۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۲۰۶۵۰

توصيه‌هايي به وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات

سر چکش بايد مستحکم باشد. اگر سر چکش را از پنير بسازند، به جاي ميخ، اين سر چکش است که فرو مي‌رود؛ پس، هر چکش سازي سر چکش را محکم خواهد ساخت.
آذری جهرمی
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از رسالت، سر چکش بايد مستحکم باشد. اگر سر چکش را از پنير بسازند، به جاي ميخ، اين سر چکش است که فرو مي‌رود؛ پس، هر چکش سازي سر چکش را محکم خواهد ساخت. ولي، نکته مهم اين است که هيچ چکش سازي سر چکش را به اين دليل، تا مي‌تواند سترگ نمي‌سازد. چکش نجاري با چکش آهنگري متمايز است و اين هر دو با چکش کاشي‌کار متفاوت ساخته مي‌شود. سر هر چکش را متناسب با غايت آن مي‌سازند.
 
به اين مي‌گويند "قانون طلايي اعتدال" که مايملک ارسطو است؛ منظور او اين است که براي معتدل بودن، بايد جوهر و پر رنگي هر کاري را بسته به غايت آن تنظيم کرد. اين "قانون طلايي اعتدال"، نظر ارسطو، و دانشمندان مهم امروزي، همچون السدر مک‌اينتاير يا چارلز تيلور، در مورد همه زمينه‌هاي توسعه اجتماعي است. معمولاً چنين نظري به نحوي محافظه‌کاري يا حتي ارتجاع تعبير مي‌شود؛ اين که بايد توسعه را متوقف کرد يا به قبل بازگرداند؛ ولي بي‌گمان، اين، منظور نظر کمال‌گراي ارسطو و اين انديشمندان امروزين نيست. شکي نداريم که ارسطو، از جسورترين و نوآورترين نظريه‌پردازان دنياي باستان است، و نمي‌توان قانون طلايي او را به توقف يا بازگشت تأويل کرد. بر عکس، به نظر، منظور او اين است که بايد همه چيز را با هم همگام کنيم. بايد تناسبي در کار باشد، آن هم نه از جنس متوقف کردن، بلکه از جنس توسعه دادن.
 
در قبال مواجهه ما با دنياي سريعاً پيش رونده سايبر، ديدگاه‌هاي رايج دو دسته هستند؛ برخي دستور توقف يا حتي ارتجاع مي‌دهند و گوشي‌هاي نوکياي 1110 دست مي‌گيرند يا اساساً تلفن همراه را کنار مي‌گذارند، و برخي هم حرکت بي‌محابا در مسير نامعلوم آينده تکنولوژي را توصيه مي‌کنند. ولي مطابق دستورالعمل فوق، آنچه بايد انجام دهيم غير از هر دو اين‌هاست؛ ما بايد شتاب تکاملي خود را در بخش‌هاي موازي و بويژه در زمينه توليد راه حل‌هاي فرهنگي افزايش دهيم، تا بتوانيم پاسخ‌هاي فرهنگي و معنوي مناسبي براي اين زمينه تکنيکي پيش رونده بسازيم؛ بايد بر سرعت تکامل خود بيفزاييم، و الا، همچون دايناسورها منقرض خواهيم شد. نه مي‌توانيم و نه بايد، به گذشته باز گرديم؛ ما نمي‌توانيم آسوده از ساير الزامات تکنولوژي‌هاي نوين را در آغوش بگيريم، بلکه تنها راه فراروي ما آن است که با چشم باز، از اين فناوري‌هاي مفيد اطلاعاتي استفاده کنيم و ساير جنبه‌هاي زندگي فردي و اجتماعي خود را با آن همگام نماييم. اين، راه درست است.
 
در ارتباط با نکته قبل، اين را هم بايد مورد ابرام قرار داد که دگرگوني در سرعت تحولات، لزوماً به معناي سرعت دگرگوني در مباني نيست، ولي بي‌گمان به معناي ضرورت افزايش در ميزان تأمل در شرايط نو به نو، بر مبناي اصول متقن هست. اين، تنها شرط حفظ يک هويت مقاوم و فعال است. اين، اساسي‌ترين جمله‌اي است که مي‌توان در مورد ضرورت روزافزون "حکمت" گفت. پس، در پاسخ به اين سؤال کلي که "با رسانه‌هاي جديد چگونه بايد مواجه شد؟"، يک پاسخ کلي وجود دارد: بايد در فضاي رسانه‌اي جديد حضور داشت، ولي فعال+ريشه‌دار: حضور+فعاليت+ريشه‌داري. بدون هر يک از اين‌ها، فکر و شيوه زندگي ممتاز ما زير چيزهايي که معلوم نيست، مدفون خواهد شد. يعني:
 
اولاً، اگر در اين فضاي رسانه‌اي جديد حضور نيابيم، در واقع، با نسل جديد بشر (post-humanity) يا چيزي که با قوت مي‌توانيم به آن "نوع جديد بشر" اطلاق کنيم، ارتباط خود را گسيخته‌ايم.
 
ثانياً، اگر منفعل باشيم، به اين معنا که ميزان تأثيرگذاري ما در قواعد مبادله پيام، کمتر از ساير بازيگران باشد، باز هم مشارکت ما در اين فضا، براي حفظ ما کافي نخواهد بود.
 
ثالثاً، اگر به احيا و بازانديشي و تأمل مستمر در ريشه اسلامي-ايراني خود نپردازيم، خواه نا خواه، دير يا زود، کم يا بيش، از ولنگاري سر در خواهيم آورد و هويت مقاوم ما از هم خواهد گسيخت.
 
هر يک از اين سه که نباشد، جاي ما در جهان آينده نخواهد بود.
 
واقع آن است که موقعيت ما در فضاي شبکه، ممتاز و قابل توجه است، و بخش عمده آن، به موقعيت ممتاز و متمايز فرهنگي ما باز مي‌گردد. حضور پر انگيزه و فعال کاربران ايراني در شبکه، توأم با پايبندي‌هاي بيش و کم اسلامي-ايراني، در مقايسه با حضور ساير ملل دنيا قابل توجه است. اگر از اين ظرفيت‌ها به درستي استفاده نشود، آينده جاي افسوس خواهد بود.
 
نکته مهم، در استمرار حضور موفق در شبکه، و توليد محتوا، شناسايي نقش تکنولوژي در توليد محتواست. واهمه ما از ورود به عرصه‌اي که بستر شبکه‌اي آن و قواعد عملکرد آن را ما تأسيس نکرده‌ايم، بدواً قابل درک است. ولي اگر، درک عميقي از ماهيت تکنولوژي، و تکنولوژي رسانه‌اي داشته باشيم، مي‌توانيم شيوه‌هاي مقاوم و ريشه‌گرا براي بهره‌وري از تکنولوژي رسانه‌اي وضع کنيم. اين، آن نکته مهمي است که بايد به وزير جوان و تازه نفس ارتباطات و فناوري اطلاعات گوشزد کرد./۱۳۲۵//۱۰۲/خ
ارسال نظرات