۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۵۱۶۰۷۴
معاون حوزه علمیه استان ایلام:

زندگی امام رضا در تمامی ابعاد بهترین الگو برای مسلمانان است

معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام گفت: زندگی امام رضا(ع) در تمام ابعاد اخلاقی، علمی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی یک الگوی مناسب برای ما مسلمانان است.
حال و هوای حرم اما رضا (علیه السلام) در شب میلاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام محمدحسین سلیمی، معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام، عصر امروز در مراسمی که در مسجد ثقلین به مناسبت ولادت امام رضا برگزار شد، اظهار داشت: زندگی امام رضا(ع) در تمام ابعاد اخلاقی، علمی، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی یک الگوی مناسب برای ما مسلمانان است.

وی افزود: امام رضا(ع) در زهد و عبادت زبانزد خاص و عام بودند و هرگز به زر و سیم دنیا و مناصب حکومتی دل بسته نبودند و بیشتر تلاش ایشان برای تبلیغ دین رسول خدا بود.

حجت الاسلام سلیمی خاطر نشان کرد: امام همانند جد بزرگوارش حضرت علی(ع) در رسیدگی به مستمندان زبانزد بودند و به صورت پنهانی به صدقه دادن و دلنوازی از یتیمان می پرداختند و قبل از اینکه خودشان غذا بخورند غذای مستمندان را جدا می کردند.

معاون آموزش حوزه استان ایلام با بیان اینکه در میان ائمه بزرگوار ما امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مجال بیشتری برای تشکیل محافل علمی و نشر معارف دین داشتند ولی با این حال امام رضا(ع) که در این زمینه مجال کمتری داشتند عنوان عالم آل محمد را دریافت کرده است و می توان مناظرات و بحث های علمی و اعتقادی آن حضرت از چنان اهمیتی برخوردار بوده است که به عنوان عالم خاندان رسالت شناخته شده اند.

وی ادامه داد: حضرت ثامن الحجج (ع) از نظر علمی یکی از بزرگترین چهره های جهان اسلام است و مناظرات بسیار زیادی با پیروان مکاتب مختلف داشتند و همیشه در این مناظرات پیروز میدان بودند.

این مدرس حوزه بیان کرد: هدف امام رضا(ع) از برپایی مناظرات برتری جویی و سودجویی شخصی نبود بلکه تمام تلاش ایشان برای اثبات حقانیت دین اسلام بود و با استدلال و منطق و برهان و با عمل و رفتار توحیدی خود مردم را به دین اسلام دعوت می کردند بنابراین تنها عقل و آگاهی صرف کافی نیست باید در پذیرش حقیقت به عواطف و احساسات و سایر امکانات وجودی انسان نیز مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام سلیمی تصرییح کرد: عزت نفس امام رضا(ع) یکی دیگر از ویزگی های اخلاقی آن حضرت بود که یکی از اهداف شوم مامون از مساله ولایتعهدی این بود که به همگان ثابت کند حضرت به زندگی پر زرق و برق دنیوی دل بسته هستند و می خواستند حضرت را به جاه طلبی متهم کنند ولی مناعت طبع و عزت نفس امام نقشه مامون را نقش برآب کرد.

وی در پایان گفت: امام رضا(ع) پس از اینکه ولایتعهدی مامون را پذیرفت به تمام تشکیلات مامون بی اعتنا بود و به زندگی ساده و بی آلایش دوران پیش از ولایتعهدی خود ادامه داد و حتی در برابر سیاست مامون که سعی می کرد آن حضرت را وارد کارهای حکومتی بکند فرمودند؛ این مساله هرگز برای من نعمتی اضافه نکرده است زمانی که در مدینه بودم دست خطم در شرق و غرب نفوذ داشت و در آن زمان بر اسبم سوار می شدم و با آرامی و آزادی کوچه های مدینه را می پیمودم و این حالت از همه چیز برایم عزیزتر و مطلوبتر بود./۸۷۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات