۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۷۵۰۹۴۲
در مناظره «بررسی چالش های لیست های انتخاباتی» تأکید شد؛

لزوم توجه به معیارهای امام و رهبری در انتخاب افراد/ لیست‌های انتخاباتی مسئله محور باشند، نه منفعت محور

لزوم توجه به معیارهای امام و رهبری در انتخاب افراد/ لیست‌های انتخاباتی مسئله محور باشند، نه منفعت محور
نخستین جلسه مناظره با عنوان «بررسی چالش های لیست های انتخاباتی» با حضور سخنگوی شورای هماهنگی اصولگرایان قم و حجت‌الاسلام احتشام استاد سطوح عالی حوزه علمیه برگزار و دیدگاه های طرفین بیان شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، خبرگزاری رسا در راستای ماموریت های خود برای تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی مبنی بر لزوم شرکت حداکثری مردم در انتخابات، اقدام به برگزاری سلسله نشست های انتخاباتی، مشارکت، رقابت؛ پشتوانه ایران قوی کرده است.

در همین راستا، نخستین جلسه مناظره با عنوان «بررسی چالش های لیست های انتخاباتی» با حضور حجت‌الاسلام محمدصادق ناطقی سخنگوی شورای هماهنگی اصولگرایان قم و حجت‌الاسلام علی احتشام استاد سطوح عالی حوزه علمیه در خبرگزاری رسا برگزار شد.

حجت الاسلام سید قوام صفوی دبیر جلسه مناظره بررسی چالش‌های لیست‌های انتخاباتی با اشاره به دغدغه‌های خبرگزاری رسا در راستای عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و عمل به تکلیف رسانه ای خود در راستای جهاد تبیین و روشنگری اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی های خود چهار عامل را نام بردند که درصدد مخالفت با باورهای مردم هستند که عبارتند از فرهنگی، امنیتی، نفوذ و رسانه.

تعداد بازدید : 3

وی افزود: کارزار اصلی دشمنان برای مقابله با انقلاب اسلامی، ابزار رسانه و فضای مجازی است و باید با پای کارآمدن رسانه ها و دغدغه مندان به نظام اسلامی، دشمنان را از لحاظ رسانه ای به عقب رانده و در راستای تبیین گری و جهاد تبیین در موضوعات و محورهای مختلف، گام های موثری در راستای جهاد تبیین برداریم.

دبیر جلسه مناظره بررسی چالش‌های لیست‌های انتخاباتی بیان داشت: در این جلسه دور هم جمع شدیم تا درباره الزامات مشارکت و رقابت در انتخابات در خدمت شما عزیزان باشیم تا مسائل مربوط را مطرح و بررسی کنیم.

م/

انتخابات مصداق بارز آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» است

حجت‌الاسلام علی احتشام استاد سطوح عالی حوزه در این نشست با اشاره به لزوم مشارکت در انتخابات اظهار داشت: هر جایی که بتوان برای دفاع از اسلام با دشمنان مقابله کرد، از اهمیت بسیاری برخوردار است و مشارکت پرشور مردم در انتخابات، مقابله با دشمنان و دفاع از انقلاب اسلامی است.

وی افزود: دشمنان انقلاب اسلامی در دهه های گذشته با ابزارهای مختلف نظامی و کلاسیک به مقابله با نظام اسلامی آمده و حتی با استفاده از ابزار دلار، درصدد بالا بردن افزایش تورم در کشور بودند که الحمدالله تمامی اسلحه های دشمنان از کار افتاده و دشمنان شکست خوردند.

استاد سطوح عالی حوزه بهترین اسلحه و ابزار دشمنان برای مقابله با انقلاب اسلامی را ابزار رسانه و بهره گیری از این ابزار دانست و بیان داشت: دشمنان هنوز از این اسلحه و ابزار برای مقابله با نظام اسلامی استفاده می کنند و در صدد از بین بردن خداباوری مردم و وحدت کلمه از نظام اسلامی هستند که ان شاءالله در این زمینه نیز شکست خواهند خورد.

وی افزود: دشمنان همیشه درصدد کاهش مشارکت مردم در انتخابات هستند و راهکار اصلی مقابله با اهداف دشمنان همانی است که امام خمینی(ره) بیان فرموده است که «وجه قدرت و اعداد قوت ما در دوچیز خلاصه می شود که عبارتند از کلمه توحید و توحید کلمه».

حجت‌الاسلام احتشام بیان داشت: انتخابات به عنوان مصداق بارز «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» می تواند در برابر جهان خواران، منافقان و چهره هایی که برای خود، جز خیانت و جنایت در حق ملت ایران تعریف شده نمی بینند، باشد.

لزوم توجه به نقش مردم در استمرار و نابودی حکومت ها

حجت‌الاسلام محمد صادق ناطقی سخنگوی شورای هماهنگی اصولگرایان قم در این بخش با اشاره به وجود تمدن های متنوع در گذشته و شکل گیری تمدن اسلامی در زمان پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: در آن زمان، هیچ کس باور نمی کرد که تمدن اسلامی پیامبر اکرم(ص) بتواند، بروز پیدا کرده و همه را مبهوت خود کند.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران نیز اتفاقی بزرگ بود که با خون شهدا و جان نثاری های افراد بسیاری به ثمر نشست و انقلابی شکل گرفت که همه را مبهوت خود کرد و سبب شکل گیری انقلاب اسلامی و به وجود آمدن مقدمات تمدن نوین اسلامی شد.

م/

سخنگوی شورای هماهنگی اصولگرایان قم با بیان این که حضور مردم در صحنه ها، بزرگ ترین ابزار برای موفقیت هر حاکم و نظامی است خاطرنشان کرد: اگر به حکومت های گذشته و ائمه معصومان علیهم السلام توجه کرده و تفکر کنیم، خواهیم دید که نقش مردم در این حکومت ها به چه میزان موثر و تاثیرگذار بوده و در استمرار و نابودی حکومت ها تاثیرگذار بودند.

وی افزود: عدم حمایت مردم از امیرالمومنین علیه السلام و پای کار نیامدن مردم برای حمایت از امام علی(ع) سبب شد تا نتیجه مطلوب حاصل نشود و امروز نیز لازمه موفقیت نظام اسلامی ایران مشارکت و حضور مردم در انتخابات و حضور پرشور در صحنه های مختلف حضور است.

حجت‌الاسلام ناطقی با اشاره به لزوم وجود وحدت و تقویت آن در بین مردم اظهار داشت: احزابی که درصدد شقه شقه کردن مردم و ایجاد اختلاف در میان آنان هستند، از احزاب باطل به حساب می آیند و باید مردم در رأی دادن به این احزاب این گونه مسائل را در نظر داشته باشند.

وی افزود: معنای حزب این است که حزب قرار است، ایده ها، افکار و بینش های احزاب را در بین مردم شبیه جوی آبی، جاری ساخته و این افکار و دیدگاه ها را در بین مردم ترویج دهند تا مردم به آن حزب رأی دهند و لذا نباید بین مردم و احزاب جدایی انداخت.

سخنگوی شورای هماهنگی اصولگرایان قم بیان داشت: آن حزبی که منافع خود را به منافع مردم ترجیح می دهد، معنای حزب این نیست و نباید احزاب منافع خود را به منافع مردم ترجیح دهند و اگر چنین باشد، به معنای بازیهای سیاسی خواهد بود نه به معنای حزب؛ چراکه معنای حزب، این نمی باشد.

پیام امام راحل در روز دهم فروردین 67 معیار انتخاب افراد در انتخابات را نشان داده است

در بخش دوم این نشست حجت الاسلام احتشام با بیان این که امام خمینی(ره) منشوری از اداره جامعه توسط مردم ارائه فرمود اظهار داشت: امام راحل حتی تعابیری به مسئولان داشت که می فرمود «مردم بودند که شما را از زندان ها نجات دادند و اینها هستند که ولی نعمت ما هستند. یک موی کوخ نشین ها به همه کاخ نشین ها می ارزد» و ما متاسفانه این ادبیات را در نظام فرهنگی کشور محجور می بینیم.

استاد سطوح عالی حوزه افزود: برخی از افراد تا جایی به پیش رفتند که به رهبر معظم انقلاب اسلامی انتقاد کردند که چرا به حضور حداکثری توصیه می فرمایید؟ همین حداقلی که با ما هستند، پای صندوق ها حاضر شوند، ما بهتر می توانیم کشور را اداره کنیم... باید در این جا به تفاوت دیدگاه ها دقت شود.

م/

حجت الاسلام احتشام بیان داشت: امام راحل دوماه از انقلاب نگذشته بود، تاکید داشتند که رفراندوم به اجرا گذاشته شده و هرچه زودتر نظام جمهوری اسلامی به رأی گذاشته شود و این نشان از اهمیت دهی امام راحل به نقش مردم در انتخابات است و مادامی که نقش مردم، نقش تشریفاتی و کلاسیک و برای پیشبرد اهداف برخی از افراد باشد، علی القاعده همیشه با چالش ها و آسیب ها مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به پیام امام راحل در روز دهم فروردین 67 اظهار داشت: امام خمینی(ره) به مردم پیامی داده است تا مردم و احزاب، هر کدام خود را با این پیام وفق داده و معیار انتخاب افراد قرار دهند و هر حزبی که لیست خود را مطابق این پیام ببندد، می توان گفت که در خط امام راحل، رهبری و خط اصیل انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام احتشام خاطرنشان کرد: طبق این پیام امام، باید مردم به کسانی رای دهند که متعبد به اسلام، وفادار و خدمتگزار به مردم، طعم فقر را چشیده و در قول و عمل، مدافع پابرهنگان زمین و اسلام مستضعفین باشند... اگر قرار است لیستی بسته شود، باید با این رویکرد باشد.

وی اسلام راحت طلب و فرصت طلب را اسلام آمریکایی دانست و خاطرنشان کرد: باید مردم با این معیارها آشنا شده و به این مسائل دقت داشته باشند.

م/

 ضرورت وجود لیست انتخاباتی و منفعت لیست دهی

حجت‌الاسلام ناطقی در ادامه این جلسه با بیان این که ما در ایران اسلامی از حزب غربی عدول کرده و آن را نمی پذیریم بیان داشت: در بومی سازی مفهوم حزب غربی نیز همین گروه هایی را می دانیم که در ایران اتفاق افتاده و این گروه ها همان کسانی هستند که پای یک عَلَمی با تفکر سکولار جمع شده اند.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده، مردم با تفکر گروه های مد نظر خود اندیشه می کنند و این به معنای پررنگ بودن نقش گروه در بین مردم و افکار عمومی است و اگر جمعی در کنار هم جمع شده و یکی را برای حضور در صحنه انتخاب کنند، بسیار موثر خواهد بود.

سخنگوی شورای هماهنگی اصولگرایان قم با انتقاد از لزوم توجه به برنامه محوری کاندیداها در رای دهی به آنان و مهم نبودن برنامه اظهار داشت: در زمان قبل از انقلاب اسلامی مگر سابقه افراد چه بود؟ سابقه خیلی از افراد تنها این بود که از دست ساواک فرار می کردند و یا ساواک آنان را گرفته و زندانی کرده بود.

وی با اشاره به ضرورت وجود لیست انتخاباتی و منفعت لیست دهی برای کاندیداها بیان داشت: شفافیت هزینه های انتخاباتی از جمله منافع وجود لیست انتخاباتی است که هزینه های انتخاباتی را بسیار کاهش می دهد و سبب رقابت گرایش ها نیز خواهد شد.

معنای واژه حزب

حجت الاسلام احتشام در ادامه این جلسه بیان داشت: برخی از واژه ها اشتراک لفظی دارند و واژه حزب هم شامل تحزّب آرمان ها می شود و هم شامل راهبردها و رویکردها می شود و در نظام اسلامی اگر حزبی می خواهد شکل گیرد باید در راستای راهبردها شکل گیرد و در نظام اسلامی، آرمان ها توسط سیاست های کلی ابلاغی رهبری تعیین می شود و علی القاعده اگر حزبی می خواهد شکل گیرد، باید در محدوده راهکارها و سلیقه های اجرایی و این مسائل باشد.

وی افزود: این که حزب جمهوری اسلامی به دستور امام جمع شد و نتوانست ادامه دهد، به این خاطر است که هر حزبی که خودی ها بخواهند، به عنوان فعالیت دینی و تحت نظام ولایی در آن کار کنند، بالاخره هر کدام از این ها مرجع تقلید دارند و نمی توانند همه آرمان های خود را، منهای نظر مرجع بدانند و مخالف ولی فقیه باشند.

م/

استاد سطوح عالی حوزه اظهار داشت: باید بر روی گروه هایی سرمایه گذاری کرد که نیاز نظام اسلامی را شناخته باشند و برای اقبال مردم از انتخابات، لیست خود را مسئله محور کنیم، نه منفعت محور و باید به مشکلات و نیازهای مردم توجه شود. به نظر من باید کارنامه محور باشیم نه برنامه محور؛ چراکه تولید و تدوین برنامه امری مهم نیست که نتوان از پس آن برآمد و به این دلیل به کسی رای داد.

دبیر جلسه مناظره بررسی چالش‌های لیست‌های انتخاباتی ناظر به اظهارات حجت الاسلام احتشام که بیان داشت «باید کارنامه محور باشیم؛ نه برنامه محور» ابراز کرد: یک سوالی که به ذهن می آید این است که آن دسته از افراد جوانی که در انتخابات شرکت کرده اند، چقدر می توانند کارنامه داشته و ارائه دهند؟ درگذشته افراد بسیار کارآمد و معروفی در کشور همچون حسن باقری وجود داشته و دارند که با وجود این که کارنامه ای نداشتند؛ اما توانستند کارهای بسیار خوبی انجام دهند. این نوعی تناقض است و چگونه می توان به این پرسش پاسخ داد؟

حجت‌الاسلام احتشام در این بخش بیان داشت: باید برای مردم تبیین شود که نیاز به لیست انتخاباتی داریم یا خیر؛ اما مراد من از داشتن کارنامه، داشتن کارنامه کاری نیست؛ بلکه کارکردنامه است؛ چراکه شاید شخصی اصلاً سابقه کاری نداشته باشد. نظر من هم این است که افراد جوان داخل لیست ها آورده شوند، اما باید آن افرادی در لیست باشند که نیروی در صحنه بوده و در جامعه نقش آفرین بودند و کارکردنامه خوبی در گذشته داشته باشند.

وی در ادامه افزود: باید دید که چرا نیروی انقلابی و گروه فعال شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد؛ زیرا این افراد تنها در ایام انتخابات دست به کار می شوند و باید از ایام گذشته با کارکردهایی که دارند، شناخت های لازم را برای افکار عمومی رسانیده باشند و مردم از اقدامات آنان با خبر باشند.

سردار سلیمانی و شرکت در انتخابات

استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به این که سردار سلیمانی از جمله افرادی بود که کارکردنامه بسیار خوبی داشت خاطرنشان کرد: اگر سردار سلیمانی در انتخابات شرکت می کرد قطعا مردم به ایشان رای می دادند؛ چراکه با کارکردهای گذشته خود، قابلیت خود را نشان داده بود و نیازی به تبلیغات و هزینه نداشت.

وی در ادامه افزود: چهارتا رئیس جمهور(هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی) با شرکت سردار سلیمانی در انتخابات موافق نبودند و تا زمانی که زنده بود حتی تجلیل خشک و خالی نیز از او نکردند؛ اما بعد از شهادت ایشان برخی گفتند که با او صبحانه کاری داشتیم و از این گونه حرف ها و خاطرات را بیان کردند.

حجت‌الاسلام احتشام تاکید کرد: باید در انتخابات شاخص محور باشیم نه شخص محور؛ چرا که در صورتی می توان در انتخابات پیروز شد که شاخص محور باشیم که برگرفته از فرامین و بیانات امامین انقلاب باشد.

م/

همچنین حجت‌الاسلام ناطقی در ادامه این جلسه بیان داشت: ما در استان قم در شورای هماهنگی اصولگرایان لیست غیر همسو نداریم و همه لیست ها، لیست های انقلابی بوده و گفت‌وگوهایی که صورت گرفته، گفت‌وگوهای درون گفتمانی بود؛ هرچند تفاوت هایی در روش ها بوده است.

وی افزود: ما در لیست اصولگرایان ابتدا شاخصه هایی بر اساس بیانات امامین انقلاب تعیین کردیم که شناخت قوانین، ولایت فقیه، مردمی بودن، باتقوا بودن و دارای برنامه بودن از جمله شاخصه هایی است که مشخص و معین شده است.

سخنگوی شورای هماهنگی اصولگرایان قم با اشاره به معنای شاخصه مردمی بودن اظهار داشت: مردمی بودن به این معنا است که آن فرد در مواقع مختلف، همیشه با مردم بوده باشد و در خوشی ها، غم ها و در بزنگاه ها در کنار مردم بوده باشند؛ نه این که تنها در ایام انتخابات سر و کله این افراد پیدا شده و درصدد پیروزی در انتخابات باشند.

وی افزود: از نگاه ما همه افرادی که از شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده اند، افراد مورد تایید هستند؛ اما ما به دنبال افراد اصلح هستیم و لذا رزومه هایی که برای ما رسید، از آنان دعوت به مصاحبه کردیم که از تعداد 44 نفر به 14 نفر رسیدیم و از این تعداد نیز به 7 نفر رسیدیم و در نهایت در مرحله ای دیگر به 3 نفر رسیدیم.

حجت‌الاسلام ناطقی در پایان اضافه کرد: بقیه مجمع ها و گروه‌های دیگر نیز همین کار را انجام داده و افرادی را در پایان مشخص و معین کرده اند.

ارسال نظرات