كار نفس لوامه يادآوري مرگ و قيامت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل بعد از ظهر امروز در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 29 قرآن وآيات سوره قيامت كه مي فرمايد ‹‹لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ›› گفت: سوره قيامت در رابطه با قيامت است و در ابتداي سوره به روز قيامت و نفس لوامه قسم ميخورد.
وي افزود: بعد از مرگ و در برزخ به حساب و كتاب و اعمال انسان رسيدگي مي شود، برخي به بهشت و برخي ديگر به جهنم مي روند ‹‹وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ›› نفس لوامه نفسي است كه انسان را سرزنش ميكند و اگر انسان گناهي را مرتكب شد از درون انسان را ملامت ميكند.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: اين نفس سرزنشگر بدون اينكه انسان توجهي داشته باشد ناخودآگاه انسان را سرزنش ميكند و در مرتبه هاي نخست كه انسان را سرزنش ميكند، انسان مقداري ناراحت ميشود و از گناهي كه مرتكب شده پشيمان مي شود، بنابراين اگر گناهي را كه مرتكب شده جبران كرد، نفس لوامه خوشحال مي شود و چنانچه بار ديگر گناهي را مرتكب شد نفس لوامه باز هم انسان را سرزنش ميكند و به طرف توبه مي برد.
وي يادآور شد: چنانچه نفس لوامه مرتبه سرزنش كرد و انسان توجهي نكرد، درمرتبه دوم نفس لوامه در مقابل ارتكاب گناه انسان مقداري ضعيفتر مي شود و برعكس آن انسان در مقابل نفس لوامه قوي تر ميشود و سرزنش هاي او را جدي نمي گيرد.
حجت الاسلام شاه فضل، عنوان كرد: اگر روند بي توجهي انسان به سرزنشهاي نفس لوامه در ارتباط با دروغ ادامه داشته باشد، نفس لوامه نيز سرزنش هاي خودش را ادامه نمي دهد، بنابراين نفس لوامه در برابر همه گناهي كه انسان انجام ميدهد او سرزنش ميكند و در صورت تكرار آن گناه سرزنش هاي خودش را ادامه نمي دهد.
دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: انسان در ارتكاب گناهان ممكن است به مرحله اي برسد كه نفس لوامه ديگر به هيچ عنوان انسان را سرزنش نكند و اينگونه ميشود كه انسان سرزنشگر دروني خودش را مي كشد، از اين رو پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، من نيز نفس اماره دارم، اما به اندازه اي به حرف نفس اماره خودم گوش نمي دهم كه بي خيال من شود، اما براي برخي ديگر نفس لوامه آنها بي خيال سرزنش كردن آنها مي شود.
وي در ادامه به ارتباط نفس لوامه و روز قيامت نيز اشاره كرد و گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ›› كار نفس لوامه يادآوري قيامت است، اگر قيامتي در كار نباشد نفس لوامه نيز كارايي ندارد، از اين رو خداوند نفس لوامه را گذاشته است تا بگويد در قيامت حساب و كتابي هم دركار است و اگر قيامتي نباشد نفس لوامه اي هم نخواهد بود.
حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: برخي روز قيامت را زير سؤال مي برند و عنوان ميكنند روز قيامت و زنده شدني در كار نيست، بنابراين، خداوند در سوره ياسين به آن اشاره كرده و گفته علت اينكه مردم روز قيامت را انكار ميكنند براي اين است كه ‹‹ بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ›› مي خواهند راه پيش روي آنها باز باشد تا هركاري خواستند انجام دهند و هر حرفي خواستند بزنند، بنابراين اين افراد چون ميخواهد راحت باشند، قيامت را انكار ميكند.
وي افزود: خداوند در ادامه، احولات روز قيامت را بيان ميكند ‹‹فإذا برق البصر وخسف القمر وجمع الشمس والقمر يقول الإنسان يومئذ أين المف›› وقتي روز قيامت مي شود چشم ها از ترس برق مي زند و خيره مي شود، ماه تاريك مي شود و خورشيد و ماه يكي مي شوند و آنقدر سخت مي شود كه انسان سؤال مي كند راه فراري هم هست يا نه، و اين درحالي است كه ابتدا قيامت را انكار مي كرد، اما حالا به دنبال راه فرار است.
دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹كَلَّا لَا وَزَرَ›› اكنون هيچ راه فراري نيست و بايد حساب و كتاب اعمال خود را پس بدهند ‹‹إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ›› بنابراين همه به پيشگاه خدا مي رسند ‹‹لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا›› و تفاوتي بين كوچكي و بزرگي نيست و حتي براي يك پلك زدن خود نيز بايد همه حساب پس بدهند ‹‹يُنَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّر›› در اين روز به انسان مي گويند چه كاري در زمان زنده بودن خودش انجام داده و چه كاري براي بعد از مرگ خودش انجام داده است.
وي افزود: اگر انسان در زمان حيات خودش مركز خيريه اي احداث كرده باشد، بعد از مرگ او نيز هر تعداد انسان نيازمند به اين مركز خيريه مراجعه كنند و دعا كنند ثواب آن برايش منظور ميشود، بنابراين اينها حسناتي است كه بعد از مرگ انسان به حساب او واريز ميشود، اما اگر مركز فسادي داير كرده باشد، حتي بعد از مرگ او نيز در گناهاني كه در اين مركز فساد انجام شود شريك است و برايش منظور ميشود.
حجت الاسلام شاه فضل، با تأكيد بر اينكه، اين آيات هشداري بود تا انسان به ياد قبر و قيامت و حساب و كتاب باشد، گفت: روايت است، مستحب است انسان در روز 20 مرتبه ياد مرگ و قيامت باشد تا اعمال خود را به گونه اي تنظيم كند كه در قيامت گرفتار نشود./1307/۲۰۲/ب۱