۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۵۳۷۱۲۵
اربعین

اربعین تجلی همدلی حول محور امام حسین است

امام جمعه خاش گفت: همایش میلیونی اربعین حسینی با حضور مسلمانان و غیر مسلمانان تجلی میثاق و همدلی با محوریت سید الشهدا(ع) است.
حجت الاسلام غلامرضا دهقان، امام جمعه خاش

حجت الاسلام غلامرضا دهقان، امام جمعه خاش در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان ریشه اربعین را پس از شهادت امام حسین(ع) و اولین اربعین ایشان دانست و گفت: اولین زائر سرور و سالار شهیدان جابربن عبدالله انصاری بوده که قافله اسارت هنگام بازگشت از شام به مدینه در سرزمین کربلا با او ‌مواجه  شده و برای نخستین بار مراسم سوگواری برای امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان برپا کردند.

وی با اشاره به اینکه هیچکدام از پیامبران و امامان معصوم دارای اربعین نیستند بیان کرد: زیارت اربعین مخصوص سید الشهدا بوده و به روایت امام حسن عسکری(ع) یکی از نشانه‌های شیعه بودن است.

حجت الاسلام دهقان با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) همواره پیروان اهل بیت(ع) را به زیارت قبر حسین بن علی (ع) سفارش می‌کردند اذعان داشت: علما و بزرگان از گذشته تا به حال ارادت ویژه‌ای به سرور و سالار شهیدان داشته اند و در طول تاریخ برای زیارت امام حسین(ع) مشکلات فراوانی وجود داشته است به طوری که اگر شیعه‌ای قصد زیارت کربلا را داشت، دستش را قطع می‌کردند.

امام جمعه خاش در ادامه به بررسی آثار و برکات زیارت کربلا و امام حسین(ع) پرداخت و ابراز داشت: روایتی است از امام صادق(ع) که خطاب به یکی از اصحابش می‌فرماید: «اگر‌ کسی منزلش را به قصد زیارت قبر حسین (ع) ترک ‌کند، اگر پیاده رود خداوند منّان با هر قدمی که برمی‌دارد یک‌ حسنه برایش نوشته و یک‌ گناه از او محو می‌کند، با رسیدن به حرم مقدس از رستگاران می‌شود، با انجام اعمال زیارت از فائزان شده و هنگام بازگشت ندا می‌رسد که بخشیده شدی تا زمانیکه اجازه مراجعت نماید؛ در این هنگام فرشته ای نازل شده و‌ می‌گوید رسول خدا بر تو سلام فرستاد».

وی ادامه داد: روایت دیگر از امام باقر است که می‌فرمایند: «شیعیان ما را به زیارت قبر امام حسین(ع) امر کنید چرا که زیارت او موجب فزونی در رزق، طول عمر و دفع بلایا و ناگواری ها می‌شود».

حجت الاسلام دهقان با اشاره به دیگر برکات زیارت کربلا عنوان کرد: تهذیب نفس، کسب تقوا، اتحاد و انسجام آحاد مسلمین از جمله آثار و برکات این زیارت است چرا که امام حسین(ع) متعلق به همه جهانیان بوده و تنها مختص به قشر خاصی نیست.

امام جمعه خاش با بیان این نکته که شرکت کنندگان گردهمایی اربعین حسینی از تمام سنین و اقشار هستند اذعان داشت: مهربان بودن با کودکان، داشتن خلقی نیکو با سالمندان، همکاری و خدمت به زائران از جمله آداب شرکت در گردهمایی اربعین حسینی است.

وی در ادامه افزود: همایش میلیونی اربعین حسینی با حضور مسلمانان و غیر مسلمانان، تجلی میثاق و همدلی با محوریت سید الشهداء(ع) است.

حجت الاسلام دهقان در پایان رمز ماندگاری قیام عاشورا را الهی بودن آن دانست و تصریح کرد: آنچه برای خدا انجام شود ماندگار و آنچه برای غیر خدا باشد از بین رفتنی و فانی است./831/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات