۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۲۴۵۷۰
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

ضرورت پرهیز از اختلافات مذهبی و تفرقه‌افکنی در مراسم های عزاداری

رییس حوزه علمیه اصفهان در پیامی به پانزدهمین همایش بین المللی پیرغلامان حسینی خواستار پرهیز از اختلافات مذهبی، تفرقه‌افکنی و تحریک حساسیت‌های فرقه‌ای و طایفه‌ای در مراسم های عزاداری شد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، پیش از ظهر امروز پانزدهمین همایش بین المللی پیرغلامان امام حسین(ع) با حضور پیشکسوتان خدمت به آستان قدسی سیدالشهدا(ع) که از سرتاسر ایران و جهان با ادیان و مذاهب مختلف به میزبانی پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، شهر اصفهان آغاز به کار کرد.

حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، طی پیامی به این همایش حضور شخصیت‌های مختلف از ادیان و مذاهب گوناگون را به این دلیل که امام حسین(ع) وارث تمام انبیا و تمام خوبی‌ها و پاکی ها است عنوان کرد و ایشان را شخصیتی متعلق به تمام مردم آزادی‌خواه و آزادگان جهان برشمرد.

متن پیام آیت الله مظاهری به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

«السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ يَا ثَارَ اللَّهِ‏ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ»

خداوند بزرگ را سپاس‌گزاریم که در آستانه محرّم حسینی، شهر عاشورایی اصفهان، دیار شهیدان سرافراز و پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی، مفتخر به میزبانی پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر غلامان و خادمان حسینی گردیده است و طنین بلند آغاز دوباره عزاداری‌های سید و سالار آزادگان و شهیدان«علیه افضل الصلوات و التّحیّات» از این شهر حسینی درانداخته می‌شود‌ و به امید خداوند و با الطاف آن امام همام، این برنامه شکوهمند در این شهر و دیار، باشکوه و ظرفیت متمایز، برگزار خواهد شد.

این اجلاسِ مردمی که سنّتی حسنه به‌منظور تکریم از خادمان فرهنگ والای عاشورا و تمجید از اهتمام و مساعی آنان در زنده نگاه‌داشتن نام و یاد و پیام نهضت حسینی است، فرصتی مغتنم و ظرفیتی مناسب برای تجلّی جامعیت و فراگیر بودن گفتمان حسینی است و از همین روست که در میان میهمانان ارجمند داخلی و خارجی این اجلاس، علاوه بر شخصیت‌های محترمى از برادران اهل سنّت، چهرهاى مبرّزى از سایر ادیان توحیدی و ابراهیمی نیز، حضور دارند، چراکه حسین‌ابن‌علی«سلام‌الله‌علیه» وارث آدم و وارث نوح و وارث ابراهیم و وارث موسی و وارث عیسی و وارث محمد «صلی‌الله علیهم اجمعین» و وارث همۀ فضیلت‌ها و پاکی‌ها و خوبی‌های پیامبران الهی است.

آری حسین، نه‌ فقط متعلّق به شیعیان و نه‌ تنها متعلّق به اسلام و مسلمانان، که متعلّق به همه آزادگان و آزادی‌خواهان جهان است و گفتمان حسینی، که ریشه در فطرت سلیم و الهی آدمیان دارد، گفتمانی همگانی و بین‌الادیانی است و همه حق‌طلبان و عدالت دوستان، اوج آرمان‌های تکامل‌خواهانه خود را در این گفتمان بین‌المللی، متجلّی می‌بینند و از مرام و قیام و پیام آن پیشوای آزادی و آزادگی، همواره، درس حریّت و صداقت و مجاهدت می‌گیرند.

اینک و در این مجال مغتنم، ذکر نکاتی چند را به حضور شما عاشقان و شیفتگان حسینی‌، لازم می‌شمارم: نکته نخست: تأکید بر اهمیت رسالت والا و خطیری است که بر عهده شما خدمتگزاران آستان عظیم حسینی، قرارگرفته است. مجموعه اقدامات متنوّعی که در جریان عزاداری سالار شهیدان«سلام‌الله‌علیه» صورت می‌پذیرد از وعظ و خطابه گرفته تا مدح و مرثیه‌سرایی و سایر بخش‌ها و ابعاد آن، همه و همه به‌منظور تحکیم و تثبیت پیام‌های نهضت عاشورا و انتقال آن تعالیم حیات‌بخش و انسان‌ساز و جامعه‌پرداز به نسل‌ها و ادوار بعدی است و از آنجا که جریان عزاداری حسین‌ابن‌علی، به‌مثابه یک رسانه پرنفوذ، تأثیرات گسترده و عمیقى را بر ذهن و ضمیر و شخصیت مخاطبان خود مى‌گذارد.

بنابراین باید از این جایگاه رسانه‌ای برتر، بهترین بهره‌برداری به‌منظور ایفاء این رسالتِ بزرگ، صورت پذیرد تا همان‌گونه که قیام و نهضت اباعبدالله‌الحسین«ارواحنا فداه» و ریخته شدن خون مطهّر او، به تعبیر بلند امام صادق«سلام‌الله‌علیه» در زیارت اربعین، باهدف نجات و رهایی انسان از قیدوبند جهالت و سرگردانی گمراهی و ضلالت بود، استمرار آن نهضت جاویدان از طریق جریان عزاداری‌ها نیز با همین هدف آگاهی‌بخشی و تعمیق بصیرت و معرفت انسانی باشد: «لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلَالَة».

نکته دوم: ضرورت توجّه به وزانت قالب‌های انتقال این پیام بلند خصوصاً قالب‌های زبانی است. سخن فاخر و پرمغز، شعر ناب و جذّاب و تحریک‌کننده شعور و فکر، مراثی و مدایح پرمعنا و پرهیز از نثر و شعر بی‌محتوا و سست و بی‌پایه، باید همواره دغدغه خاطر همه نقش‌آفرینان در عزاداری‌ها و هیآت و مساجد و حسینیّه‌ها باشد.

نکته سوم: تأکید بر حفظ اتّحاد و وحدت کلمه در جریان عزاداری‌ها خصوصاً در منابر و در مداحی‌هاست. کوبیدن بر طبل اختلافات مذهبی و تفرقه‌افکنی و تحریک حساسیت‌های فرقه‌ای، طایفه‌ای و گروهی، نه در شأن مجالس عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه» است و نه مورد رضایت آن امام عالی‌مقام است و نه با فلسفۀ قیام و نهضت عاشورا سازگار است.

نکته چهارم: لزوم مقابله با بدعت‌ها و خرافات و آسیب زدایی از عزاداری‌ها و مداحی‌ها است، که هم موجب بدآموزی برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان است و هم چهرۀ تابناک دین و آیین را در نظر ناظران، مشوّه جلوه می‌دهد.

و بالاخره نکته پنجم: ضرورت توجّه و تکیه بر ظرفیت گسترده و عظیم دستگاه حسینی برای گستراندن و نهادینه ساختن اخلاق و معنویت در جامعه اسلامی و انسانی است. سالار شهیدان مظهر ادب و اخلاق و حکمت بود و نباید هیچ‌گاه در تریبون و نهادِ عزاداری او، کمترین امر خلاف ادب و اخلاق راه پیدا کند.

اگر این نکات پنج‌گانه، پیوسته در مدنظر و عمل خادمان و مداحان حسینی باشد، بی‌شک توفیق آنان در اقامۀ عزای حسینی تضمین و تأمین خواهد شد.

امید است خداوند سبحان به همه شما خدمتگزاران و دلدادگان حسینی، توفیق روزافزون در شناخت وظایف و رسالت‌های خود و عمل به آن مسئولیت‌ها عنایت فرماید و قلب مطهّر اباعبدالله‌الحسین را از همۀ شما راضی و مسرور گرداند.

لازم می‌دانم از همه مسئولان و متصدّیان برگزاری این اجلاس که با اهتمام خود زمینه تشکیل این همایش شکوهمند را فراهم آورده‌اند، و نیز میهمانان محترم داخلى و خارجى، و هیأت‌هاى مذهبى صمیمانه تقدیر و تشکّر نمایم./۱۳۰۴/پ204/ب1

حسین‌المظاهری

22 / ذی‌الحجة‌الحرام / 1438

22 / شهریور / 1396

ارسال نظرات