۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۲۷۴۲۹
حجت الاسلام پناهیان:

هدف دین زنده کردن انسان‌ها است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به معنای حیات از منظر قرآن کریم، گفت: حیات در قرآن یعنی به تمام معنا زنده بودن و زندگی کردن، براساس قرآن اگر انسان سطح پایینتری از معنای حیات را داشته باشد مرده است و دین می خواهد او را زنده کند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در مراسم سخنرانی که شامگاه جمعه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد با طرح این سوال که ما باید تفکر دینی خویش را از کجا آغاز کنیم، پاسخ داد:آیا انسان ها به تمام نیازهای خویش واقف هستند؟ غرب به دلیل اینکه فهمید دین نیاز آنان را پاسخ نمی دهد از آن فاصله گرفت. حال اگر برای غرب از انسان و توجه دین به انسان سخن بگوییم به آن گرایش پیدا می کنند.

وی افزود: کار انبیا این است که دفینه های عقلی بشر را نمایان کنند، خداوند به پیامبراکرم(ص) می‌فرماید، تو فقط تذکر دهنده هستی، افرادی که تحت تاثیر اومانیسم هستند به این مطلب توجه می‌کنند زیرا اسلام فکر کردن را برای انسان لازم می داند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به موثرترین مساله در حیات بشر، گفت: انسان یک مرتبه از زندگی را می‌فهمد و برای آن ارزش قائل است و می گوییم برای رسیدگی به این ارزش دین روش و پیشنهاداتی دارد. شاید برخی از مردم حیات را فقط  زندگی در این دنیا بدانند، منظور از حیات در قرآن کریم سطح عالی آن است، حیات در ابتدا زنده بودن سپس زندگی کردن معنی می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: اینکه برخی دین را فقط برای تنظیم مقررات و رفتار انسان تقلیل می دهند در اشتباه اند زیرا دین برای زنده کردن انسان است. براساس آیه قرآن«يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ» خداوند و رسول(ص) می خواهند انسان را زنده کنند، گوش را شنوا و چشم را بینا کنند.

متولی مدرسه علمیه دارالحکمه، گفت: انسانی که از سوی دین زنده می شود باید آن زنده بودن را حس کند و اگر این حس را نداشته باشد یعنی زنده نیست. آیا ما قبل از دین مرده ایم؟ بله،«أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ» قرآن می فرماید فردی که مرده است و ما زنده اش می کنیم و نور دارد و اگر میان مردم راه رود با نور خویش راه رفته و مانند فردی است که با نور خویش در ظلمت راه می رود و ظالمان آن ظلمت را مناسب برای خود می دانند آیا این دو با هم یکی هستند.

وی افزود: حیات در قرآن یعنی به تمام معنا زنده بودن، براساس قرآن اگر انسان سطح پایینتری از معنای حیات را داشته باشد مرده است. اینکه انسان عاشق امام حسین(ع) می شود مرتبه دیگری از حیات است./811/پ202/ب1

ارسال نظرات