۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۵۴۱۳۰
با سخنرانی آیت‌الله تسخیری؛

نقش امام خمینی در همگرایی جهان اسلام بررسی شد

نشست فرهنگی تربیتی نقش امام خمینی(ره) در همگرایی جهان اسلام با سخنرانی آیت‌الله محمد‌علی تسخیری، نماینده مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد.
آیت الله خرسند امام خمینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد‌علی تسخیری، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز در نشست فرهنگی تربیتی نقش امام خمینی(ره) در همگرایی جهان اسلام که در سالن جلسات دانشگاه مجازی المصطفی(ص) برگزار شد، بیان داشت: شخصیت حضرت امام خمینی(ره) ابعاد بسیاری داشت به گونه‌ای که ایشان در عرصه عرفانی، عقلی، علمی، اصولی، فقهی و اجتماعی دارای کمالات بسیاری بودند.

آیت‌الله تسخیری با اشاره به شخصیت با عظمت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در همگرایی اسلامی و احساس مسلمانان به شخصیت واحد در این زمان، ابراز داشت: حضرت امام خمینی(ره) به دنبال وحدت و همگرایی مستقیم میان مسلمانان بودند و راه رسیدن به این مهم را مسأله بیداری اسلامی معرفی می‌کردند.

وی تصریح کرد: کسی که فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) را در رابطه با بیداری اسلامی مطالعه بکند، به وضوح می‌فهمد که ایشان مظاهر این بیداری را به طور کامل مطالعه کرده و نحوه عمق بخشیدن به آن و رسیدن امت از مرحله عاطفی به مرحله عمق بیداری را با برنامه‌ریزی دقیق انجام داده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در صورتی که بیداری اسلامی در مرحله عاطفی خود بماند به تدریج خاموش می‌شود، اما در صورتی که این بیداری به اعتقاد و عمق برسد، خود به خود در این زمینه رشد خواهد کرد.

انکار بیداری اسلامی، انکار یک حقیقت واضح و آفتاب تابنده به کل جهان است

وی عنوان کرد: عربستان سعودی و متفکران وهابی سعی می‌کردند در محافل جهانی منکر بیداری اسلامی شوند، آنها ادعا می‌کردند با پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاق جدیدی رخ نداده و شرایط جهان به همان شیوه گذشته است.

دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: امام در وهله نخست به آنهایی که بیداری اسلامی را انکار می‌کردند حمله کرده و حتی آنها را مزدور معرفی کرد.

وی اظهار داشت: امام راحل انکار بیدرای اسلامی را انکار یک حقیقت واضح و انکار آفتاب تابنده به کل جهان می‌دانستند و سعی می‌کردند مقدمات ایمان به حقیقت بیداری اسلامی را با تبیین مظاهر این بیداری از طریق منطق قرآنی بر امت اسلامی آشکار سازند.  

این استاد حوزه علمیه با قرائت آیاتی از قرآن کریم، ابراز داشت: خداوند متعال تفاوت میان یک جامعه اسلامی و غیراسلامی را مسأله امید مطرح می‌کند.  

وی تصریح کرد: حذف منطق شکست از ذهن یک مسلمان، نکته‌ دیگری است که در فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) به وفور دیده می‌شود.

 رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: ایشان بر این باور بودند که شکست وجود ندارد، اگر در برابر دشمن پیروز شدیم که هیچ اما در صورتی که از دشمن ضربه خوردیم إِحدَى الحُسنَيَين(پیروزی یا شهادت) را به دست آورده‌ایم.

وی با بیان این که امام راحل به ظواهر و مظاهر بیداری تأکید می‌کردند، عنوان کرد: معظم‌له بر روی مصادیق تمرکز می‌کردند، چنانکه در مسأله فلسطین بر بُعد دینی و مقاومت مردم این سرزمین بسیار اشاره داشتند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام گفت: نکته‌ دیگری که در فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) وجود داشت، این بود که خرافات مستحکم در ذهن جامعه اسلامی شکسته شود.

دین عامل حرکت مردم و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

وی اظهار داشت: جوامع اسلامی در دوره‌ای معتقد بودند در جهان یا باید سرمایه‌دار و یا سوسیال باشند. به همین علت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به این قشر حمله می‌کردند و می‌فرمودند؛ ما راه دیگری داریم که اسلام است. اسلام نه سرمایه‌داری است و نه سوسیال است.

آیت‌الله تسخیری ابراز داشت: افیون بودن دین یکی دیگر از اساطیری بود که در ذهن جامعه بشری و امت اسلامی جا گرفته بود. امام در مقابل چنین تفکری می‌فرمودند؛ این اندیشه جامعه را از حالت بیداری اسلامی دور می‌کند چرا که دین بود که در مردم حرکت ایجاد کرد تا انقلاب عظیم اسلامی در ایران به وقوع پیوست.

وی تصریح کرد: در آن دوران مسایل سیاسی مطرح می‌شد که انسان باید مستند به غرب یا شرق باشد. ولی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران معتقد بودند که جوامع می‌توانند مستقل باشند، از این رو بر نادرست بودن این مطلب تأکید داشتند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در آن دوران نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل جهان اقبال عجیبی به کتاب‌های اسلامی و شناخت اسلام به وجود آمده بود که حضرت امام خمینی(ره) این مسأله را یکی از مظاهر بیداری اسلامی می‌دانستند.

وی عنوان کرد: امام راحل با دید رسایی که داشت، عوامل بیداری اسلامی را به خوبی تشخیص می‌داد و می‌کوشید آن عوامل را تعمیق بخشد.

دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این که بزرگ‌ترین عامل رهبری موفق در هر جامعه‌ای، آگاهی و شجاعت است، گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مصداق بارز شجاعت و آگاهی بود.

وی اظهار داشت: ایشان معتقد بودند کثرت علما در جامعه منجر به آگاهی در امت اسلامی می‌شود و پس از آگاهی امت، بیداری به وجود خواهد آمد.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که گسترش حرکت‌ها و تشکل‌های مجاهدانه یکی از عوامل انتشار عادات اسلامی است، ابراز داشت: هر چه این عادات گسترش بیشتری یابد، زمینه بیداری اسلامی را بهتر فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: مسجد، عبادت‌های اجتماعی، مسأله حج و امثال اینها همچون بازوهایی است که در سرعت بخشیدن به تشکل‌های مجاهدانه نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند./878/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات