۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۰۸۱۲۷
پاسخ آیت الله ناصری به یک شبهه رایج؛

نیت خیر فقرا پاداش عمل خیر اغنیا را دارد

نیت خیر فقرا پاداش عمل خیر اغنیا را دارد
آیت الله ناصری با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و روایات، گفت: اگر انسان فقیر نیت عمل خیر داشته باشد، در آخرت مانند شخص توانمندی که عمل خیری انجام داده است پاداش خواهد برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، یکی از شبهاتی که همواره در فضای مجازی به ویژه در ایام و مناسبت های دینی و مذهبی نظیر شب‌های قدر، با هدف ایجاد تزلزل در باورها و اندیشه‌های جامعه منتشر می‌شود، شبهه افکنی پیرامون بخشیده شدن گناهان ثروتمندان به دلیل پخش نذورات و خیرات و امکان استفاده از ابزارهای مالی برای انجام کارهای خیر و عام المنفعه است. یکی دیگر از شبهاتی که به ویژه در شب‌های قدر همیشه منتشر شده و کمتر به آن پاسخ داده شده است، مقایسه میان ثروتمندی است که به دلیل عدم خستگی، امکان و توفیق حضور در مراسم احیا شب قدر را داشته، حال اینکه افراد فقیر و کارگر به دلیل خستگی ناشی از زحمات و تلاش‌های روزانه امکان شب زنده داری نداشتند و مورد بخشش و رحمت الهی واقع نمی‌شوند.

همواره شاهد بوده‌ایم شبهه افکنان در تلاش بوده‌اند تا به نوعی وجود تبعیض حتی در امور معنوی میان اغنیا و فقرا را به جامعه القا کنند و چه چیزی بهتر از حمله کردن به امور عام المنفعه و خیریه، نذورات و حمایت‌های مادی افراد از برنامه‌های مذهبی نظیر عزاداری‌ها و جلسات روضه خوانی، موضوعی که انتشار گسترده آن در فضای مجازی و موضع گیری علمی و صریح و ساده علیه آن کمتر به چشم خورده است.

آیت الله محمد ناصری، از اساتید برجسته عرفان و اخلاق، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، ذیل طرح مسأله نیت در انجام اعمال انسان، به این شبهه نیز پرداخت و با استناد به آیاتی از قرآن کریم و روایات ائمه اطهار(ع) پاسخ این شبهات را تبیین کرد.

نیت خالص برای اعمال خیر پاداش اخروی دارد

وی با بیان اینکه مرتبه عالیه فضائل باید در اعمال انسان باشد، گفت: انسان باید از خداوند بخواهد هرچه انجام می‌دهد در راستای رضای الهی باشد که این برترین نیات است. ارزش عمل انسان به نیت است، اگر نیت انسان خیر باشد عمل نیز خیر خواهد بود و اگر شر باشد در نهایت عمل او هم به شر می‌رسد.

آیت الله ناصری در ادامه خاطرنشان کرد: اگر کسی دارایی و توانایی ندارد اما نیت عمل خیر داشته باشد، در آخرت اجر و پاداش عمل خیر را هم خواهد داشت و لازم نیست که حتما فرد به توانمندی مالی و استغنا برسد تا بتواند از اجر و پاداش عمل خیر بهره ببرد، انسان در تمام اعمال باید نیت خالص را در نظر داشته باشد، بنابر فرمایش قرآن، هرکسی را خداوند بستگی به نیت او پاداش خواهد داد، خداوند به هرکسی به اندازه نیتش و خلوص نیتش پاداش خواهد داد، به همین دلیل است که فقرا و افرادی که توانمندی انجام اعمال خیر را ندارند می‌توانند تنها با نیت واقعی و خالص ان عمل از پاداش و اجر آن در آخرت بهره‌مند شوند.

استاد عرفان و اخلاق با اشاره به اهمیت خلوص در عمل برای رسیدن به نتایج مطلوب، اظهار کرد: بعضی مسلمانان که برای جنگ می‌رفتند نیت خالص نداشتند و به دنبال دستیابی به غنیمت و پاداش دنیایی بودند، چنین افرادی اگر در جنگ کشته شوند پاداشی جز آنچه در طلب آن بودند که مال و متاع ناچیز مادی است نخواهند برد، باید نیت خود را اصلاح کنیم و هرکاری می‌کنیم برای خداوند باشد، هر عملی که نیت خالص داشته باشد بالاترین و برترین پاداش را خواهد داشت و اگر عملی هرقدر هم خیر و نیکو باشد نیت خالص و رضای الهی در آن نباشد، برای انسان سودمند نیست./1304/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
متین فیروزآبادی
ارسال نظرات