۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۵۰۳۷۲۱
حجت‌الاسلام پناهیان:

تفکر درباره بهشت از عوامل شادی و نشاط معنوی انسان در دنیا است

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: قرآن کریم استاد صاحب نفسی است که شما را با نعمات بهشتی آشنا می‌کند، تفکر درباره بهشت یکی از بزرگترین عوامل شادی و نشاط معنوی انسان در دنیا است.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه چهارشنبه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و گفت: اکتفا کردن به لذات دنیا به علت عمیق نبودن در نهایت انسان را دچار افسردگی می‌کند.

وی افزود: یکی از دلایل لذت انسان رسیدن به لذت برتر است، اگر این امید از کسی گرفته شود روحیه او بد می‌شود که البته شیطان تلاش دارد همین امید را از انسان‌ها بگیرد.

حجت‌الاسلام پناهیان بیان داشت: اگر انسان امید نداشته باشد که به مقامات انسان‌های بزرگ یا بهشت برسد دچار یذس ابلیس شده است در حالی که خداوند همواره بندگان خود را در این زمینه به حسن ظن و امید به رحمت او تشویق می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اینکه بسیاری از ما نسبت به مرگ و آخرت دید مثبتی نداریم به علت فکر نکردن به کشش‌ها و زیبایی‌هایی است که خداوند برای بندگان خود در عالم آخرت قرار داده است.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل ایجاد سرور در انسان خوشبینی به آینده و امید و یقین برای رسیدن به نقطه عالی از لذت است، ابراز کرد: هر زمان امیدمان کم بود باید بدانیم که ابلیس روی ما کار کرده و ما را دچار یاس و ناامیدی کرده است.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه ما باید راهکارهای شادی و نشاط معنوی را افزایش دهیم، گفت: نشاط منطق معنویت و دیانت است، کسی که به مسجد می‌رود باید احساس کند که برای کسب شادی و نشاط وارد این مکان می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند دوست دارد ما لذت برده و شاد شویم سپس از او تشکر و سپاس داشته و برای او تواضع کنیم، اگر از طریق لذت و شادی برای خداوند تواضع نکنیم ناچار با درد و سختی مقابل او تواضع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در روایت است که انسان‌های شریف با نعمت و محبت خداوند آدم می‌شوند اما غیر از آن صرفا با چوب آدم می‌شوند، در دعای ابوحمزه از خداوند خواسته می‌شود که خدایا به من محبت کن تا آدم شوم.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه از عوامل لذت و شادی انسان فکر و خیال درباره بهشت است، گفت: توجه و تصور لذات آخرت و بهشت در وجود انسان چنان شادی و نشاط ایجاد می‌کند که تمام لذت‌ها و رنج‌های دنیا را با هم فراموش می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بیشترین حجم آیات قرآن درباره بهشت است، عنوان کرد: تنها جایی که خداوند آن را در قرآن به تفصیل شرح داده بهشت است طوری که مفسران نیاز به تفسیر آن نمی‌بینند.

وی افزود: زمانیکه درباره بهشت فکر می‌کنید به خود یاس راه ندهید اجازه بدهید شوق و علاقه شما نسبت به بهشت بالا رود اگر یک مقدار به بهشت خوب نظاره کنیم از همه سختی‌های دنیا به راحتی عبور می‌کنیم.

حجت‌الاسلام پناهیان گفت: کسانی که درباره آخرت و بهشت الهی فکر می‌کنند چنان مست می‌شوند که دیگر لذات دنیا در نظرشان بسیار کم ارزش می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: قرآن کریم استاد صاحب نفسی است که شما را با نعمات بهشتی آشنا می‌کند، خداوند در قرآن می‌فرماید اگر بندگان من می‌دانستند من در بهشت برای آنها چه چیزهایی فراهم کردند هر دم جان می‌دادند./807/۲۰۲/ب2

 

 

 

 

 

ارسال نظرات