۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۶۹۸۱۲۲
استاد اقتصاد موسسه امام خمینی مطرح کرد؛

حذف ارز ۴۲۰۰؛ بدترین سیاست در بدترین زمان

حذف ارز ۴۲۰۰؛ بدترین سیاست در بدترین زمان
توکلی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰، تومانی گفت: با حذف این ارز هزینه تولید بالا خواهد رفت و به تبع آن تورم نیز بزرگ‌تر و بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدجواد توکلی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پیش از ظهر امروز در نشست خبری آسیب شناسی وضع موجود اقتصاد و ارائه راهکارهای برون رفت که در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه برگزار شد با اشاره به زیر ساخت های اقتصادی کشور گفت: از نظر سیاست ها در این 42 سال زیر ساخت های خوبی برای اقتصاد فراهم شده است هرچند در حوزه عدالت آنچنان که باید موفق نبوده ایم.

وی اقتصاد عاریتی را یکی از مشکلات و چالش های اقتصاد ایران دانست و اظهار داشت: ساختار نامتوازن، عدم شفافیت اقتصادی، نظام مالیاتی حمایتی ناعادلانه و شوک درمانی از دیگر چالش های اقتصادی کشور است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به خصوصی سازی ابراز کرد: خصوصی سازی در این سه دهه اخیر تبدیل به تعطیل سازی اقتصاد شده و برخی فکر کرده اند هرچه در آمریکا جواب داده است در ایران هم می تواند مفید باشد در حالیکه یک نسخه برای تمام بیماران جواب نمی دهد.

وی عدم باور به نظام اقتصادی داخل را از دیگر چالش های اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: ساختار اقتصاد ما به نفع تولید نیست و بیشتر تاجر مسلکی است که در حوزه واردات فعال بوده و صادراتشان هم خام فروشی است.

توکلی عدم شفافیت اقتصادی در نظام بانکی را معضل دیگری دانست و تصریح کرد: نظام بانکی خصوصاً بانک های خصوصی با نقدینگی که به وجود آورده اند نرخ رشد واقعی را به صفر رساندند، متاسفانه پول های خلق شده در راه تولید مصرف نمی شود و خروجی آن معمولاً به نابود کردن و کوچک کردن سفره مردم منجر می شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شفاقیت اقتصادی و اصلاح نظام بانکی را ازجمله اولویت های مواجهه با آسیب اقتصادی برشمرد و گفت: شفافیت اقتصادی، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و حمایتی، اصلاح نظام بودجه ریزی و عدول از سیاست های شوک درمانی از جمله اولویت هایی است که باید در ساختار مواجهه با آسیب های نظام اقتصادی کشور دنبال کرد.

وی حذف ارز 4200 در شرایط کنونی را به صلاح ندانست و اظهار داشت: در فضای کنونی حذف ارز 4200 تومانی به صلاح کشور نیست چرا که بدترین سیاست در بدترین زمان خواهد بود، با حذف ارز 4200 تومانی هزینه تولید بالا خواهد رفت و به تبع آن تورم نیز بزرگ تر و بیشتر می شود.

ارسال نظرات