۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۳۱۴۰۰
دانشگاه مجازی المصطفی بررسی کرد؛

نقش ابزارها در آموزش فضای مجازی

چهاردهمین پیش‌نشست علمی کنفرانس بین‌المللی ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی با عنوان ابزار‌ها در آموزش مجازی برگزار شد.
دانشگاه مجازی المصطفی(ص) دانشگاه مجازی جامعه المصطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چهاردهمین پییش‌نشست علمی کنفرانس بین‌المللی ظرفیت شناسی و تأثیرگذاری فضای مجازی در ارتقای آموزش‌های دینی با عنوان ابزارها در آموزش مجازی(نقش بانک‌های اطلاعاتی، کتابخانه دیجیتال و..) در سالن همایش‌های امام مهدی(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

محمد کریمی، کارشناس پژوهشکده اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این پیش‌نشست بیان داشت: استفاده صحیح از ابزار ضرورت‌ بهره‌گیری مباحث آموزش در فضای مجازی به شمار می‌آید.

وی با بیان این که یک سری مؤلفه‌ها و پارامتر‌ها در حوزه آموزش به ویژه آموزش مجازی وجود دارد، گفت: ابزار‌هایی که در حوزه آموزش فضای مجازی در حال فعالیت است، باید پارامت‌هایی از قبیل زمان، مکان، سرعت، ذخیره و بازیابی، دسته‌بندی و سازمان‌دهی و مدیریت اطلاعات، شخصی‌سازی، امنیت، مراجعه مجدد، استفاده مجدد، مجهولیت، رعایت استاندارد، اشتراک‌گذاری، هزینه، ارزیابی و مشاوره، مشارکت و فعالیت‌های گروهی را به نحو احسن پوشش دهند.

کارشناس پایگاه‌های اطلاعاتی با ابراز تأسف از وضعیت فعلی کشور در آموزش‌های مجازی، تصریح کرد: متأسفانه در حوزه واقعیت در برخی از پارامتر‌ها مشکل وجود دارد. ما نمی‌توانیم منابع و اطلاعات عادی را در اختیار دیگران قرار دهیم تا مجددا از آنها بهره‌گیری شود.

وی با بیان این که بهره‌گیری از ابزار آموزش‌های مجازی امکانات به مراتب بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: بی‌تردید در حوزه آموزش‌های مجازی بین‌الملل می‌توانیم به افراد مختلفی در اقصی نقاط جهان آموزش دهیم.

کارشناس پژوهشکده اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: استانداردی که در حوزه آموزش‌ در فضای مجازی وجود دارد این است که، هر ابزاری که برای تأثیرگذاری مخاطبان در فضای مجازی تولید می‌شود، باید در یک قالب منسجم بتواند اطلاعات را به اشتراک بگذارد.

وی ادامه داد: در یک کلاس درس که افراد مختلف با زبان‌های متفاوت شرکت می‌کنند، ابزار تولیدی ما باید بتواند پاسخگوی نیاز‌های مخاطبان باشد.

 محمد کریمی اظهار داشت: در مبحث زمان و مکان مخاطبان فضای مجازی امکان دسترسی مستقیم به محتوای دروس را در هر زمان و مکانی دارند.

وی افزود: در دسته‌بندی و سازمان‌دهی و مدیریت اطلاعات می‌شود از ابزار‌هایی همچون کتابخانه‌ و پایگاه‌های دیجیتالی نیز بهره‌گیری کرد تا تأثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب وجود داشته باشد.

کارشناس پایگاه‌های اطلاعاتی خاطرنشان کرد: در مقوله شخصی‌سازی، ابزار‌هایی مانند کتابخانه‌های دیجیتال این امکان را به استاد می‌دهد تا کتاب‌هایی را که می‌خواهد دسته‌بندی و مدیریت کند و در ادامه برای استفاده، آن منابع را با دانشجویان به اشتراک بگذارد.

کارشناس پژوهشکده اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بهره‌گیری از پارامتر‌های بیان شده از نظر کمی و کیفی می‌تواند منجر به افزایش راندمان آموزشی و همچنین افزایش انگیزه یادگیری در میان دانشجویان شود.

وی خاطرنشان کرد: سهولت انتقال در عین یکپارچگی مطالب، انسجام مطالب و تنوع کاربرد، تبادل بینابین مطالب با یکدیگر، پشتیبانی از امکانات مالتی‌مدیا، سهولت کار و اجرا از دیگر پارامتر‌های هستند که در ابزار‌های آموزش در دنیای مجازی باید مدنظر داشته باشیم./878/پ۲۰۲/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات