تبعیت از قرآن و عترت انسان را به حیات طیبه میرساند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام آتشکار استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد الزهرا(س) گفت: بر اساس دو میراث احیاگری که خداوند به ما عطا کرده ما موظف هستیم در مسیر حیات طیبهای که موعود قرآن است حرکت کنیم.
وی افزود: این میسر نمیشود مگر آنکه انسان به میراث عظیم معرفتی این ثقلین یعنی کتاب و عترت دسترسی پیدا کند بنابراین حیات طیبه خارج از این دو منبع وحی نیست.
حجت الاسلام آتشکار بابیان اینکه همه انبیا الهی و اهلبیت(ع) آمدند تا انسانها را به حیات طیبه دعوت کنند، ابراز کرد: آنان آمدند تا از انسان یک انسان روحانی بسازند تا از طبیعیات و حالتهای نفسانی خودش فاصله بگیرد و به حقایق عالم آگاهی یابد، انسان روحانی همان عظمت و آن شکوه خلیفهاللهی در انسان است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انبیا و اولیای الهی برای هدایت مردم سختیهای فراوانی را متحمل شدند، اظهار داشت: قرآن میفرماید: در مسیر رسیدن به حیات طیبه همخون داده شد و همخون دل؛ اگر بنا است مسیر معرفتی احداث شود لازمه آنهم خون دادن است و همخون دل خوردن ازاینرو دشمنان این مسیر انبیای بسیاری را بدون جرم و خطابه قتل رساندند.
وی افزود: کسانی که در طول تاریخ سعی کردند انسانها را از معرفت و شناخت خداوند دور کنند عمدتاً در دو جهت جریان مسموم خلاصه میشوند هدف اهلبیت ازجمله امام جواد(ع) نیز در حقیقت مبارزه با همین دو جریان مسموم بود.
حجت الاسلام آتشکار با اشاره به مبارزه عالمان امام جواد(ع) با این دو جریان مسموم عنوان کرد: یک جریانی که در میان متدینین حاکم است این است که برخی به حجم عبادات بدون همراهی یک عقیده صحیح توجه میکنند درحالیکه زندگی و حیات برای کسی است که عقیده صحیح داشته باشد و برای آن عقیده جهاد کند این شخص ارزشمند است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه عقاید صحیح انسان را در برابر امواج شبهات حفظ میکند، گفت: بر اساس آیات قرآن عقاید صحیح همان ایمان است کسانی که تنها به حجم عبادات اهمیت میدهند و نسبت به باطن عبادت ارزش قائل نیستند این افراد بهشدت در برابر شبهات در معرض ریزش هستند ازاینرو انسان باید در همه لحظات آموزش ببیند.
وی درباره اهمیت آموزش، گفت: ما پیرو مکتبی هستیم که نمیگوید ز گهواره تاگور دانش بجوی زیرا این آموزش تنها برای یک مرحله است و مرحله بعدی زمانی است که بدن انسان را در گور قرار داده و تلقین میدهند و به او میگویند فهمیدی گوش میدهی؛ بنابراین کسی که تلقین میدهد میداند که با یک انسان ذیشعور و مدرک حرف میزند نه با یک موجود بیشعور، همچنین میداند که انسان بعد از مرگ هم قابلآموزش است و حیات را محدود به دنیا نمیداند بر همین اساس برای حیات دنیای دیگر انسان فوتشده نیز نیاز به آموزش دارد.
حجت الاسلام آتشکار با استناد به سوره یوسف، عنوان کرد: در این سوره آمده که برخی مؤمنان مشرک هستند؛ برخی میخواهند با لفاظی و حرف زدن خدا را عبادت کنند و اهلبیت(ع) با اینگونه افراد نیز مقابله داشتند، این افراد دارای ثبات نیستند و لازم است این افراد بهجای مسائل اخلاقی از مبانی آن آگاهی یابند مردم ما امروز تشنه یادگرفتن مبانی اخلاق هستند ازاینرو لازم است در محافل دینی خودمان مبانی اخلاق بیان شود.
استاد حوزه علمیه بابیان اینکه برخی مکتبها مانند ایسمها به انسان علم نمیدهند، خاطرنشان کرد: امروز کسانی که به دنبال ایسمهای درونی خودشان هم هستند آنها نیز آگاهی کسب نمیکنند بنابراین اهلبیت(ع) با دودسته افراد که اهل افراط و تفریط بودند مبارزه میکردند./813/پ202/ب1