۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۵۳۰۱۸۶

گزارشی کوتاه از کنفرانس«انقلاب و تطور در تاریخ و اندیشه اسلامی»در مسکو

کنفرانس علمی"انقلاب و تطور در تاریخ و اندیشه اسلامی" با حضور اندیشمندانی از جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای جهان در روسیه برگزار شد.
کنفرانس علمی "انقلاب و تطور در تاریخ و اندیشه اسلامی" در مسکو کنفرانس علمی "انقلاب و تطور در تاریخ و اندیشه اسلامی" در مسکو

به گزارش خبرگزاری رسا، کنفرانس علمی "انقلاب و تطور در تاریخ و اندیشه اسلامی" در آکادمی فلسفه روسیه که زیر نظر آندره اسمیرنوف است، با همکاری بنیاد مطالعات اسلامی که زیر نظر دکتر حمید هادوی است، برگزار شد.

در این کنفرانس دو روزه که اندیشمندانی از کشورهای مختلف حضور دارند، از جمهوری اسلامی ایران غلامرضا اعوانی و عبدالحسین خسروپناه و مهدی عبداللهی و سید جواد میری حضور داشتند؛ گزارش کوتاهی از این نشست تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

اولین سخنران این سمینار حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه بود که درباره مطالعه تطبیقی سیر تطور فلسفه و اصول فقه در غرب و جهان اسلام سخنرانی نمود.
دومین سخنران این کنفرانس آندره اسمیرنوف بود که مقاله ای با عنوان"آیا در تاریخ فلسفه اسلامی پارادایم اندیشه های انقلابی وجود داشته است؟" ارائه کرد.
سومین سخنران این سمینار غلامرضا اعوانی بود که سخنرانی خود را با موضوع "تکامل فلسفه اسلامی" بیان کرد.

چهارمین سخنران خانم یولیا یئوگنیونا فئودروا از انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه بود که سخن خود را با موضوع "پایه های فلسفی مفهوم انقلاب اسلامی مرتضی مطهری" ایراد کرد.

پنجمین سخنران خانم لیلا لاهوتی دختر ابوالقاسم لاهوتی بود که در زمان پهلوی به شوروی گریخته بود و از شعرای مهم دوران معاصر بود. مقاله خانم لیلا لاهوتی عنوانش "اندیشه های انقلابی و اشعار کلاسیک: ابوالقاسم لاهوتی" بود.

ششمین سخنران ایلشاد رشیدویچ نصیروف از انستیتوی فلسفه روسیه بود که مقاله اش در مورد زکی ولیدی طوغان (از متفکران باشقیر) است و به مفاهیم فرهنگشناسانه او و ارتباطش با رویکرد ابن خلدون میباشد.

هفتمین سخنرانی از خانم روزانا پسخو بود که عنوان سخنرانیش "در جستجوی باطنی گرایی: دیدگاه سید حسین نصر درباره اسلام و نقش وی در باطنیگرایی جهان معاصر" است.

هشتمین سخنران این نشست خانم تاتیانا کارنییوا از انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه و عنوان مقاله وی "شکل گیری زبان فارسی به عنوان زبان فلسفه: تطور یا انقلاب؟" بود.

نهمین سخنران فریس عثمانویچ نوفال بود که موضوع سخنرانیش "اگزیستانسیالیسم اسلامی عبدالرزاق الجبران بهزمثابه مانیفست انقلابیگری دینی-فلسفی عربی معاصر" است. وی عضو هیئت علمی از دانشگاه لوگانسک در روسیه هستند. /۹۲۴/د۱۰۱/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
تعید تابخ
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
فلسفه اسلامی ظرفیت های مغقولی دارد.
0
0