شهید صدر به دنبال نوسازی علم کلام بود
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی رئیس انجمن کلام حوزه به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت آیت الله سیدمحمد باقر صدر و خواهر شهیده اش بنت الهدی صدر، پیش از ظهر امروز در نشست «یاد صدر» که در پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، گفت: شهید صدر را غالباً از نگاه فقهی و بخشی هم مربوط به حوزه نظام شناسی او شناختیم.
وی افزود: بُعد اندیشه سیاسی شهید صدر به خصوص از نظر ارائه دستگاه اندیشه ای و معرفتی کلامی شان و گامی که او در این مسیر داشت، نیازمند به خوانش دوباره و بازنمایی و بازسازی است تا بتوان بر این اساس روش نوین سازی دانش کلام را دنبال کرد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به شناخت دانش کلام اظهار کرد: کلام تبیین نظام معارف دینی ناظر به حوزه هستی و حیات واقعی انسان است، چون کلام دانش است و دانش، روش محور می باشد لذا دانش کلام همانند سایر دانش های دیگر در حال تکامل و تحول است.
رئیس انجمن کلام حوزه با تاکید بر اینکه کلامی که نتواند در مخاطبان مختلف حضور پیدا کند و متناسب با نیازها باشد از کارکرد خودش دور می شود و دانش نیست، ابراز کرد: گروهی معتقدند تحول در دانش کلام در مسئله ها است، یعنی کلام جدید و قدیم نداریم؛ گروهی دیگر معتقدند اگرچه مسئله ها جدید می شود و از این نظر کلام جدید نداریم اما صرفاً با مسئله سرو کار نداریم بلکه با دانش جدید روبه رو هستیم.
وی ضمن برشمردن ارکان علم کلام، تصریح کرد: روش، موضوع، ساختار، کارکردها و کارآمدی دانش، قلمرو و گستره دانش از ارکان دانش کلام است؛ ما در دانش کلام غیر از تحول در مسئله نیازمند تحول در خود دانش هستیم.
حجت الاسلام سبحانی شهید صدر را متکلم دانست و خاطرنشان کرد: جهت اندیشه شهید صدر فلسفی است اما شهید صدر با نوع مسئله هایی که بیان کرده باید سنت آن را در عالمان کلامی جستجو کرد، مرحوم شهید صدر جانب متکلمان را گرفته و به شدت از آن دفاع کرده است.
رئیس انجمن کلام حوزه شهید صدر را یکی از نقطه های عطف کلام دانست و اظهار داشت: اگر عمر ایشان فرصت می داد بی شک امروز با یک دستگاه کلام نوین در اندیشه های شهید صدر مواجه بودیم، اعتقاد دارم شهید صدر در حوزه روش به دنبال پایه گذاری یک روش جدید در کلام بود.
وی شهید صدر را متکلم، الهی دان، تئولوژیست به معنای واقعی کلمه دانست و تصریح کرد: اگر قرار باشد عمق اندیشه شهید صدر را واکاوی کنیم، باید او را به عنوان یک تئولوژ امروزی شیعه بدانیم، با خوانش دقیق آثار مرحوم صدر و توجه به زوایای ابتکارات و نوآوری های ایشان کاملاً معلوم است این اندیشمند بزرگ به دنبال نوسازی دستگاه کلامی ما و رساندن دانش کلام ما به سطحی است که امروز بتواند پاسخگو باشد.