۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۵۰۵۲۹۲
نماینده ولی فقیه در لرستان:

صدقه و قرض الحسنه دو عامل پاک کننده مال هستند

نماینده ولی فقیه در لرستان پرداخت صدقه و قرض الحسنه را از عوامل پاک کننده مال عنوان کرد و گفت: صدقه کلید روزی انسان است.
امام جمعه خرم آباد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرعمادی، نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد، امشب در تفسیر آیه 18 سوره حدید که در مسجد بعثت خرم آباد برگزار شد، گفت: موضوع این آیه صدقه و قرض الحسنه است.

قرآن کتاب هدایت و تربیت است

وی قرآن را کتاب هدایت و تربیت خواند و افزود: در تربیت باید به دو مطلب اهمیت داد، مطلب اول جامع نگری است، یعنی مکتبی در تربیت موفق است که جامع نگر باشد، بُعد دنیوی، اخروی و بُعد مادی و معنوی انسان را در نظر بگیرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان شرط دوم در تربیت را انتخاب روش صحیح عنوان و خاطرنشان کرد: قرآن کتاب تربیت بوده چرا که جامع نگر است، به مسائل مادی و معنوی، جهان دنیا و جهان آخرت و تمام ابعاد زندگی انسان توجه دارد.

وی با اشاره به اینکه روشهای تربیتی قرآن تکیه بر عترت دارد، یادآور شد: قرآن دستورالعمل های تربیتی را با روش نیکو بیان کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با اشاره به معنای آیه 18 سوره حدید همانا صدقه دهندگان مردان و زنان و کسانی که به خداوند قرض نیکو بدهند، پاداش آنها دو چندان برابر است و برای اینها اجر کریم است، عنوان داشت: یعنی در دنیا پاداش دارند و در آخرت اجر کریم دارند.

وی با بیان اینکه اسلام برای ریشه کنی فقر راه های متعددی در نظر گرفته است، افزود: اسلام به ثروتمندان اعلام کرده که در اموال شما حقی معلوم برای نیازمندان است.

امام جمعه خرم آباد ادامه داد: اسلام تشویق به دادن صدقه، انفاق، نیکی به یکدیگر، خمس و زکات فطره را به عنوان یک واجب مالی برای مبارزه با فقر تبیین کرده است.   

وی در ادامه  بیان داشت: اسلام مبارزه با اشراف گرایی، تجمل گرایی و دنیادوستی را مزمت کرده و این امر برای مبارزه با فقر بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی با بیان این که اسلام شرط رسیدن به کمال را ایثار مال و جان عنوان کرده است، افزود: ایثار جان در مبارزه با دشمن و ایثار مال برای ریشه کن کردن فقر در جامعه است.

وی پرداخت صدقه و قرض الحسنه را یکی از راه های ایثار مال دانست و گفت: وام دادن به نیازمندان وام دادن به خدا است.

امام جمعه خرم آباد خداوند با اشاره به اینکه خداوند در آیه 104 سوره توبه دو چیز را برای خودش قرار داده است، یکی پذیرش توبه و دوم گرفتن صدقه، خاطرنشان کرد: زمانی که به یک فقیر صدقه می دهید، در حقیقت به خداوند صدقه می دهید و دست شما به دست خدا می رسد.

وی با طرح اینکه بین توبه و صدقه چه ارتباطی است؟، گفت: هر دو پاک کننده هستند، صدقه پاک کننده انسان از بخل، حرص، حسد، طمع و دل بستگی به دنیا و توبه نیز پاک کننده انسان از گناه است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی یادآور شد: از نظر اسلام برای رسیدن به کمال و انجام اعمال صالح بین زن و مرد تفاوتی وجود ندارد و پاداش عمل صالح زن و مرد یکسان است.

وی با اشاره به اینکه در آیه 18 سوره حدید به صدقه و قرض الحسنه اشاره شده است، صدقه وام بلاعوض و قرض الحسنه وام با عوض است، در روایت آمده که قرض الحسنه ثواب بیشتری دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به آثار و برکات صدقه، یادآور شد: دفع بلا، جلوگیری از مرگ دلخراش و ناگهانی از جمله آثار صدقه دادن است.

حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی صدقه را بهترین داروی شفابخش برای بیماری ها عنوان کرد و گفت: صدقه کلید روزی انسان است./9459/۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات