۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۵۶۶۳۰۴
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

نماز در اعمال و رفتار انسان باید متجلی شود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نماز در اعمال و رفتار انسان باید متجلی شود، گفت: نمازگزار واقعی هرگز در مواجهه با بحران‌ها و سختی‌ها از کوره در نمی‌رود و سعی بر زدودن رذائل اخلاقی درونی خود می‌کند.
استاد انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه، امروز در سلسله جلسات معرفتی ماه مبارک رمضان که در مسجد امیر(ع) برگزار شد، گفت: نمازگزار باید به معانی و مفاهیم نماز توجه کند.

وی افزود: انسان پس از آن که به معنای نماز معرفت یافت لازم است آن معانی به باطن انسان انتقال یابد تا هنگام اقامه نماز به اسرار نماز آگاه شود.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید بر اینکه انسان در هنگام نماز باید همه وجودش نماز باشد، ابراز کرد: مفاهیم نماز اگر به وجود انسان منتقل شود صیرورت در وجود انسان ایجاد می‌شود در آن هنگام است که انسان عاشق نماز می‌شود.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان نمازگزار باید مراقبت نفس داشته باشد، گفت: نمازگزار واقعی هرگز در مواجهه با بحران‌ها و سختی‌ها از کوره در نمی‌رود و سعی بر زدودن رذائل اخلاقی درونی خود می‌کند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: روایت است انسان باید دائم الصلاة باشد مراد از دائم الصلاة بودن تجلی کردن نماز در اعمال و رفتار انسان است، نمازگزار واقعی اهل رحمت و رحمانیت است.

وی درباره اعمال نیک، گفت: گاهی انسان کار خیری انجام می‌دهد و برای او یک ثواب ثبت می‌شود اما گاهی همان فرد کار خیر دیگری انجام می‌دهد که دائم الخیر است و تا مادامی که مردم از آن خیر بهره می‌برند برای او ثواب ثبت می‌شود مانند ساخت مسجد که تا زمانی که بنای مسجد باقی باشد و آن مکان به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گیرد برای فرد سازنده ثواب می‌نویسند از این رو انسان نباید از اعمالی که دائم الخیر هستند غفلت کند.

این خطیب مشهور افزود: کتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق(ره) اشاره به میزان ثواب و گناه انسان در انجام امور خیر و شر دارد. انسان نباید اعضا و جوارح و مال خود را صرف انجام گناه کند و قبل از آن که در قیامت اعمال او را مورد بررسی قرار دهند باید خود در این دنیا حساب خودش را ارزیابی کند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید بر اینکه خداوند در حسابرسی اعمال دچار کمترین لغزشی نمی‌شود، عنوان کرد: رحمانیت خداوند در همه ابعاد عالم هستی جریان دارد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات