۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۳۶۸۰۲
حجت الاسلام رزاقی:

اهل بیت جامع ارزش های نبوت و امامت هستند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که قرآن دارای ظاهر و باطن است تأکید کرد که باید برای فهم بهتر آیات قرآن به تنزیل و تأویل آیه توجه داشت.
عزیزالله رزاقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عزیزالله رزاقی استاد حوزه و دانشگاه دوشنبه شب در مجلس عزاداری که در بیت آیت الله مرتضی مقتدایی برگزار شد، با اشاره به این که اهل بیت(ع) پیامبر وارث نبوت هستند، ابراز داشت: با توجه به آیات قرآن درجه امامت آخرین درجه برگزیدگان مقام هستی است و اهل بیت(ع) جامع ارزش های نبوت و امامت هستند.

وی افزود: به طور طبیعی افرادی که در مورد دانش اهل بیت(ع) خود را به سرچشمه وحی نزدیک کرده باشند می توانند با قرآن ارتباط برقرار پیدا کنند به علاوه این که قرآن برای هدایت مردم آمده است و به همین جهت باید برای غالب مردم قابل فهم باشد ولی در عین حال نمی توان سختی برداشت و فهم عناوین و مفاهیم قرآنی را در نظر نگرفت.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که قرآن از درجه عالی برای فهم انسان تنزل پیدا کرده است، عنوان داشت: نزول قرآن به معنای تنزل رتبه ای است و اگر قرآن بخواهد در جایگاه اولیه خودش تصور شود شاید امکان با آن تماس برای هیچ کس وجود نداشته باشد.

وی با بیان این که درجه فهم قرآن بسیار عالی است، یادآور شد: اگر بخواهیم مثال بزنیم تا مطلب قابل فهم باشد می توانیم به خورشید اشاره کنیم که در هسته مرکزی خود 16 میلیون درجه سانتیگراد حرارت دارد اگر کمی جلوتر می آمد و به زمین می تابید همه چیز را ذوب می کرد و از بین می برد و اگر کمی دورتر می شد زمین منجمد می شد.

حجت الاسلام رزاقی عنوان کرد: بنابراین جایگاه اولیه قرآن در لوح محفظ و دور از دسترس بشر است، چراکه قرآن نامحدود است و انسان محدود است و به همین جهت برای فهم ما قرآن تنزل پیدا کرد و سوره ها و آیه های به تناسب نیاز جامعه و مقتضیات زمان و مکان برای مردم نازل شد تا بتوانند آنها را هضم کنند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد آن است که قرآن یک ظاهر و یک باطن دارد، همانگونه که مجموعه عالم هستی ظاهر و باطن دارد، در آیه 88 سوره نمل می خوانیم که «شما فکر می کنید کوه ها ثابت هستند در حالی که همچون ابر در حال حرکت هستند» و یا در آیات بیان شده است که «همه چیز در حال تسبیح گفتن خدا هستند ولی انسان صدای آنها را نمی شنود».

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که عالم تشریع هم دارای ظاهر و باطن است، ابراز کرد: در سوره حجرات می خوانیم که غیبت کردن همچون خوردن گوشت مردار برادر دینی است یا کسانی که اموال ایتام را می خورند به ظاهر لذت می برند ولی قرآن می فرماید در باطن شکم های آنها آتش وجود دارد.

وی ابراز داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید: «هیچ آیه ای در کتاب خدا وجود ندارد جز این که ظاهر و باطنی دارد» و امام صادق(ع) نیز فرمود: «ظاهر آیه شأن نزول و باطن آیه تأویل آن است».

حجت الاسلام رزاقی با بیان این که اولین گناه بنی آدم در عالم  حسادت بود که کار به جایی رسید که هابیل برادرش قابیل را کشت، خاطرنشان کرد: در مورد این قضیه آیه ای نازل شد و خداوند فرمود: «اعمال فقط از متقین قبول می شود» ولی تأویل آن است که برای همیشه تاریخ کارها هرچند به ظاهر زیبا ولی تا انسان مؤمن و متقی نباشد عملی برای قیامت او مفید فایده نیست.

وی تأکید کرد: اهل بیت(ع) ثقل اکبر هستند و آنها هستند که می توانند قرآن را به بهترین وجه تفسیر کنند و همانطور که قرآن خدایی بود و در دسترس بشر قرار گرفت، اهل بیت(ع) هم برای بهره بردن انسان ها از معارف الهی در میان بشر قرار گرفتند./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات