۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۷۰۲۵۵۳
گزارشی از دیدار صمیمی مدیر حوزه‌های علمیه با طلاب و اساتید؛

از لزوم برنامه ریزی مدون برای جهاد تبیین تا عدم استفاده مطلوب از ظرفیت نخبگان

از لزوم برنامه ریزی مدون برای جهاد تبیین تا عدم استفاده مطلوب از ظرفیت نخبگان
طلاب و اساتید حوزه در نشستی صمیمی با مدیر حوزه های علمیه دغدغه ها و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با اساتید و طلاب برگزار شد.

در این نشست که در مدرسه عالی دارالشفا انجام شد ۱۴ طلبه از طلاب به نمایندگی از طلاب سراسر کشور سخنرانی و انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کردند که تعداد 6 نفر از طلاب به صورت مجازی و 8 نفر به صورت حضوری سخنان خود را بیان کردند.

در این نشست حجج اسلام محمدجواد تاکی از طلاب نخبه حوزه علمیه قم، محمد وثوقی راد نماینده طلاب استان سیستان و بلوچستان، سید سجاد موسوی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، سید وحید بهشتی نخبه حوزوی و مبلغ بین المللی، مهدی رهنما طلبه نخبه درس خارج حوزه علمیه قم، سید کاظم سیفی از طلاب حوزه علمیه استان تهران، رسول کفیلی نماینده طلاب استان آذربایجان شرقی، یونس مردانی نماینده طلاب استان لرستان، منصور شریفی از طلاب سطح عالی حوزه علمیه قم، اسماعیل سیجانی نماینده طلاب استان گلستان، امیر یزدان پرست از طلاب استان خوزستان و حسن براتی از طلاب مدرسه معصومیه ، سید هادی مسلمی، محمد وثوقی راد نماینده طلاب استان سیستان و بلوچستان به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

سید هادی مسلمی در این نشست به صورت حضوری در جایگاه قرار گرفت و گفت: با توجه به محدودیت منابع شهریه، خدمات هدفمند برای ارائه خدمات مناسب تر برای طلاب و فضلا ارائه گردد و تغییر متون و جایگزینی متون بدیل در سطوح عالی یکی دیگر از دغدغه ها است که بحمدلله آغاز شده است و ادامه یابد.

وی گفت: ارزیابی اساتید و رتبه بندی اساتید و حمایت از این عزیزان صورت بگیرد و مدیریت حوزه تمهیدی بیاندیشد تا ارتباط استاد و شاگرد تقویت شود و شاگرد از شیوه سلوکی و علمی استاد الهام گیرد و استوانه های علمی، اخلاقی و فرهنگی در حوزه معرفی گردند و آثار آنها برای طلاب و فضلا ارائه شود.

غتد

مسلمی در ادامه افزود: حوزه تحصیل از حوزه مشاغل تفکیک گردد و حمایت های مادی و معنوی از طلاب از بدو ورود به حوزه باشدو  در رابطه با معیشت طلاب حوزه و نهادهای حمایتی مثل مرکز مدیریت صندوق شرکت سرمایه گذاری طلاب تشکیل شود تا سرمایه های طلاب به خاطر مشکلات معیشتی در اختیار افراد نااهل قرار نگیرد.

وی گفت: حوزه به عنوان مادر انقلاب و پشتیبانی نظام باید در زمینه های مختلف حمایت های لازم از طلاب صورت پذیرد و مسیر علمی تبلیغی و کارکردی طلاب از اول مشخص شود و سرمایه عظیمی که در حوزه نهفته است نخبگان، پالایش و پایش اطلاعات شوند؛ ضمن اینکه لازم است پذیرش طلاب هدفمند انجام شود و درس های خارج فقه معاصر تقویت شوند.

از طلاب مدرسه معصومیه حجت الاسلام حسن براتی نفر بعدی بود که با ایراد سخن پرداخت و گفت: لازم است که جایگاه اجتماعی روحانیت با توجه به تحقق اهداف انقلاب اسلامی و اقامه دینی، بازیابی شود.

حجت الاسلام امیر یزدان پرست از طلاب استان خوزستان در این نشست گفت: از مدیریت حوزه درخواست داریم در عرصه بصیرت افزایی در حوزه‌های علمیه برنامه ریزی بیشتری داشته باشند و طلاب  نیز می‌بایست به امر جهاد در زمینه تبیین ورود پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند حوزه باید در مورد نیازهای نظام و جامعه اسلامی دغدغه مند باشد به همین خاطر پیشنهاد می‌شود در حوزه‌های علمیه استان‌ها زیرساخت‌های مرتبط با این مسئله تقویت گردند.

حجت الاسلام امیر یزدان پرست تحول در علوم انسانی را از مهمترین مسائلی دانست که حوزه‌های علمیه باید به آنها ورود داشته باشند و در ادامه افزود: کتاب الفائق که از سوی دفتر فقه معاصر به رشته تحریر درآمده در حوزه علمیه خوزستان در حال تدریس است.

غتد

وی خاطرنشان کرد: در زمینه وحدت، حوزه و دانشگاه چه برنامه‌هایی را حوزه دنبال می‌کند و نتایج آنها اطلاع رسانی شود.

حجت الاسلام اسماعیل سیجانی نماینده طلاب استان گلستان در این نشست گفت: ایجاد سند کار ویژه های روحانیت یکی از اقدامات خوب حوزه در دوره مدیریتی آیت الله اعرافی است.

حجت الاسلام منصور شریفی از طلاب سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: بدون تردید بنا به فرمایشات امامین انقلاب حدوث و بقای انقلاب اسلامی به حوزه بستگی دارد.

وی اظهار کرد: یکی از نیازهای روز حوزه در عرصه تولید علم تمرکز بر فقه‌های معاصر و تخصصی با رویکرد تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ این حرکت مبارک در دوره مدیریت آیت الله اعرافی آغاز شده اما نیازمند رسمیت یافتن و تقویت می‌باشد.

حجت الاسلام شریفی گفت: باید تحول در حوزه به وقوع پیوندد تا بتواند مطهری‌ها، بهشتی‌ها، مصباح‌ها، دستغیب‌ها و امثال آن بزرگان را تربیت نماید.

شریفی با تأکید بر لزوم حاکمیت نگاه مدرسه محوری در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: با این رویکرد می‌توان بسیاری از برنامه‌های حوزه را به نحو بهتری اجرایی نمود؛ نیازسنجی و تصمیم گیری در عرصه تبلیغ یکی از مسائلی است که با داشتن این رویکرد به نحو آسان‌تر و دقیق‌تری قابل اجرا می‌باشد.

حجت الاسلام سید کاظم سیفی از طلاب حوزه علمیه استان تهران در این نشست صمیمی، اظهار کرد: برای شناخت و تربیت بهتر طلاب جدیدالورود حوزه‌های علمیه که عمدتاً نوجوانان متولد دهه ۸۰ می‌باشند باید به نحو دقیقی فضای تربیتی قبل از ورود آنان به حوزه را درک کنیم.

غتد

سیفی با تأکید بر اینکه رسانه و فضای مجازی یکی از اصلی ترین محیط‌های تأثیرگذار بر روان و نگرش نوجوانان است، عنوان داشت: طلاب باید با شخصیت‌های علمی حوزه آشنا شوند تا با مطالعه و شناخت بزرگان و نخبگان حوزوی انگیزه تحصیل علم و معنویت در وجود آنان رشد پیدا کند.

حجت الاسلام سیفی گفت: اگر علوم انسانی مبتنی بر شناخت شخصیت‌های علمی و دینی همچون شهید صدر و سیره علمی ایشان دنبال شود به نحو بهتری می‌توان با علوم انسانی غرب مواجهه داشت.

حجت الاسلام یونس مردانی نماینده طلاب استان لرستان در این نشست گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، انقلابی ماندن حوزه است؛ از مدیریت حوزه درخواست داریم این موضوع را همچون گذشته مورد توجه قرار دهند و این راه را همچنان تداوم بخشند.

مردانی ادامه داد: باید قبل از انتخاب مدیران حوزه‌های علمیه برنامه‌های مد نظر ایشان مورد بررسی قرار گیرند؛ تعیین زمان برای مدیریت مدارس علمیه یکی از راهکارهای کارآمدتر شدن عملکرد آنان می‌باشد.

حجت الاسلام مردانی معیشت طلاب را از مسائل مهم طلاب در این سال‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: باید برای رفع مشکلات معیشتی طلاب برنامه‌های جدی تری دنبال شود.

وی در ادامه افزود: اطلاع رسانی جهت ثبت نام در آزمون ورودی حوزه‌های علمیه ضعیف بوده و این امر از طریق ارتباط گیری بهتر حوزه با صدا و سیما قابل برطرف شدن است.

حجت الاسلام رسول کفیلی نماینده طلاب استان آذربایجان شرقی در ارتباط تصویری با محل برگزاری نشست صمیمی مدیر حوزه‌های علمیه با طلاب و اساتید، گفت: در آذربایجان شرقی نماینده ولی فقیه ارتباط خوب، مستمر و دلسوزانه ای با مدارس علمیه و طلاب این استان دارند.

وی افزود: باید امکانات و اختیارات بیشتری به حوزه‌های علمیه استان‌ها اعطا و واسپاری گردد؛ مراکز تخصصی استان‌ها مطالبه افزایش رشته‌ها را دارند، اما امکانات و اختیارات مدیریت‌های حوزه‌های استانی پاسخگوی همکاری در این زمینه نمی‌باشند.

حجت الاسلام مهدی رهنما طلبه نخبه درس خارج حوزه علمیه قم در این نشست گفت: باید در حوزه‌های علمیه در موضوع جهاد تبیین برنامه ریزی مدون صورت گیرد؛ حوزه به عنوان مادر انقلاب اسلامی به شدت از سوی معاندین نظام مورد تهاجم است تقابل با این امر روشنگری در مورد حوزه و ثمرات علمی و معرفتی آن برای آحاد مردم را می‌طلبد.

حجت الاسلام سید وحید بهشتی نخبه حوزوی و مبلغ بین المللی نیز در سخنانی گفت: امروز حوزه با مسائل متعددی روبروست و تأمل و پاسخگویی به آن‌ها وظیفه نخبگان حوزوی می‌باشد.

وی افزود: نخبگان حوزوی دارای تخصص‌های مختلفی می‌باشند که مسائل متنوع را باید به آنان سپرده و با مهلتی چند ماهه از آنان خواست به پاسخگویی بپردازند؛ باید از ظرفیت این افراد به نحو احسن استفاده شود.

بهشتی در ادامه خاطرنشان کرد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری دشمن در مقابل ما اقدام به جنگ ترکیبی کرده است؛ ما هم باید در زمینه‌های مختلف به مقابله بپردازیم و آرایش جنگی داشته باشیم؛ از مدیریت حوزه درخواست داریم با ایجاد گروه‌های نخبگانی در عرصه‌های مختلف پاسخ محکم در مقابل تهاجمات دشمنان را ارائه دهند.

حجت الاسلام سید سجاد موسوی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم نیز در این نشست ضمن تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: حوزه‌های شهرستان‌ها با مشکلاتی مواجه هستند و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

موسوی ایجاد ارتباط بین طلاب نخبه و نظام اسلامی را از مسائل مهم برشمرد و گفت: از ظرفیت این طلاب در زمینه‌های مدیریتی کشور نیز استفاده شود.

وی افزود: می‌بایست اساتید توانمند ساکن قم به شهرستان‌ها مهاجرت کرده و به ارتقای سطح علمی حوزه‌های آن بلاد بپردازند.

حجت الاسلام محمدجواد تاکی از طلاب نخبه حوزه علمیه قم نیز در سخنانی اظهار کرد: حوزه باید در طراحی‌های کلان نظام اسلامی نقش آفرین بوده و در تصمیم گیری های کلان حوزه دارای نقش «نهاد علم» باشد.

پژوهشگر و استاد سطح عالی حوزه خاطرنشان کرد: باید پژوهش‌های حوزویان به سمت مسائل و نیازهای روز جامعه و نظام اسلامی پیش بروند؛ شناخت مسئله از نامسئله یکی از مواردی است که می‌بایست در مورد پژوهش‌های علمی مورد حمایت حوزه مدنظر قرار گیرد.

غتد

حجت الاسلام وثوقی راد نماینده طلاب استان سیستان و بلوچستان در این نشست نیز در مورد طلاب نخبه گفت: استعدادهای خوبی در حوزه‌های استان‌ها وجود دارد، اما آنطور که باید دیده نمی‌شوند و این ممکن است به بی انگیزگی آنان در تولید علم منجر گردد.

وی افزود: امکانات تحصیلی در حوزه علمیه استان سیستان و بلوچستان ضعیف می‌باشد و با توجه به موقعیت استراتژیک این حوزه نیاز است به این امر توجه ویژه شود.

وثوقی با اشاره به اهمیت توجه به شاخص‌های مدیریتی مطلوب در مدارس علمیه گفت: شایسته است مدیریت حوزه در انتصاب مدیران استانی حساسیت‌های بیش از پیش در مورد جوان، کارآمد و بومی بودن آنان را اتخاذ نمایند؛ توانمندی مدیریتی این عزیزان می‌تواند بر عملکرد تحصیلی، تهذیبی و پژوهشی طلاب و اساتید تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان تعداد اساتید بسیار معدود بوده و جوابگوی تعداد طلاب نیست.

سید عباس اتابک از طلاب سطح یک حوزه علمیه قم در ادامه نشست گفت: خداوند متعال را شاکریم که حوزه علمیه مفتخر به داشتن یک تراث و پشتوانه علمی عظیم است؛ این تراث حاصل ۱۳ قرن تلاش علمی و دقیق می‌باشد.

وی افزود: انتظار می‌رود طلاب و روحانیون که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، امامان جامعه می‌باشند، اطلاعات دقیق و فنی‌تری نسبت به مبانی انقلاب اسلامی داشته باشند؛ اقتضای این امر تدارک دیدن جایگاه رسمی برای تبیین و تحلیل آرای امامان انقلاب در بین دروس حوزه است.

اتابک خاطرنشان کرد: وجود تشکل‌های مختلف حوزوی در پایگاه‌های بسیج و کانون‌های مختلف، نشان دهنده ظرفیت انسانی با استعداد در زمینه فعالیت‌های فرهنگی در سراسر کشور است و باید از این ظرفیت‌ها به نحو بهینه استفاده گردد.

غتد

در ادامه آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در نشست صمیمی با طلاب و اساتید، ضمن تشکر از افراد حاضر در نشست بویژه افرادی که به ارائه پیشنهادات و انتقادات پرداختند گفت: من ۵۰ نکته مختلف را از این نشست یادداشت کرده‌ام که در جلسه شورای معاونین مطرح و جمع بندی خواهیم کرد؛ همه این نکات در حد وسع حوزه پیگیری خواهند شد.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: تمام آنچه به طلاب متأهل حوزه می‌رسد و برای اساتید نیز علی رغم زحمات زیادی که می کشند؛ این میزان دریافتی هرگز جوابگوی مشکلات معیشتی آنان نبوده و به واقع طلاب از ضعیف‌ترین اقشار جامعه از جهت مالی هستند.

وی افزود: تمام آنچه در این نشست گفته شد در بانک ایده‌های حوزه ثبت شده و بدون شک در برنامه ریزی های حوزه مورد ملاحظه قرار خواهند گرفت؛ ما نسبت به آن جاهایی که با موانعی مواجه هستیم و امکاناتمان جوابگو نیست معذوریم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه‌های علمیه این افتخار را دارند که در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بگویند که ما خدمتگذار شما مردم هستیم؛ ما دست اقشار مختلف ایران اسلامی را می‌فشاریم و به آنان می‌گوئیم که به خدمتگزاری شما افتخار می‌کنیم.

وی طلاب، فضلا و اساتید را همراه مردم دانست و گفت: این قشر در کنار مردم درگیر مسائل معیشتی است و با زهد، ناداری و قناعت روزگار می‌گذرانند.

وی با اشاره به مهمترین مؤلفه‌های انقلاب اسلامی افزود: این انقلاب از یک طرح کلان و نظریه منسجم و اجتهادی برآمده است.

غتد

عضو شورای عالی حوزه بیان داشت: به طلاب و اساتید حوزه باید بگویم شما در نهادی معنوی مشغول به تحصیل و تدریس علم هستید که از قرن‌ها پیش همراه و پشتیبان مردم بوده است، انقلاب اسلامی از یک هویت علمی، معرفتی و دانشی برخوردار است؛ این انقلاب در ذات و صلبش معرفتی و مبتنی بر بنیادهای عمیق دانشی می‌باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه افزود: امروز هم همچون گذشته حوزه باید بنیادهای معرفتی جامعه و نظام اسلامی را مورد بازنویسی، بازخوانی و روزآمدی قرار دهد.

آیت الله اعرافی گفت: مبادا که ما این درخت تنومند و کالای ذی قیمت را به بهانه‌های اندک کوچک شمرده و به آن پشت کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه افزود: ما سخن به گزاف و غیرعلمی نخواهیم گفت؛ ما حرف‌های سست در مورد اجتهاد و فقه نخواهیم گفت، اما می‌گوئیم فقه ما پاسخگو و ناظر به نیازهای ابعاد مختلف حیات بشر است.

عضو شورای عالی حوزه، انقلاب اسلامی را مبتنی بر مردم سالاری دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: این موضوع در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به نحو احسن تشریح شده است و انقلاب اسلامی ایران به استقلال و آزادی به عنوان دو رکن اصلی خود می‌اندیشد؛ تعامل جز در آنجا که خسارت است برای این انقلاب اصل می‌باشد.

غتد

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: حق نقد در چارچوب‌هایی که به حقوق دیگران تجاوز نشود یکی از مسائلی می‌باشد که این انقلاب برای مخاطبین خود قائل است و این انقلاب نگاه ملی، فراملی و امتی دارد و مقاومت اسلامی را دنبال می‌کند.

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: علم و فناوری در انقلاب اسلامی دارای جایگاه است؛ اما نظریه پیشرفت اسلامی دارای شاخصه‌هایی متفاوت با رویکردهای لیبرالیستی و سکولار است و ما به عنصر فقاهت و اجتهاد قائل هستیم و آن را پاسخگوی نیازهای زمانه خود می‌دانیم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی عنوان داشت: این انقلاب با چالش‌های مختلفی مواجه است؛ از مهمترین این چالش‌ها مسائلی همچون تحریف، نفوذ، نفی دستاوردها و خدمات، جابجا کردن جای جلاد و شهید در اذهان است.

وی با اشاره به جنگ ترکیبی دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی ادامه داد: تقابل با دشمن در این جنگ نابرابر نیازمند جهاد تبیین است؛ جهاد تبیین گفتمانی مبتنی بر منطق است و حوزه در تاریخ بیش از ۱۰۰۰ ساله خود به جهاد در عرصه‌های گوناگون، مبارزه، اسارت، مظلومیت و خدمت به مردم عادت کرده است؛ امروز هم هزاران طلبه جهادگر در میدان خدمت رسانی به مردم فعالند.

آیت الله اعرافی گفت: سرآمد بودن حوزه در تولید علم از اصلی ترین افتخارات آن است؛ این سرآمدی باید در همه قلمروهای متناسب با شرایط روز با همان عمق گذشته پیگیری شود و فرهنگ و تبلیغ، محور کار حوزه است؛ مردم گرایی، سیاست اندیشی دقیق و پاسخگو بودن از مهمترین مسئولیت‌های حوزه می‌باشد که باید مورد توجه همه ما حوزویان قرار گیرند.

غتد

عضو شورای عالی حوزه خاطرنشان کرد: در تنظیم سند الگوی اسلامی پیشرفت بیش از ۲۰۰ طلبه به ارائه نظرات علمی پرداختند.

وی اعضای ستاد حوزوی بحران را حدود ۱۰۰۰۰ نفر دانست و گفت: ما فقط به عنوان یک ستاد مدیریتی به خدمت رسانی به این عزیزان پرداخته‌ایم و اصل زحمات را خود طلاب جهادگر به دوش داشته‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: آینده حوزه روشن و سرمایه‌های عظیم آن آشکار است؛ باید با تکیه و اتکال به خدا این مسیر پیموده شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مسائل و مشکلات شنیده شوند افزود: ما می‌دانیم مشکلات مختلفی در حوزه‌های علمیه وجود دارد اما تلاش‌های بسیاری نیز برای رفع مشکلات و حصول نتایج مثبت در حال انجام است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: در ۴ سال گذشته به بیش از ۲۰ استان سفر داشته‌ایم و در جریان مسائل و مشکلات حوزه‌های علمیه و طلاب و اساتید آنها قرار گرفته‌ایم تا برای حل آنها چاره اندیشی کنیم و تلاش ما این بوده که بر اساس یک نگاه کلان، منسجم، منظومه وار و هدفمند به سمت نیازها حرکت کنیم.

وی با تأکید بر ارائه بیش از ۳۰ عنوان کتاب پیشنهادی و متناسب با مسائل روز در سطوح عالی حوزه‌های علمیه عنوان داشت: در حال حاضر ۱۰۰ پروژه علمی در حال انجام است که معطوف به خروجی عملی هستند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: خروجی هدفمند برای حوزه‌های علمیه و نقش آفرینی هدفمند آن در عرصه‌های مختلف کارویژه های روحانیت به ریل گذاری عملی پرداخته‌ایم؛ در این زمینه بیش از ۳۰ تفاهم نامه مختلف با سازمان‌ها و نهادهای مختلف منعقد شده است.

وی ادامه داد: نقش آفرینی نظام مند در عرصه‌های تعریف شده نظام هم یکی دیگر از حوزه‌های طرح ریزی شده در حوزه‌های علمیه می‌باشد.رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی که در شهرستان‌ها در حال آموزش هستند در چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به وضعیت نا بسامان مالی و معیشتی طلاب اظهار کرد: معیشت طلاب مسئله‌ای نیست که ما حتی یک روز از آن غافل باشیم؛ عدد وقف در حوزه‌های علمیه بالا است؛ اما این وقف‌ها با چند مشکل بنیادی مواجه هستند ولی مذاکرات سنگینی در زمینه معیشت طلاب و اساتید انجام شده است که امیدواریم نتایج آنها در سال آینده ظهور و بروز پیدا کنند.

ارسال نظرات