۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۵۶۶۴۱۶
معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران:

حفظ مرجعیت علمی و فکری حوزه نیازمند توجه جدی به مقوله پژوهش است

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تاکید بر این که مساله تحقیق و پژوهش دارای سابقه ای هزار ساله در حوزه است، گفت: حوزه علمیه برای حفظ مرجعیت علمی خود در جامعه اسلامی نیازمند توجه و تقویت موضوع تحقیق و پژوهش است.
مدیر سفیران هدایت ساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران بعد از ظهر امروز در دیدار معاونان پژوهش مدارس علمیه استان در ساری با مهم ارزیابی کردن مساله تحقیق و پژوهش در حوزه گفت: امروز مساله پژوهش در مدارس علمیه باید به عنوان یک موضوع محوری مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که مدارس علمیه برای رشد و تعالی باید دارای یک راهبرد پژوهشی مشخصی باشند، افزود: نداشتن راهبرد پژوهشی در حوزه نمی تواند موجب رشد و تعالی علمی در حوزه شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تاکید بر این که تقویت تحقیق و پژوهش یکی از الزامات مهم تحول در حوزه است، خاطرنشان کرد: برای تقویت فعالیت های علمی و آموزشی در حوزه باید مساله تحقیق و پژوهش از همان پایه های نخست برای طلاب تبیین شود.

حجت الاسلام زارع از تحقیق و پژوهش به عنوان یک علم در حوزه یاد کرد و با بیان این که این علم باید در حوزه همانند مسایل آموزشی جدی گرفته شود، بیان داشت: معاونان و رابطان پژوهش در مدارس علمیه باید در طول سال تحصیلی برنامه ریزی مشخص و مدونی برای موضوع تحقیق و پژوهش داشته باشند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که توجه به تحقیق و پژوهش در حوزه همواره مورد تاکید و توجه علما و بزرگان حوزه بوده است، تصریح کرد: بسیاری از آثار و تالیفات به جای مانده از گذشته نتیجه سال ها تلاش و مجاهدت علمای دین بوده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که پژوهش همزاد تدریس و تحصیل در حوزه است، خاطرنشان کرد: حوزه برای تحقق آرمان های بلند خود نیازمند توجه ویژه به تحقیق و پژوهش است.

حجت الاسلام زارع با تاکید بر این که مساله تحقیق و پژوهش دارای سابقه ای هزار ساله در حوزه است، تصریح کرد: حوزه علمیه برای حفظ مرجعیت علمی خود در جامعه اسلامی نیازمند توجه و تقویت موضوع تحقیق و پژوهش است.

وی با اشاره به این که زمانی که تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه رونق فراوانی داشت خبری از پژوهش در دیگر مراکز علمی نبود، خاطرنشان کرد: اما امروز این مراکز علمی در موضوع پژوهش رقیب جدی حوزه های علمیه هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران از حوزه های علمیه به عنوان مهم ترین مراکز تولید علم در جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: امروز حوزه باید برای پاسخگویی به نیازهای روز جامعه توجه به تحقیق و پژوهش را به صورت زیربنایی و کاملا علمی دنبال کند.

حجت الاسلام زارع با تاکید بر این که باید برای رفع نواقص و ضعف های موجود یک آسیب شناسی مناسبی در مسائل پژوهشی حوزه داشته باشیم، بیان داشت: حوزه های علمیه نمی توانند به عنوان مرجع علمی و فکری جامعه اسلامی نسبت به پیشرفت های علمی جامعه بی تفاوت باشند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که حوزه های علمیه دارای یک ظرفیت بالای علمی و فقهی هستند که می توانند با همین پشتوانه عظیم علمی مهم ترین نیازهای جامعه اسلامی را تامین کنند، خاطرنشان کرد: معاونان و اساتید حوزه باید سنت های ارزشمند علمی در حوزه نظیر تحقیق، پژوهش و مباحثه را با برنامه ریزی حفظ کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران به برخی اقدامات صورت گرفته به منظور تقویت پژوهش در حوزه اشاره کرد و با بیان این که یکی از این اقدامات برگزاری جشنواره استانی علامه حلی بوده است، گفت: این جشنواره بستری را برای شناسایی استعدادهای پژوهشی در میان طلاب فراهم کرده است.

وی با بیان این که در دو دوره برگزاری این جشنواره استانی شاهد استقبال بسیار مناسب طلاب مدارس علمیه بودیم، تصریح کرد: همچنین در دوره سوم برگزاری این جشنواره بیش از هزار و ۲۰۰ مقاله از سوی طلاب به دبیرخانه این جشنواره رسید که در حال بررسی تفصیلی است./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات