۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۵۵۸۵۵۳
امام جمعه تبریز:

نظامی گنجوی در علوم نقلی و فقه تبحر کامل داشت

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با تأکید بر این‌که تمامی آثار و اشعار نظامی گنجوی بر توحید و یگانگی خداوند تأکید دارد، گفت: نظامی گنجوی در علوم نقلی و فقه تبحر کامل داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در کنگره‌ بین‌المللی بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی که در تالار معلم تبریز برگزار ‌شد، اظهار داشت: نظامی نه تنها متعلق به مردم آذربایجان و ایران، بلکه همه بشریت است.

وی با بیان این‌که مفاخر ادبی، علمی، فقهی، فرهنگی و ... متعلق به تمام بشریت بوده و به محدوده خاص جغرافیایی اختصاص ندارند، افزود: نظامی گنجوی غیر از شعر و سخنوری در علوم عقلی، فلسفه، ریاضی و نجوم نیز سرآمد بوده و در علوم نقلی مانند فقه تبحر و مهارت کاملی داشت.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: تمامی آثار و اشعار نظامی گنجوی بر توحید و یگانگی خداوند تأکید دارد، وی در اخبار، قرآن، فقه و احادیث تبحر و مهارت کامل داشته است، این شاعر بلندآوازه ایران زمین در اشعار خود توانسته به بهترین شکل استدلال بر توحید داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با بیان این‌که شهرت نظامی به دلیل قدرت بیان و برهان بوده است، افزود: همین امر موجب شده تا نظامی فراتر از مرزهای ایران زمین؛ در سایر نقاط جهان نیز از شهرت قابل توجهی داشته باشد. مهارتی که گنجوی در تنظیم منظومات به کار برد باعث پیروی دیگر شاعران از آثارش بود.

وی با بیان این‌که نظامی گنجوی فقیهی وارسته، دین‌مدار و عالمی عامل بوده است، افزود: تعداد مقلدان گنجوی در نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای منطقه بسیار زیاد بوده و مقام علمی‌اش در غرب و شرق زبانزد همگان است؛ از سوی دیگر نظامی را باید در شمار برجسته شعر فارسی و از استادان مسلم این عرصه دانست.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که نظامی را شاعری می‌شناسیم که زبانش شیرین، واژگانش نرم و گفتارش دلنشین است، گفت: نظامی گنجوی شاعری پایبند به اخلاق بود؛ چنانک هیچگاه عریان و بی پرده سخن نگفت و در پاکی و اخلاق نظیر او را در میان شعرای عالم نمی‌توان پیدا کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به برخی از آثار نظامی گنجوی، افزود: او افزون بر پنج گنج دیوان، قصاید و غزلیاتی هم دارد که در وعظ و حکمت سروده است؛ حقیقتا نظامی را می توان استاد مسلم در شعر غنایی و داستان‌های عاشقانه و ادب فارسی معرفی کرد./935/پ203/ب1

ارسال نظرات