۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۵۲۶۴۷۳
استاد حوزه علمیه قم:

تربیت به معنای آموزش محتوا به کودکان نیست

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تربیت دینی از حقوق فرزند بر پدر و مادر است، گفت: تربیت صرفا به معنای ارائه محتوای آموزشی به فرزندان نیست.
تربیت دینی کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام همتی، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به روش های چگونگی رشد دادن رفتارهای دینی آگاهانه در فرزندان گفت: توقع نابجایی است که ما انتظار داشته باشیم آموزش و پرورش و معلمان به تنهایی در  زمینه تربیت دینی کودکان عملکرد موفقی داشته باشند.

وی افزود: تربیت صرفا به معنای ارائه محتوای آموزشی به فرزندان نیست و در واقع تربیت به معنای آموزش محتوا به کودکان نیست بر همین اساس رفتار ما لحظه به لحظه می تواند در تربیت فرزندان اثر داشته باشد زیرا بیتشرین مسیر تربیت با ارائه الگوهای عملی و رفتاری به فرزند محقق می شود.

استاد حوزه علیمه قم تصریح کرد: متأسفانه در بعضی از والدین هنوز این نگرش شکل نگرفته است که نسبت به تربیت دینی فرزندان خود مسؤولیت دارند و باید برای تربیت دینی فرزندان خود برنامه داشته و این احساس وظیفه را در خود تقویت کنند زیرا پیامبر(ص) از پدر و مادرانی که نسبت به تربیت دینی فرزندان خود بی توجه هستند اعلام برائت کرده و بیزاری می جویند.

حجت الاسلام همتی ادامه داد: در یک روایت به نقل از حضرت رسول(ص) بیان شده «روزی پیامبر اکرم(ص) از کوچه ای می‌گذشتند که نگاه مبارکشان به گروهی از کودکان افتاد که در حال بازی بودند، پیامبر در همان حال فرمودند«وای بر احوال فرزندان آخرالزمان از دست پدرانشان» که اصحابی که حضور داشتند از پیامبر(ص) سؤال کردند یا رسول الله پدرانشان مشرک اند که پیامبر اسلام فرمودند«نه بلکه پدران مؤمن و مسلمان دارند» اصحاب پرسیدند پس علت تأسف شما چیست که پیامبر فرمودند«پدران و مادران آخرالزمان بیشتر توجه خود را صرف برآوردن نیازهای مادی فرزندان خود کرده و از تربیت دینی آنها غافلند و برخی از آنها چیزی از واجبات و فرائض را به فرزندانشان نمی‌آموزند و اگر فرزندی شخصاً برای یادگرفتن احکام اقدام کرد او را از این کار باز می‌دارند و به بهره‌ بسیار اندکی از دنیا برای آن‌ها راضی می‌شوند آنگاه پیامبر فرمودند«من از آن‌ها بیزارم و آن‌ها نیز از من بیزارند».

وی افزود: همانطور که حق فرزند بر پدر این است که برای او نام نیکو انتخاب کند یکی دیگر از حقوق فرزندان بر والدین این است که در تربیت دینی فرزند خود بکوشند و تأدیب و تعلیم فرزند از حقوق فرزند بر پدر است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در آخر الزمان مادرانی هستند که اگر به جای فرزند موجود دیگری را به دنیا آوردند بهتر از انسان است زیرا این مادران با بی توجهی به تربیت دینی فرزندان خود انسان های ظالم و خونریزی را تربیت می کنند که ترویج دهنده بدی در جامعه هستند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات