۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۶۳۲۲۳
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

انتظار فرجامی توام با عدالت، تحقق کمالات انسانی و تکامل حیات هستی است

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ظهور را جزئی از مساله بسیار گسترده و کلان انتظار دانست و گفت: انتظار یک روند، رویکرد و نگرش به تاریخ است نگرش به اینکه انتظار فرجامی توام با عدالت، تحقق کمالات انسان و تکامل حیات هستی است.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: صاحب اصلی جهان، امت و طلاب حوزه‌های علمیه امام زمان(عج) است.

وی افزود: مساله انتظار عنصری بسیار سرنوشت ساز، جهت دهنده و هویت بخش در شیعه است، اصل این حقیقت که یازدهمین امام معصوم متعینا فرزند امام حسن عسکری(ع) که در قید حیات هستند ظهور خواهد کرد یک مساله و حقیقت است و امر دیگر آن است که مقوله انتظار که به ظهور امام وصل شده مساله و بحث دیگری است.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه انتظار در طول تاریخ و بعد از ائمه اطهار(ع) در تعالیم اهل بیت(ع) لحاظ شده و موضوع انتظار این نبوده که ما منتظر دوازدهمین امام معصوم(ع) باشیم بلکه در دوره سایر ائمه هم این حالت انتظار وجود داشته، ابراز کرد: انتظار مفهومش وسیع‌تر از منتظر موعود مشخص یعنی امام زمان(عج) است لذا درباره امامان دیگر نیز فراوان داریم که مردم و اصحاب از آنان سوال می‌کردند که آیا شما همان امام قائم هستید که می‌خواهد قیام کند یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ادامه داد: به طور قطع و متعینا حضرت ولی عصر ظهور خواهد کرد تا کمالات محقق، نعمات ظهور و عدالت گسترده شود و این یک امر مسلم است اما انتظار مساله‌ای بسیار گسترده‌تر و کلان‌تر از این امر جزئی دارد در حقیقت انتظار یک روند، رویکرد و نگرش به تاریخ است نگرش به اینکه انتظار فرجامی توام با عدالت، تحقق کمالات انسان و توام با تکامل حیات است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) بیان داشت: بسیاری از بزرگان از جمله علامه مطهری انتظار فرج را جز فلسفه تاریخ می‌دانستند و آن را با نگاه فلسفه تاریخی تحلیل می‌کردند ولی ما عرض می‌کنیم که این مساله از جنس فلسفه تاریخی نیست چیزی فراتر از فلسفه تاریخ است تاریخ در واقع بستر حیات انسان است و این امر فراتر از جریان بستر حیات انسان است و مربوط به هستی می‌شود به نوعی در واقع فلسفه هستی است هستی چنین اقتضا می‌کند که به کمال برسد در بستر این تکامل هستی حیات انسان نیز به تکامل می رسد.

وی ادامه داد: در فلسفه تاریخ ما تاریخ را که متشکل از جریان حیات بشر است، تحلیل می‌کنیم در حالی که فرج مربوط به بشر نیست بله مربوط به عالم هستی می‌شود و حیات همه موجودات را پوشش می‌دهد، در واقع در اخبار ما فراوان است که زمین برکات خودش را در هنگام ظهور آشکار می‌کند و این نشان از تکامل زمین است یا اینکه گفته می‌شود گرگ و میش در امنیت کامل در کنار هم زندگی می‌کنند که این بیانگر آن است که حیوانات هم به حدی از تکامل می‌رسند که به یکدیگر تحدی نکنند، مراد از اینکه می‌گویند آسمان برکاتش را فرو می‌فرستد یعنی هستی تغییر کرده و متحول می‌شود از این جهت فلسفه فرج بسیار گسترده تر از فلسفه تاریخی است بنابراین فرج مربوط به انسان نیست بلکه مربوط به عالم هستی است اما در این میان انسان شان خود را به سبب انسان بودن امام زمان(عج) دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه مساله انتظار قبل از غیبت نیز وجود داشته گفت: انسان مومن منتظر است و هیچ گاه تا زمانی که امر فرج محقق نشود به وضع موجود راضی نمی‌شود و همواره وضع برتری را انتظار می‌کشد از این جهت در عهد ائمه دیگر نیز همه شیعیان منتظر بودند و در انتظار فرج به سر می‌بردند بنابراین مساله انتظار قبل از غیبت نیز وجود داشته و موضوع  غیبت امام زمان(عج) مصداق اتم انتظار فرج است.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: امر انتظار یک عقیده است از این رو همانگونه که ما باید به مبدا و معاد معتقد باشیم باید به امر فرج نیز اعتقاد داشته باشیم. امر فرج یک عقیده اسلامی است و همه مسلمانان به ظهور منجی معتقد هستند. امر فرج در واقع امر انسانی و فراتر از امر ادیانی و اشراقی است و عامل محرک، تکامل و تحرک حیات هستی است، فرج یکی از اصول  عقاید دینی است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات