوف و سمیع و بصیر میداند، خداوند را در سختیها مییابد، «الله» را مییابد که همان ذات مستجمع جمیع کمالات است و این فطری است، مرد میخواهد که خداوند را بیابد و اگر ماه رمضان را اهمیت بدهیم در اواخر ماه رمضان در وقت افطار انسان خداوند را مییابد، نظیر آدم تشنه که آب میخورد و سیراب میشود، تشنگی را مییابد او هم خدا را مییابد و با خداوند گفتوگو میکند.

حضرت آیتالله مظاهری با تأکید بر فرازی از دعای عرفه مبنی بر اینکه کور باد چشمی که خدا را نبیند، ابراز کرد: اینها عرفان نیست، بلکه ائمه(ع) هم به این مطالب اشاره کردند، امام علی(ع) هم میفرماید من در این عالم فقط خدا را میبینم و دیدن خداوند ریاضت میخواهد و یکی از این ریاضتها همین روزه است، خوشا به حال کسانی که خدا را یابیدهاند و در ماه مبارک رمضان در دل شب با خداوند سخن میگویند.

وی با اشاره به یکی از اعمال واجب در ماه مبارک رمضان یعنی قرائت قرآن، افزود: در قرآن بارها تأکید شده است که تا میتوانید قرآن بخوانید و این مختص به ماه مبارک رمضان نیست، برای رفع گرفتاری بالاترین چیزها قرآن است، بارها خانمها و آقایان از من سؤال میکنند که گرفتار هستیم چه کار کنیم، من به آنها پاسخ میدهم که قرآن بخوانند، دنبال جادوگری و سحربازی و دنبال خرافه نروید، قرآن بخوانید.

رییس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: در ماه مبارک رمضان باید خیلی انس با قرآن باشد، خیلیها را من سراغ دارم در حالی که کار و درس و بحث دارند، سه روز یک ختم قرآن میخوانند، مواظب باشید که ماه رمضان نرود و این نعمت بزرگ از شما گرفته شود که قرآن نخوانده باشید و روز قیامت بسیار پشیمان خواهید شد، یکی از پشیمانیهای برای بندههای خداوند این است که ای کاش من به جای یک ختم قرآن، دو ختم قرآن میخواندم به جای یک سوره دو سوره میخواندم.

وی با تأکید بر اینکه باید در ماه مبارک رمضان از گناه دوری کنیم، بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان در فضیلت ماه مبارک رمضان خیلی والا صحبت کردند و در وسط منبر فردی بلند شد و پرسید بهترین عملها در این ماه مبارک رمضان چیست؟ پیامبر فرمود «الورع من محارم الله» یعنی اینکه انسان گناه نکند، گناه چشم، گناه گوش و گناه زبان، ما خیلی روایت داریم که غیبت و دروغ روزه را باطل میکند، معنایش این نیست که باید قضا بگیریم و کفاره بدهیم، بلکه معناش این است که نورانیت روزه را از انسان میگیرد و یک روزه رسالهای میشود، روزه نور میدهد.

حضرت آیتالله مظاهری با تأکید بر اینکه باید همان طور که معده انسان روزه است، چشم و گوش و زبان و بقیه اعضا و جوارح هم روزه باشد، اظهار کرد: انسان به این ترتیب به این جا میرسد که خداوند را مییابد، انسان همانطور که شکمش روزه است اما از نظر اخلاق هم علمای علم اخلاق میگویند، همه گرفتاریهای انسان رفع میشود اگر انسان روزه واقعی بگیرد./201/914/ب1

ارسال نظرات