۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۷۱۸۸۹
مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا:

"فرهنگ زیارت" نیازمند روش شناسی و تبیین سیر تربیتی است

حجت الاسلام والسلمین جوشقانیان گفت: پناه شیعیان به بارگاه‌های نورانی اهل‌بیت و دایر شدن حوزه‌های درسی، فکری، اعتقادی و فرهنگی سبب زدوده شدن شبهات اعتقادی و فکری علیه شیعیان و ائمه طاهرین شده است.
حجت الاسلام والمسلمین حسین جوشقانیان حجت الاسلام والمسلمین حسین جوشقانیان

حجت الاسلام والسلمین حسین جوشقانیان، مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین آثار و برکات اجتماعی سفر امام رضا(ع) و دیگر امام‌زادگان به ایران اظهار داشت: هرچند سفر امام رضا(ع) با اکراه و اجبار از ناحیه مأمون عباسی صورت گرفت و حرکت حضرت آغاز شد، اما این سفر دارای آثار فراوانی است که چشمه‌های فراوانی از علم و معرفت را به روی ایرانیان باز کرد.

اهل‌بیت(ع) منابع فیض الهی

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: از آنجا که این ذوات مقدس هرکجا و در هر سرزمینی قرار گرفتند، منشأ خیرات و برکات فراوان و منبع فیض الهی شدند، این حرکت حضرت و به دنبال آن وابستگان به ساحت مقدس امام رضا(ع) از فرزندان موسی‌بن جعفر(ع) با ورود به ایران باعث شکل‌گیری پایگاه‌های اجتماعی، فرهنگی و معنوی در سراسر کشور ایران و نقاط مختلف آن شده است، به طوری که وقتی به این مملکت نگاه می‌شود، وجود موسی‌بن جعفر(ع) در آن جلوه می‌کند.

وی افزود: در واقع در نقاط بسیار مهمی همچون طوس و مشهد‌الرضا ملجأیی عظیم مانند امام رضا(ع) و در نقاطی دیگر از کشور نیز امامزادگان بزرگواری مانند حضرت معصومه(س) و شاه چراغ و سایر فرزندان موسی‌بن جعفر(ع) قرار دارند.

حضور معصومین در ایران، مقدمه تمدن اسلامی

حجت الاسلام والسلمین جوشقانیان با اشاره به رابطه حضور ائمه(ع) در ایران و شکل‌گیری تمدن اسلامی بیان کرد: از آنجایی که در عصر خفقان بنی‌عباس، آزار و اذیت آنها نسبت به خاندان ائمه(ع) کمتر از حکومت بنی امیه نبود، دسترسی همه شیعیان و مسلمانان به کربلا، نجف، مدینه و دیگر مکان‌های مقدس اهل‌بیت(ع) میسور نبوده است، از این رو این مضاجع مقدس و مزار آنها، پایگاه‌های بسیار رفیعی شد که مردم با مراجعه به آنها، مدد و الهام  گرفته و انسجامی که در ساختار شیعه برای رسیدن به تمدن عظیم اسلامی و امر ظهور لازم است، شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: با نگاه به مشهد الرضا، حرم حضرت معصومه(س)، سایر بلاد و بزرگانی که در اطراف و اکناف این مضاجع نورانی بهره و نور گرفته‌اند، می‌توان بسیاری از بهره‌های علمی حاصل از سفر این معصوم‌زادگان به کشور ایران را دریافت.

خنثی‌سازی توطئه دشمنان

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا پناه شیعیان به مشاهد مشرفه را سبب خنثی شدن هجمه‌ها و شبهات دشمنان اسلام دانست و گفت: از سوی دیگر این بارگاه‌های نورانی مأمنی شد در جهت خنثی نمودن هجمه‌های دشمنان از حیث اعتقادی و مباحث فکری علیه شیعیان و ائمه(ع) و نتیجه بخش نبودن آن، چراکه پناه شیعیان به این مشاهد مشرفه و دایر شدن حوزه‌های درسی، فکری، اعتقادی و فرهنگی سبب زدوده شدن شبهات می‌شد.

وی با بیان این‌که با عنایت الهی در جوار امام رضا(ع) و سایر امام‌زادگان بزرگوار همچون حضرت معصومه(س) و حضرت عبدالعظیم حسنی، قوت و اتقان منابع، تألیفات و کتب شیعه شکل گرفت، اظهار داشت: وجود پر برکت خاندان اهل‌بیت(ع) در ایران از طرفی انسجام و وحدت و از سوی دیگر زدودن شبهات و پاسخ‌ به هجمه‌های وارد شده به مکتب تشیع را به دنبال داشت، بنابراین بهترین میعادگاه‌ها و قرارگاه‌های فکری، اعتقادی و فرهنگی همین مضاجع نورانی بودند.

تبیین علمی و فرهنگی جایگاه مشاهد مشرفه

حجت الاسلام والسلمین جوشقانیان تبیین اهمیت و جایگاه مشاهد مشرفه برای جامعه را سبب گسترش تأثیر حضور خاندان اهل‌بیت(ع) دانست و بیان کرد: بایستی در فرهنگ عمومی خود همواره مردم را به این مشاهد مشرفه سوق دهیم و در منابع و متون درسی خود اهمیت و جایگاه این مشاهد را به لحاظ آثار و برکات تبیین کنیم، یعنی هم از جایگاه علمی و فرهنگی به این موضوع پرداخته شود.

وی ادامه داد: هنرمندان، رسانه‌های کشور و مجموعه‌های اثرگذاری که در عرصه‌های گوناگون فحول هستند و توانایی انتشار و انعکاس آثار و برکات را دارند، نیز بایستی این کار را در مدرسه‌های تعلیم و تربیت تبیین کنند، چراکه حقیقتا برکات این جایگاه و پایگاه برای عموم جامعه در حد انتظار، شناخته نشده است.

درسنامه زیارت امام رضا و دیگر امام‌زادگان

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب درباره راهیان نور، تعبیر فناوری را دارند، به این معنا که سیر فکری زائر در آن مکان نورانی و بهره ‌گیری او را بایستی به درسنامه‌ای تبدیل کرد، گفت: حال اگر راهیان نور یک فناوری است و نیاز به تدوین یک درسنامه دارد، چرا زیارت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، حضرت معصومه(س) و دیگر امامزادگان کشور با آن همه کرامات، برکات و آثار نباید به صورت روش‌مند تبیین و تدوین شود.

وی تأکید کرد: باید توجه داشت که مدرسه تربیتی امام رضا(ع) برای زائری که می‌خواهد از شهر و خانه‌اش با قصد زیارت حضرت حرکت کند، چقدر می‌تواند خیر و نورانیت داشته باشد.

حجت الاسلام والسلمین جوشقانیان در پایان افزود: ضروری است این مسائل در برنامه‌های صداو سیما همچون فیلم‌ و سریال‌ها و برنامه کودک و نوجوان به زیبایی تبیین شود تا فهمیده شود در این نظام عالم، زیباترین و بهترین دانشگاه‌های معنوی و علمی همان دانشگاه‌های اهل بیتی است که در جوار ملجأ آنها، این برکات و آثار وجود دارد./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات