۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۷۴۸۵۱۵

اعلام برنامه ها و شعار محوری بزرگداشت حماسه 9 دی/ رونمایی از کتاب 4 جلدی روزشمار فتنه 88

اعلام برنامه ها و شعار محوری بزرگداشت حماسه 9 دی/ رونمایی از کتاب 4 جلدی روزشمار فتنه 88
برنامه‌های بزرگداشت سالگرد حماسه 9 دی از هشتم دیماه، به مدت یک هفته، با شعار محوری «حماسه نهم دی، بازخوانی فتنه های جدید آمریکایی صهیونیستی» برگزار خواهد شد.
 

به گزارش  سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، علی محمد نائینی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه نهم دی، در نشست خبری که صبح امروز چهارشنبه 6 دی ماه 1402، در دفتر مرکزی این شورا برگزار شد، ضمن تشریح برنامه های تبیینی و میدانی تدارک دیده شده به مناسبت چهاردهمین سالگرد حماسه نهم دی سال 1388 و ' هفته بصیرت و میثاق امت با ولایت' گفت: تجمع میدانی در تهران، روز شنبه 9 دی از ساعت 15 در میدان آئینی امام حسین علیه السلام با سخنرانی دکتر علیرضا زاکانی برگزار می شود. این تجمعات در مراکز استانها نیز برگزار می شود و در شهرهای شیراز و اهواز به دلیل پیشتاز بودن مردم استانهای فارس و خوزستان در برگزاری تجمع در روز 8 دی ماه برگزار خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی در ادامه این نشست خبری، با اشاره به اهمیت تبیین ابعاد پیچیده فتنه 88 و توجه به درس ها و عبریت های آن خاطرنشان کرد: در 9 دی سال 1388، مردم بصیر، آگاه و لحظه شناس ایران، با واکنشی عاشورایی و به صورت فراگیر و خودجوش برای مقابله با فتنه گران و دفاع از نظام به صحنه آمدند.

در 9 دی 88، سلائق مختلف و جناح های سیاسی که روز 22 خرداد، پای صندوق های رای حاضر شده بودند، به صحنه آمدند و حماسه ای بی نظیر را رقم زدند که موجب تغییر محاسبات دشمن شد و این پیام را به طراحان آمریکایی و صهیونیستی فتنه، منتقل کرد که علی رغم تجربه هایی که در سایر کشورها در طراحی انقلاب های مخملی و رنگین دارند، ایران، جای انقلاب های رنگی و براندازی نیست. 

نائینی خاطرنشان کرد: ستادهای بزرگداشت حماسه 9 دی با تدبیر نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در سراسر کشور، از مدتی قبل، تشکیل و فعال شده و برنامه های متنوعی برای هفته بزرگداشت بصیرت و سالروز حماسه 9 دی، پیش بینی کرده است و امسال شاهد برنامه های متنوع جذاب و جدیدی با رویکرد آگاهی بخشی و روشنگری و توجه به مباحث تبیینی خواهیم بود.

وی با اشاره به تدوین مجموعه چهارجلدی کتاب روزشمار فتنه 88 گفت: از سالها پیش پژوهش و تحقیق در مورد ابعاد و درس های فتنه 88 شروع شد و آثار ارزشمندی در این زمینه تولید شده است.

کتاب چهار جلدی روزشمار فتنه 88، مجموعه ای کاملا مستند و حاصل پنج سال پژوهش اسنادی محققانه و عالمانه یک تیم پژوهشی مجرب است که در حدود پنج هزار صفحه دارد که هر جلد آن مربوط به یک دوره سه ماهه از سال ۸۸ می باشد.

جلد اول این مجموعه تحت عنوان انتخابات ۸۸( بهار ۱۳۸۸)، جلد دوم ؛ از حماسه انتخابات تا فتنه(تابستان۸۸) و جلد سوم ؛ تداوم فتنه( پائیز ۸۸) و جلد چهارم حماسه نهم دی، پایان فتنه( زمستان ۸۸) تالیف گردیده است.

مجموعه چهار جلدی روز شمارهای اسنادی فتنه ۸۸، مکمل مجموعه ۹ جلدی دایره المعارف فتنه ۸۸ است که چند سال قبل در ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی رونمایی شد و امروز شاهد رونمایی از این کتاب، با حضور دکتر امامی نویسنده آن خواهیم بود.

رئیس ستاد مرکزی حماسه 9 دی گفت: آنچه در 9 دی سال 1388 اتفاق افتاد، ارزش تاریخی فوق العاده ای دارد. چرا که مردم توانستند در این حماسه، فتنه ای را خنثی کنند که از جنگ تحمیلی 8 ساله خطرناک تر و پیچیده تر بود. مردم در فضایی مبهم و غبارآلود که تشخیص جبهه حق از باطل مشکل بود، با بصیرت و لحظه شناسی به صحنه آمدند و فتنه ای را که از سال 1378 کلید خورده بود، خنثی کردند. 

 وی افزود: جریان فتنه، آسیب های جدی را به کشور تحمیل کرد و دشمن را به طمع انداخت و دچار این توهم کرد که امکان ناآرامی و متزلزل کردن نظام از درون وجود دارد و به همین دلیل مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از آن به گناه نابخشودنی، تعبیر کردند.

نائینی اضافه کرد: در فتنه 88، هتک حرمت حرم، اتفاق افتاد. حرم، تعبیری است که شهید حاج قاسم سلیمانی، برای نظام مقدس اسلامی به کار برد و فتنه 88 این فتنه را خاموش کرد.

نائینی با اشاره به تبعات و خسارات فتنه 88 گفت: تا قبل از سال 88، راهبرد دشمن در مقابله با نظام جمهوری اسلامی، بازدارندگی و مهار قدرت ایران بود و برآورد غرب این بود که امکان فروپاشی و براندازی وجود ندارد. اما فتنه 88 این برآورد را تغییر داد و این توهم را برای دشمن ایجاد کرد که می توان ایران را از درون بی ثبات و ناآرام کرد.

وی افزود: فتنه 88، این پیام را به دشمن منتقل کرد که امکان برهم زدن انتخابات که محل قدرت یابی، تولید سرمایه ملی و موجب ارتقای جایگاه ایران در سطح منطقه ای و جهانی است، وجود دارد و می توان از درون این قدرت و سرمایه را خدشه دار کرد.

رئیس ستاد مرکزی حماسه 9 دی خاطرنشان کرد: جریان فتنه با خدشه  دار کردن سلامت، امنیت و نتیجه انتخاباتی که مبتنی بر رای مردم بود، به نظام تهمت وارد کرد و دشمن را امیدوار ساخت.

وی با بیان اینکه همه ظرفیت های رسانه ای، اتاق های فکر، سرویس های اطلاعاتی و توان کشورهای آمریکا و اسرائیل و حامیان غربی آنان در فتنه 88 در میدان بودند، گفت: این فتنه، از قبل، برای ضربه زدن به نظام و به چالش کشیدن قدرت ایران و وحدت ملی، طراحی شده بود. اما حماسه 9 دی همه این نقشه ها را نقش بر آب کرد. 

نائینی با تاکید بر ضرورت روایت صحیح وقایع و جلوگیری از تحریف رویدادها گفت:: فتنه 88 یک جنگ تمام عیار علیه هویت دینی، هویت سیاسی و آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی بود که ملت ایران، آن را در سایه رهنودها و روشنگری های حکیمانه و الهی مقام معظم رهبری، پشت سر گذاشت.

وی افزود: فتنه 88 را نباید به یک سوء تفاهم و بداخلاقی انتخاباتی تنزل داد و لازم است درس ها و عبرت های این فتنه، برای مقابله و پیشگیری از فتنه های آینده، مورد بررسی و بازخوانی قرار گیرد.

نائینی در ادامه تاکید کرد: حماسه 9 دی، تمام محاسبات دشمن را بر هم زد و امروز نیز حضور و مشارکت مردم، اصلی ترین و مهمترین مؤلفه قدرت نرم نظام جمهوری اسلامی است که با تداوم این حضور و مشارکت در عرصه های مختلف، تقویت خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه 9 دی یادآور شد: لازم است، مسئولین نظام و مدیران در سطوح مختلف، قدردان این سرمایه ملی و مؤلفه قدرت باشند و موجبات افزایش امید و تقویت مشارکت و حضور مردم را فراهم آورند تا شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور و در نتیجه، تولید قدرت منظقه ای و جهانی برای مقابله با عملیات شناختی و ترکیبی دشمن باشیم. 

در ادامه سایر برنامه های شاخص هفته بصیرت و میثاق با ولایت به شرح زیر اعلام شد:

- امسال خطبه های ائمه محترم جمعه و سخنرانان پیش از خطبه، در نماز جمعه مورخ  هشتم دی ماه به تحلیل موضوع پرداخته و آغازین برنامه های بزرگداشت یوم الله 9 دی خواهد بود. در تهران به همین مناسبت حجه الاسلام سید محمد حسین راجی با موضوع بصیرت قبل از خطبه تهران سخنرانی خواهند داشت.

- اعزام سخنرانان ملی به مراسم ویژه تمامی استان های کشور

- با همکاری سازمان بسیج مستضعفین ، برای هر رده پایگاه های بسیج 3 نشست و در مجموع ، بیش از 20 هزار نشست تبیینی و روشنگری در پایگاه های بسیج سراسر کشور برگزار می شود.

- تولید، انتشار و برپایی 15 هزار سیر نمایشگاهی در مساجد و پایگاه های برگزیده کشور

- برپایی بیش از 3 هزار و 500 همایش ، گردهمایی، نشست بصیرتی و تجمع های مختلف تبیینی - تحلیلی در قالب نهضت بصیرت افزایی به صورت فراگیر با حضور تحلیلگران و سخنران های کشوری و استانی، در دانشگاه ها ، مساجد ، مراکز آموزشی و فرهنگی و فرهنگسراها تمامی شهرها و  شهرستان ها

- برگزاری بیش از 300  ' کنگره شعر بصیرت ، ولایت مداری و نفوذ نا پذیری مردم  ' و شب شعردر ایام 9 دی توسط شعرای انقلابی و متعهد  در تمامی استان های کشور 

- اجرای بیش از 6 هزار سرود توسط گروه های سرود دهه هشتادی و دهه نودی در سطح مراسم استانی ، مراکز فرهنگی و در سطح میادین و خیابان های اصلی شهرهای کشور

-  برپایی مراسم ویژه در تمامی امامزاده ها و بقاع متبرکه سراسر کشور

-  تمامی شبکه های رادیویی و تلویزیونی شبکه های استانی و مرکز برنامه های مختلف در قالبهای کلیپ، گفت و گومحور ، فیلم های مستند ، تحلیل  و ... فعال خواهند بود.

-  برای تبیین موضوع ، برپایی گفتمانهای بصیرتی در تمام نواحی آموزش و پرورش استان تهران و مراکز آموزش و پرورش سراسر کشور برای دانش آموزان متوسطه انجام می شود.

-  رسانه ها ی مکتوب و سایت های خبری و بطور کلی در فضای مجازی نیز اعلام آمادگی داشته و برنامه های متنوعی تدارک دیده اند. بویژه سایتهای خبری ، بخش ویژه نامه ها و چند رسانه ای را از چندی قبل فعال کرده اند. از جمله خبرگزاری فارس ، تسنیم، مهر ، شبستان ، ایسنا

-  برگزاری یادواره شهدا و تجلیل و تکریم از خانواده های معظم شهدای بصیرت در استانهای سراسر کشور

- همایش تبیینی و تجمع مردمی ویژه نهم دی در مرکز استان  آذربایجان شرقی روز شنبه  مورخ 09/10/1402 ازساعت 10 الی 12 قبل از ظهردرسالن اجتماعات مصلی اعظم حضرت امام خمینی(ره) شهر تبریز  و تمامی شهرهای استان

- برگزاری مراسم محوری استان آذربایجان غربی در روز شنبه 9 دی در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه  و همزمان در تمام شهرها و بخش های تابعه استان

- برگزاری شب شعر آئینی با محوریت حماسه نهم دی و شهید حاج قاسم سلیمانی و نشستهای بصیرتی و دشمن شناسی در سطح کانونهای بسیج هنرمندان استان آذربایجان غربی

- استفاده از ظرفیت مراکز بهداشتی و درمانی ارتش جمهوری اسلامی در ارائه خدمات پزشکی درمانی رایگان یا همراه با تخفیف ویژه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت بویژه در بیمارستان 523 ارتش در ارومیه

 -  برپایی خیمه های معرفت و توزیع اقلام فرهنگی مرتبط با مباحث بصیرت افزایی و دشمن شناسی در فتنه 88 و لزوم ولایت مداری در همه زمینه ها در امامزادگان و بقاع متبرکه استان آذربایجان غربی

-  برگزاری مراسم محوری 9دی استان اردبیل در روز شنبه نهم دی از ساعت 10 صبح در مصلی اردبیل و همزمان در تمامی شهرستانها و بخش های تابعه  استان

-  برگزاری جشنواره  شعر استانی (ایران قوی ) با حضور شعرای نامی ترک زبان کشور در سالن فدک و تجلیل از 14 بانوی موفق و نخبه بمناسبت 14 سال بصیرت و میثاق امت با ولایت با حضور مسئولین ارشد استان اردبیل

- برگزاری تجمع و مراسم محوری استان اصفهان در روز شنبه 9 دی در میدان انقلاب اصفهان و همچنین در 27 مرکز شهرستان و 90 شهر این استان

-  برنامه محوری استان بوشهر صبح روز 9 دی در محل مصلی شهر بوشهر برگزار می شود

-  برگزاري فعاليتهاي متنوع فرهنگي نظير معرفي كتاب آوازي براي وطن ،كارگاه كاردستي ساخت پرچم جمهوري اسلامي ، قصه گويي در سطح مدارس استان بوشهر 

-  برگزاری مراسم محوری استان چهارمحال بختیاری در صبح 9 دی در مصلی شهر کرد و 155برنامه در شهرها و بخش های استان 

-  مراسم محوری استان خراسان جنوبی نیز صبح 9 دی در مسجد امام حسین علیه السلام شهر بیرجند و همزمان در تمامی شهرهای استان برگزار می شود 

-  برگزاری مراسم محوری استان خراسان رضوی روز شنبه 9/10/ 1402 از ساعت18 الی 20 در رواق امام خمینی «ره» حرم مطهر رضوی  همراه با همخوانی سوره نصر توسط گروه همخوانی نورالرضا «ع» به نیت پیروزی غزه قبل از اذان مغرب شهر مقدس مشهد

-  دیدار بانوان حماسه‌ساز در آستانه حماسه مردمی نهم دی با تولیت آستان قدس رضوی پنج‌شنبه هفتم دیماه و رونمایی از کتاب ماه‌سرخ با موضوع زندگی‌نامه شهدای امدادگر

- برگزاری مراسم محوری استان خوزستان در روز جمعه 8 دی ماه و دیدار جمعی از فعالان با خانواده شهید یعقوب بروایه (دانشجوی شهید در حوادث فتنه)

-  برنامه ويژه و محوري استان روز شنبه ساعت 3:30 بعد از ظهر در حرم امام زاده سيد ابراهيم عليه السلام زنجان

- برگزاری مراسم محوری استان سیستان و بلوچستان در روز 9 دی در مصلی شهر زاهدان و دیگر شهرهای استان برگزار می شود و البته و نشست بصیرتی «زنان ولایی در مکتب فاطمی» ویژه بانوان استان در حوزه علمیه حضرت نرجس سلام‌الله‌علیها برگزار گردید.

-  برپایی یادواره شهداء همراه با اجرای طرح سپاس «دیدار و دلجویی از خانواده شهدای حوادث تروریستی اخیر در راسک» استان سیستان و بلوچستان

-  برگزاری مراسم محوری استان فارس در روز جمعه 8 دی ماه در صحن حضرت شاهچراغ (ع)  شهر شیراز و همزمان در 75 شهر استان

- برگزاري مراسم ويژه  گراميداشت نهم دي در پياده راه  ميدان آزادي  قزوين در ساعت 10صبح  روز شنبه 9 دي

-  برپایی همايش تبييني با موضوع« ساكتين فتنه مومنين متمرد » شنبه 9 دی  ساعت 15 در دانشكده آينده پژوهي سالن اجتماعات امير كبير دانشگاه بين المللي حضرت امام خميني (ره) قزوين

-  برپایی مراسم پیشگامان بصیرت / والدین شهداء با حضور خانواده معزز شهدا در دفتر مقام معظم رهبری ساعت 15 روز 8 دی در شهر مقدس قم

-  برگزاری مراسم محوری استان قم ساعت 10 صبح  روز 9 دی در مدرسه فیضیه قم

-  برگزاری مراسم محوری استان کردستان روز 9 دی در شهر سنندج و بیش از 50 شهر و بخش استان 

-  برگزاری مراسم محوری استان کرمانشاه  روز شنبه 9 دی ساعت 8 صبح در حسینیه ثارالله(ع) و همان روز در تمام شهرهای استان 

-  برگزاری اجتماع بزرگ مردمی استان گیلان ساعت 10 صبح روز شنبه نهم دی در پیاده‌راه فرهنگی شهدای ذهاب شهر رشت و در 56 نقطه استان

-   برگزاری مراسم محوری استان مازندران در نهم دی در سالن همایش الغدیر شهر ساری و همزمان در تمام شهرهای استان 

-  برگزاری مراسم ویژه استان مرکزی  از ساعت 10 صبح روز شنبه 9 دی در شهر اراک و همزمان در تمام شهرهای استان

-  برپایی همایش بصیرتی و روشنگری با موضوع 'نهم دی، فتنه آمریکایی-صهیونیستی' در دانشگاه اراک  ساعت 9 صبح روز شنبه مورخ 9 دیماه و برگزاری مراسمی در مسجد امام مهدی(عج) اراک در مورخ 7/10/1402 پس از اقامه نماز مغرب و عشا

-  مراسم تجمع مردمی ویژه در استان هرمزگان روز 9 دی ساعت 9 صبح در مسجد جامع بندر عباس و دیگر شهرهای استان

ارسال نظرات