۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۵۳۸۱۱۴
حجت السلام والمسلمین اخوان:

صبر مهارت غلبه بر نفس را افزایش می‌دهد

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه صبر مهارت غلبه بر نفس را افزایش می‌دهد، گفت: انسان اگر بتواند در برابر برخوردهای دیگران صبر کند و بسازد می‌تواند نفسش را مهار کند و این هنر انسان‌های با تقوا است.
آیت الله اخوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت السلام والمسلمین اخوان استاد و مفسر قرآن کریم، شب گذشته در مسجد شهید بهشتی(ره) گفت: امام صادق(ع) فرمودند: اگر کسی سه ویژگی داشته باشد ایمان او کامل بوده و اگر برخی از آنها را نداشته باشد ایمان او ناقص است و نیاز به تکمیل مراتب دارد.

وی با اشاره به نخستین ویژگی، ابراز کرد: امام صادق(ع) اولین جزء را به فقیه بودن و تفقه در دین اختصاص می‌دهند، انسان باید به اندازه ظرفیت خودش در دین و مسائل مبتلابه خودش آگاهی داشته باشد.

حجت السلام والمسلمین اخوان ادامه داد: انسان به هر مقدار که برای کسب روزی خود وقت صرف می‌کند باید به همان میزان در یادگیری امور دینی‌اش زمان قرار دهد بنابراین انسان با نماز خواندن و روزه گرفتن نباید تصور کند که به وظیفه شرعی‌اش عمل کرده و دیگر مسؤولیتی ندارد.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد:طبق صریح روایات این گونه نباشید که مانند بیابانگردان در مسائل دینی خودتان حیران و عوام باشید؛ انسان باید به اندازه توانایی و نیازش تلاش کند تا بتواند عامل به وظایفش باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه امام صادق(ع) صبر در سختی‌ها را یکی دیگر از ویژگی‌ها بیان فرمودند، گفت: انسان زمانی که با مصیبتی روبرو می‌شود اگر آن را به صورت تدریجی بر خود هموار کند فردی صبور است برای مثال اگر انسان همسری بداخلاق داشته باشد و در برابر رفتارهای ناشایست همسرش سرخ شود ولی کلامی به زبان نراند به این فرد انسان صبور نمی‌گویند چرا که این عمل فرو بردن خشم بوده و کنار آمدن با آن همسر صبر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: انسان اگر بتواند در برابر برخوردهای دیگران صبر کند و بسازد می‌تواند نفسش را مهار کند و این هنر انسان‌های با تقوا است. مجاهده با نفس آثار بسیاری دارد و سبب می‌شود انسان در هنگام عبادت حقایق بسیاری را درک کند.

حجت السلام والمسلمین با اشاره به اقسام صبر، گفت: حضرات معصومین در مقام صبر به صبر در معصیت، صبر در عبادت و صبر در مصیبت اشاره داشته‌اند. صبر در عبادت آن است که عبد به وظیفه‌ای که در قبال معبود دارد به درستی عمل کند و بتواند در هنگام عبادت هوای نفسش را کنترل کرده و از او را اطاعت نکند./807/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات