۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۵۸۱۲۸۴
در نشستی علمی صورت گرفت؛

بررسی دیدگاه های موافقان و مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی

نشست علمی بررسی دیدگاه های موافقان و مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در مجامع علمی عربی و ایرانی از سوی اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه در تالار اندیشه این اداره برگزار شد.
دکتر محمدحسین ظریفیان تحول در علوم انسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی دیدگاه های موافقان و مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در مجامع علمی عربی و ایرانی از سوی اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه در تالار اندیشه این اداره برگزار شد.

براساس این گزارش، حجج اسلام شیخ شفیق الجرادی عضو شورای مرکزی حزب الله و رییس مرکز پژوهش های دینی و فلسفی لبنان همچنین احمدحسین شریفی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و صاحب نظر در حوزه علوم انسانی اسلامی در این نشست علمی به بیان نظرات خود پرداختند.

پس از پخش کلیپی از سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه فعالیت های جهان عرب در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی همچنین انتقادها و تقدیرهای ایشان جهت تلاش های صورت گرفته برای اسلامی سازی علوم انسانی، ظریفیان رییس اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه با تقدیر و تشکر از حاضران گفت: آثار حجت الاسلام شریفی از آثار مرجع علوم انسانی به شمار می روند و برخی از آنها در خارج از ایران ترجمه شده اند و مفاد مواد درسی نیز قرار گرفته اند.

رییس ادره کل پژوهش های اسلامی رسانه ادامه داد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب یکی از ضرورت ها و ظرفیت های جدی که مراکز علمی باید به آن بپرازند بحث اسلامی سازی علوم انسانی است که در لبنان نیز به این نکته توجه شده است و مرکزی که تحت نظر حجت الاسلام شفیق الجرادی است کارهای ارزشمندی انجام داده است.

وی با بیان این که بحث علو م انسانی اسلامی با پیروزی انقلاب تبدیل به گفتمان شده است، اظهار کرد: از تعریف تقلیلی علوم انسانی به تعریف مختار رسیده ایم، تعاریفی که با نگاه اسلام ناب و اندیشه انقلاب اسلامی با تجربه چند دهه حکومت داری قابل توجه است.

ظریفیان ادامه داد: امروزه بحث اسلامی سازی علوم انسانی در ایران شتاب بیشتری گرفته است که خوشبختانه یا متأسفانه این مورد را نیز رهبر معظم انقلاب مدیریت می کنند و به نظر می رسد مجموعه های علمی و دانشی که با نگاه پژوهش این گونه امور را دنبال می کنند باید زود تر وارد این موضوع می شدند.

وی اضافه کرد: یکی از این مرکزها مرکز پژوهش های اسلامی رسانه است که این مجموعه در آستانه 25 سالگی کارنامه ارزشمندی به جا گذاشته است اما به نظر می رسد در دو زمینه روش شناسی و دانش های مرتبط با اسلامی سازی علوم انسانی باید بیشتر کار شود.

ظریفیان برگزاری نشست علمی بررسی دیدگاه های موافقان و مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در مجامع علمی عربی و ایرانی  را از دستاوردهای سفر مدیران اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه به لبنان دانست و گفت: این نشست علمی نظریه های مخالفان و موافقان اسلامی سازی علوم انسانی را مورد بررسی قرار می دهد زیرا پاسداری از چنین مفهومی نیازمند شناخت نظرات موافقان و مخالفان است.

پس از سخنان ظریفیان حجج اسلام شریفی در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی در ایران و شفیق الجرادی در زمیه اسلامی سازی علوم انسانی در جهان عرب را مطرح کردند و موانع پیاده سازی علوم انسانی اسلامی را مورد بررسی قرار دادند.

گفتنی است، گزارش کامل نشست علمی بررسی دیدگاه های موافقان و مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در مجامع علمی عربی و ایرانی بزودی از سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر می شود./1324/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات